Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikan plugiliitäntä, mihin kytketään?

Aloittaja esaho, 21-07-2014, 19:31:17

« edellinen - seuraava »

esaho

Terve,

Olen tässä puolesta kysyjänä otsikon mukaisella aiheella.

Serena hanuri, Casotto Super vm1996, kuvat alla. Soittimessa on 2 "äänen"voimakkuuden säädintä ja 6.35mm plugi rungossa.

Kysymykset on:
- millainen kaapeli tähän sopii että saa äänen ulos, perus mono vai stereopiuha vai jokin erikoiskaapeli?
- onko soittimessa oma vahvistin ja jos on niin ilmeisesti jostain löytyy varmaan paristokotelo tms??

Ei ole manuaaleja tms ja kokeilemalla ei ole ääntä saatu ulos ulkoisen kitaravahvistimen kautta (joka toimii muuten normaalisti).

Kiitos avusta.

maestro

Kuvat on kyllä kovin pienet...  Mut,mitä olen harmonikoita liittänyt vahvistimiin.Jos on "uudemman malliset mikit",hanurin sisällä on jommalla kummalla puolen 9v patteri.Se syöttää virran mikeille ja äänen saa ulos normaali mono plugilla mic sisään menoon vahvistimeen..
Hanurin iästä ajatellen on sellaiset mikit.Vanhemmissa ei patteria,johtona "stereo plugi" mut tarvii vahvistimen joka "syöttää" virtaa mic liitännästä.Nimeä en muista mitä mic-lähdössä silloin lukee.. Kaikissa vahvistimissa ei ole sitä liitäntää... 
   Näin olen asiat ymmärtäny,korjatkoon joka eri mieltä....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

esaho

Terve,

Kävin ihan paikan päällä ihmettelemässä tätä plugiliitäntää. Alla kuvia.  Onko kyseessä edelleen XLR/plugi piuha vai jokin erikoisliitin.

Harmonikassa on perus 6.35" plugiliitin, näytti monoplugilta. Kannen alta paljastui 2 x mikrofoni, kummallekin omat potikat päädyissä. Kannen alla oli myös mikropiiri tekemässä jotain säätöä.

Harmonikasta ei löytynyt paikkaa paristolle / virtalähteelle tms. Manulaalit hukassa, muutenhan tämä olisi helppoa.

Ajatuksia millä piuhalla äänen saa ulos?

maestro

Niinpä.Olen edelleen samaa mieltä wäenämöisen kanssa... Ainakin ylivieskassa on asennettu hanuri mikkejä kuvan mukaisin osin,9v-paristo basso puolella.Kuvasta myös nään (jonkin verran sähköhommia tehneenä) Basso puolelle menee tai tulee musta/punainen eli -/+ ,jotka myös menee diskantti puolen mikeille........  Taas harmaa/sininen kuljettaa ääni signaalin ,näyttää menevän myös äänen voimakkuus potikalle...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

esaho

Terve,

Koska näppäinpuolen kannen alta löytyi johtoja, mikropiiri ja 2 pikku mikrofonia niin päätettiin juottaa tähän rykelmään vielä 9V patterin neppariliitin. 9V patteri kiinni, monoplugi piuha harmonikasta vahvistimeen ja nupit kaakkoon. Ääntä lähti niin että lehdet tippui puista.