Suomen Harmonikkaliitto

Sormet nappuloilla

Aloittaja olli, 06-05-2013, 19:30:31

« edellinen - seuraava »

olli

Sormituksista on ollut puhetta useissakin ketjuissa - aloitanpa jälleen uuden ;)  BB-molli diskantilla - on muutama alennusmerkki.  Tapailen Vili Vesterisen "Sirkkojen tanssi"-jenkkaa.  Miten soitatte - sisäriveiltä, vai ulkoriveiltä?  Auttaako, jos treenaa hiukan bb-molliasteikkoa etukäteen? ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Tuli mieleen eräs ajatus ;)  Kun sävellajissa on ristejä, soitetaan pääosin sisärivejä hyväksi käyttäen.  Kun on niitä b-merkkejä, soitetaankin pääosin ulkorivejä käyttäen.  Kun ei ole mitään ylennys- tai alennusmerkkejä, soitetaan keskiriveiltä.  Olisiko tämä ollut näppäinjärjestelmän keksijänkin ajatus?  Eli kun "ylennetään" mennään sisemmälle ja kun "alennetaan" mennään ulommalle :D
Leikkimielellähän tämän tänne kirjoitin 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pietrodeiro

Muistaakseni kirjoittelin joskus näistä sormitus, transponointi- ja sävellajiaiheista pitkät löpinät johonkin aihealueeseen. Paljon tietenkin riippuu myös siitä että miten soitonopiskelun perustukset on aikoinaan tehty (ihan niin kuin talojenkin teossa) ja joskus saattaa olla vaikea lähteä rakentamaan kunnolla uutta ellei ensiksi korjaa lähtötilannetta. Aiheesta löytyy kyllä tuhottomasti kaikenlaista materiaalia (ja mielipiteitä) mutta kyllä se pääsääntöisesti niin on että perusteet (asteikot) pitäisi treenata kaikissa sävellajeissa sujuviksi vain yhdellä tavalla ja näppäinpeleillä vain kolmella rivillä (kukin valitsee sitten itselle sopivat perusrivit koulukunnan ja omien mieltymysten mukaan). Pianolaudallahan asia on selkeä koska on käytössä vain yksi klaveeri. Viisirivisen apurivejä käytetään sitten tarpeen mukaan helpottamaan ja monipuolistamaan soittelua (sekä tietenkin transponoitaessa kappaleita eri sävellajeihin).

Mikäli käytössä on tuollainen "suomi" järjestelmällä oleva peli niin soittaisin tuon Sirkkojen tanssin pääsääntöisesti kolmella sisimmällä sekä keskiriveillä. Muistaakseni minulta saattaisi löytyä vielä jostain nuottilaatikoista kaikilla sormituksilla (B, C, Suomi ja piano) olevat sovitusversiot myös tälle sävelmälle ja voin tutkia asiaa jossain sopivassa välissä.

Jenkkasoittelussa homma on ehkä enempikin kiinni siitä että ymmärtää jutun juonen (yks kaks hyppy, yks kaks hyppy, yksi kaksi kolme neljä) sekä myös palkeen käytöstä. Myös sormien nivelien joustolla saadaan tuota "rynkyttävää" rytmiä tehostettua (esim. pianon tai flyygelin voimakkaampi näppäinvaste on hyvä sormien nivelien "nuljahduksen" treenaukseen). Samoin kannattaa treenata hyvin erilaisten koristenuottien (etuheleet, patrillit, mordentit jne.) tekniikkaa koska ne ovat tärkeä osa "hyvältä/maukkaalta kuulostavaa" soittoesitystä.

PaRisto

Moro vaan,

Itsekkin tuossa olen tapaillut sirkkojen tanssia, ja kun olen itsekseni opiskellut (soittoa) niin bb-mollissa kun soittaa niin silloin sormet menee yllättäin ulkorivillä!!! Jos sitten soittaisin saman kipaleen vaikkapa C:stä niin sormet liikkuisivat sisäriveillä!

Nyt kun on aikuisempana tullut käytyä Työväenopistolla porukassa soittelee niin eipä siellä kukaan muu taida soittaa samoilla riveillä minun kanssani. Ne jotka pyrkii soittaa kolmella rivillä niin taitavat mennä Piedron tyylillä. Opettajamme kirjoittelee nuotteihin (hankalimpiin kohtiin) sormitukset, mutta hyvä sääntö varmaankin on että käsi ei saisi vääntyö luonnottomaan asentoon ja että soitto soi ja sormet osuu oikeille äänille!

t. PaRisto
PaRisto