Suomen Harmonikkaliitto

Hanurin säilytys

Aloittaja olli, 27-01-2009, 19:53:53

« edellinen - seuraava »

olli

Vapaalehdykässä on ansiokas ohje hanurin säilytykseen.  Paras paikka on luonnollisesti hanurin oma laukku.  Kun hanuria tulisi soitella päivittäin, saattaa jonakin päivänä olla huono "ansatsi", joten helposti tulee "alibiksi" se,ettei viitsi ottaa hanuria ulos laukusta.  No jätetään se peli sitten ulos laukusta.  Kauppiailla on myynnissä kohtuullisen arvokkaita peitteitä (S. Hietala: peite 60 euroa, hanurin nimellä kirjailtuna).  Itse ratkaisin homman siten, että pyysin vaimoani ompelemaan "lakanakankaasta" suojat hanureilleni.  Kravatilla on luonnollisesti oma "pöytä", jolla arvokas peli sijaitsee kangashupun alla.  Giulietti on oman "kapsäkkinsä" päällä samoin kangashupun alla.  Siitä on helppo ottaa peli syliin joka päivä (tai ainakin joka toinen päivä) ja soitella tunti-pari.  Sitten pyyhitään pölyt liinalla ja pannaan peli hupun alle odottamaan seuraavaa soittokertaa.  Pyrin soittelemaan vuoronperään molemmilla peleillä, joten käyttöä tulee tasaisesti.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Itse puolestani laitan tuollaisen tiheään kudotun liinan diskanttipuolen päälle soiton päätteeksi. Samalla "rätillä" pyyhin myös soiton jälkeen bassomaskin, näppäimistöt, koplarit ja muut sormenjäljet. Siisti soitin on kiva keikoilla ja muutoinkin  :)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Hannu S

Itsekin uskoisin tuollaisen kankaasta tehdyn hupun toimivan parhaiten. Myynnissä on sellaisia hanurille tehtyjä läpinäkyviä muovisia huppuja - itsellänikin on muutama. Olen kuitenkin miettinyt miten se vaikuttaa hanuriin pitkällä aikavälillä. Sehän ei hengitä lävitse, joten miten lienee iilman kosteuden kanssa. Jos sisään tiivistyy kosteutta ja hanuri on pitkään hupun alla, niin saattaa olla vaikutuksia hanurin puuosiin. En tiedä.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 28-01-2009, 09:56:26
Itsekin uskoisin tuollaisen kankaasta tehdyn hupun toimivan parhaiten. Myynnissä on sellaisia hanurille tehtyjä läpinäkyviä muovisia huppuja - itsellänikin on muutama. Olen kuitenkin miettinyt miten se vaikuttaa hanuriin pitkällä aikavälillä. Sehän ei hengitä lävitse, joten miten lienee iilman kosteuden kanssa. Jos sisään tiivistyy kosteutta ja hanuri on pitkään hupun alla, niin saattaa olla vaikutuksia hanurin puuosiin. En tiedä.

Hyvä kysymys. Ahvenaisen Karilla voisi olla tähän jonkin sortin vastaus / mielipide. Jos soitin on ollut kosteassa ja sen laittaa tällaiseen muoviseen, tiukkaan ja suht ilmatiiviiseen muovisuojaan, niin se kosteus jää sinne sisälle. Tämä ei tee hyvää kielille. Jos käy soittamassa jossain kosteassa paikassa, niin ennen kuin haitarin laittaa säilytykseen pitkähköksi aikaa laukkuun, niin soitin pitäisi "tuulettaa" kosteudesta.

Itse tykkään enemmän kankaisista. Muovissa on jotain sellasta luonnotonta.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

JLS

Itselläni on useita soittimia ja olen teetättänyt niihin muoviset suojat ne ei ole tiiviitä vaan alapuolelta pääsee ilma kiertämään mutta estävät kuitenkin raskaiden hiukkasten pääsyn soittimen pinnalle jne. pääasia on että käyttää suojaa!
pidän läpinäkyvästä koska haluan että soitin näkyy hyllyssä.
Olen käyttänyt myös kangasta ja sekin on ihan hyvä suoja, minun ei varmaankaan kannata alkaa viisastelemaan tässä asiassa minusta on tärkeätä että soitin on ensin hyvin ilmavassa tilassa jonka jälkeen se suojataan jollakin peitteellä ja että kun soitin säilytetään hyllyssä niin se on auringolta ja epätasaiselta lämmölta suojassa siis tasainen lämpötila. Laukkukaan ei aina ole paras paikka jos laukkua säilytetään missä milloinkin!

Giulietti

Tuli tästä mieleeni, että luin joitakin vuosia sitten joltakin amerikkalaissivustolta harmonikan säilytyksestä ohjeita ja siellä suositeltiin säilyttämään pinta-äänikerralliset soittimet laukussaan siten, että ne seisovat omilla jaloillaan ja cassotto malliset siten, että soitin on pystyasennossa(siis kuten soittaessa) eli laukku käännetään niin että soitin on noinpäin. Perusteluna tässä oli että muuten cassotto mallissa ne casottokammiossa olevien kielien kielinahat vääntyvät (toisen puolen kielien nahat siis käpristyvät alaspäi), mutta noin päin säilytettynä pysyvät kauemmin kunnossa. En ole itse näin toiminut vaikka laukun tuohonkin asentoon saisi. Olen ajatellut että säännöllinen soittaminen pitää kielinahat kunnossa sen aikaa mitä muutenkin kestävät. Mitä mieltä tästä ohjeesta ollaan?

eikkajuhani

Täytyypä myöntää että tuota olen itsekin pähkäillyt, siis juuri ajatellen noita `lerpottavia` kielinahkoja.  Kysäisenpä vielä, olisiko kukaan - ennen minua - käyttänyt kielinahkoina säämiskää, siis esim. autonpesussa käytettävää säämiskää ?  En huomannut juuri eroa hanurissa jo olevien ja itse `asentamieni` nahkojen välillä.  Jollakin voisi olla mielipide ?  Taitavat nykyään käyttää muovisia `lerputtimia` tähän tarkoitukseen, ainakin mitä katselin tuolla Italialaistehtaalla tapahtuvaa toimintaa noilta videoilta.  ::) ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...