Suomen Harmonikkaliitto

Homeitiöt

Aloittaja olli, 20-07-2013, 16:10:05

« edellinen - seuraava »

olli

Mitä homeitiöt tekevät haitarille?  Ainakin haju tarttuu palkeisiin.  Miten hajusta pääsee eroon? ???
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Tilanne on melko paha, jos peli on niin homeen vallasa, että se jo tuoksuukin homeelle.
Olen kuullut veneilijöiden käyttävän homeentorjuntaan veneen tekstiileissä, esim. vuoteiden ja penkkien päällysteet, verhot yms, laimeaa etikkavettä, mutta omakohtaisia kokemuksia minulla ei siitä ole.

Kaupallisia tuotteitakin ilmeisesti on olemassa, mutta minulla ei niistäkään ole kokemuksia, mitä nyt maalusurakan aikana pesin joitakin seiniä joissa oli tummia pilkkuja runsaammin.

Harmonikan homeensietokyvystä saatika -homeenestosta ei ole kokemuksia päässyt kertymään.

Johan

Maniskamies

Vesipesu tuskin tulee kyseeseen edes 40 asteessa  :D

Autojen osalta muistui mieleen seur.:
"OTSONOINTI: POWERZONE-hajunpoisto poistaa hajuhaitat nopeasti ja turvallisesti. Hajut poistetaan hapettamalla, joka tuhoaa bakteerit ja epämielyttavat hajut. Suosittelemme hajun poistoa astmaatikoille ja allergigoille. Työnkesto noin 24 tuntia. Vastaavan, mutta pienemmän otsonointi laitteen voit nähdä hyvin hoidetuissa julkisissa wc tiloissa.
-Hinta 70€"

Siis googlettamalla otsonointi, otsonaattori ja paikkakunta alkanee löytyä tietoa.

Onko joku otsonoinut tupakkamieheltä ostamansa hanurin? Siis onko kokemusta ko. keinosta?

PS. Ollin kysymys ei kuulu aiheeseen "Tyhmät kysymykset ja ...", vaan kysymys on todella hyvä ja tärkeä monille. Otsonoinnin voi suorittaa autojen lisäksi veneille, asuinhuoneille jne.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

poikkikulma

Olipas aika visainen kysymys Ollilta . Harmonikkahan toimii kuin pölyimuri kun sitä vedetään ja työnnetään niitä itiöitä voipi olla Harmonikan joka sopessa sisälläkin , mistähän tuo ongelma on mahtanut sitten tulla Harmonikkaasi käytätkin sitä lähes päivittäin niin ei se ainakaan käyttämättömyyttään ole homeeseen päässyt. Olen lukenut jostain jos asunto on hometalo home leviää vaatteissa autoon ja joka paikkaan tosin noita homeitakin on monenlaista lajia . Harmonikka ei tosiaan ole helppo puhdistettava , eipäs ole tullut mieleenikään että tuollainenkin ongelma voisi tulla vastaan . Mahtaisiko nuo sumutteet sopia tuohon ongelmaan mutta ei ainakaan mikään sellainen mikä on nestettä voikohan palkeitakaan nestemäisellä pyyhkiä tai puhdistaa , tosin en niistä tiedä niistä minäkään kun ei ole ollut niitä koskaan tarvetta käyttää. Toivo ja Viljo varmasti tietävät tähän parhaiten ratkaisun .

olli

Oikeasti - minulla ei ole akuuttia ongelmaa ;)  Tuli vain mieleen, kun eidän "kalamaja" on melkein lahonnut ja siellä on varmaan hienosti sanottuna "kosteutta" ja sitä hometta.  Kun haitaria soittaa tällaisissa tiloissa, saattavat ne itiöt pesiytyä haitariinkin.  Pelit eivät siis ole homeessa ;D  Hajuhaittaa on jonkin verran ::)

Pelle Jollasbo

Ruotsalaisessa foorumissa "Antikprat" >Musik & instrument, on äskettäin keskusteltu harmonikassa olevasta  homeesta ja homehajusta. Linkki sivulle:
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/183/183.html?1187880710
Viestiketjun nimi: "Ta bort mögellukt från dragspel" Tässä viestiketjussa mainittiin myös otsonointi eräänä vaihtoehtona mutta tietoa ostonoinnin tehokkuudesta ei tiedetty.

