Suomen Harmonikkaliitto

Kalastajatytön laulu / Fiskarflickans sång

Aloittaja Johan, 25-11-2013, 19:15:03

« edellinen - seuraava »

Johan

Otsikon laulusta kaivattasiin nuottia.

Sävellys, Lennart Kjellgren, suomalaiset sanat Rauni Kouta.
Fatzer julkaissut pianonuottina ja Metrotytöt laulaneet Rytmi-levulle R6339.
Teksti löytyy Toivelauluja 29 vihosta, vuodelta 1957. 

Johan

Maniskamies

Johan laittoi nyt kinkkisen kysymyksen. Sisämaan asukkina en muista kuulleeni tuota koskaan.

perinne.uta.fi kertoo tällaista:

Nimeke:   Kalastajatytön laulu. Fiskarflickans sång.
Tekijä:   Kjellgren, Lennart, säv. ja san.; suom. san. Rauni Kouta (Reino Helismaa).
Kustantaja:   Fazer
Kustannuspaikka:   
Painovuosi:   1957 Helsinki
Ulkoasu:   Nuotti; 4:o, 3 s.
Sijainti:   HYK, tanssinuotit 1B
Lisätietoja:   Kappale mukaelma vanhasta kansanlaulusta.

fono.fi taas on tätä mieltä:

Esittäjä(t):   Virta, Pauli (laulu).
Tekijä(t):   Kansansävelmä. Paasikko, Lasse (sovitus). Hiihtola, Pasi (sanoitus).
Musiikkilaji(t):    iskelmätyyppinen ohjelmisto
muu kansanmusiikki (sovitettu, ym. ei autenttinen)

Äänitearkiston mukaan sävel on Trad.

Löytyisikö sävelmä jostain rannikkoseudun kansanlaulukirjasta ja/tai pelimannisävelistä?
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Johan

Perimätiedon mukaan tätä on soiteltu -50 luvun lopulla tanssimusiikkina.

Olen metsästänyt sitä kansanmusiikkipuolelta, sitä materiaalia on tullut keräiltyä kotimaan ja ruotsin markkinoilta melko pitikään.
Lisäksi olen tarkistanut myös, että Spillefolk ei sitä tunne eikä myöskään Stora Svensk valssboken.

Äänitettäkään en ole vielä onnistunut löytämään ja siitähän olisi nuottikin jo kirjoiteltavissa aitoon pelimannityyliin.

Johan

Maniskamies

Fiskarflickans sång näkyy fono.fi-sivustolla usean tulkitsijan levyttämänä. Olisiko joltain heistä julkaistu nuottivihkosta?

(tuo ruåtsinkieli ei ole vahvimpia alueitani, joten en ala googlettaa ruotsalaissivustoja)
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Pelle Jollasbo

Lainaus käyttäjältä: Johan - 26-11-2013, 00:03:02

Äänitettäkään en ole vielä onnistunut löytämään ja siitähän olisi nuottikin jo kirjoiteltavissa aitoon pelimannityyliin.

Johan

Hei,

Tästä haikeasta valssista löytyy äänite YouTube:ssa. Tässä linkki:

http://www.youtube.com/watch?v=0M0aA0u6Nmc

Tästä äänitteestä kirjoitat nuotin. En pane pahakseni jos minulle sitten nuotin lähetät  ;)

terv. pelle jollasbo

Johan

Kiitoksia vinkeistä!

Itse en tuota YouTubesta löytänyt. Mikäli nuottia ei löydy kirjoitan sen tuosta äänitteeltä, kunhan joulukeikat alkavat antaa tilaa kalenterissa.

Johan

janttila

Johanille lähti kyseinen nuotti, tosin pianosovitus mutta eiköhän silläkin alkuun pääse.

t: Jari

Pelle Jollasbo

Lainaus käyttäjältä: janttila - 08-12-2013, 13:03:26
Johanille lähti kyseinen nuotti, tosin pianosovitus mutta eiköhän silläkin alkuun pääse.

Jari,

Laittaistko minulle myös tämä pianosovitus. Kiitos etukäteen.

t. pelle jollasbo

Johan

Lainaus käyttäjältä: janttila - 08-12-2013, 13:03:26

Kiitos nuotista, painosovitus on ok, siitä on tarvittessa muokattavissa melkien mitä vaan, mutta tästäkin se löytyy loistavasti.

Johan

janttila

Myös Pelle Jollasbo:n sähköpostin pitäisi olla perillä.

Jari

Pelle Jollasbo

Kiitos Jari, perille tuli!

terv. pelle jollasbo