terv. pelle jollasbo

eikkajuhani

Oikeasti - minulla ei ole akuuttia ongelmaa ;)  Tuli vain mieleen, kun eidän "kalamaja" on melkein lahonnut ja siellä on varmaan.......  Pelit eivät siis ole homeessa ;D  Hajuhaittaa on jonkin verran ::)
lainaus Ollilta

Tästä tuli mieleen omakin, pieni ongelmani hanurini kanssa - tuossa keväällä olin melkoisesssa
flunssassa ja kun tuolloin yritin soitella hanuria, sain joka kerta melkoisen yskänpuuskan. Siinä
oli ajoittain jo sellaista tuntua että näinkös tämä harrastus loppuu. Tuon flunssan hellitettyä jatkoin sinnikkäästi soittelua ja noinpa ne oireet hävisivät. Ihmeelle tuntui mikä se oli joka sai sellaisen yskäkohtauksen aikaseksi, aina ulostulevan ilmavirran aikana.  En ainakaan tietoisesti ole erityisemmin allerginen millekään, mutta henki oli salpautua sen flunssan aikana. Jokin peijakas se vaan oli joka ärsytti.  Hanurissanikaan ei ole mitään esim. tupakan tuoksuja tms.
  eikkajuhani  ???  :o  :)   
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

eikkajuhani

Tästäpä lähti ajatuksenjuoksu, miten säilytät hanuria ??  Omasta mielestäni tuo laukkuun asettelu ja pois ottaninen tuntui jotenkin ikävältä, varsinkin kun sen teki esim. kolme kertaa päivässä.  Siispä teetin ompelimossa - nätillä tytöllä - verhoilukankaasta sopivan hupun, joka peittää koko hanurin kun sen laskee bassopää alas lattialle, - siinä se tyytyväisen näköisenä kyyhöttää aina väliajat - vihreässä, plyyshisessä `hatussaan´!
  Olettekos panneet merkille kuinka tuohon peliin tulee sellainen mielestäni pientä ihastusta hipova suhde, että tälle `ystävälle`vain pelkkää parasta.  Tosin voi olla että jos noita pelejä, varsinkin soittokuntoisina omistaisi enemmän niin oisko `suhe´ vielä samanmoinen.
   :-* ;D
eikkajuhani

olli

Aloitin hajunpoistoprojektin ;)  Tuuletin molemmat haitarit ulkona, eli soitin noin 2,5 tuntia kuistilla naapureiden kiusaksi tai sitten ei :D  Laukun ja repun osalta suihkautin kaupallista WC-deodoranttia laukkuun ja reppuun.  Jätin molemmat ulos tuulettumaan.  Huomenna otan saman uusiksi ;D  Seuraavaksi pyyhin "Johnson Pledillä" haitarien pinnat (tuoksuu joltain sekin) :D

Kysymys: uskaltaako haitarieta imuroida kotoisella pölynimurilla esim. harjasuulaketta käyttäen? ???

eikkajuhani

Minäkin tein tuossa joku aika sitten semmosen tempun, pistin suihkauttaen ilmanraikastinta tuonne paljekoteloon! Mulla oli palkeista irrotettuna tuo bassopuolen pää, johtuen siitä kun oli yx näppäin jäänyt alas, enkä sitä saanut palautettua. Lieneekö käsittelyssä tullut jotenkin erikoisesti painastua tuota näppäintä vaikkapa remmin päältä tms. Helpostihan tuo
palautui kun  pienellä meisselillä ohjasin sen oikealle puolen `bassolankaa`!
  Samalla käväsi mielessä, tuo sama imurointi-idea - täytynee sekin toteuttaa jos tuota töhnää alkaa enempi kertyä. Siellä ei nähdäkseni ole erikoisesti mitään kovin arkaa jos ei nyt ala imuroimaan niitä nahkoja pois..  :)  ;)

eikkajuhani

Johan

MInulla on sisäpuolista imuroitian varten sellainen tietokoneen imurointiin tehty setti, jonka saa liiteyksi normaaliin imuriin.
Korjausten yhteydessä se on osoittatunut käteväksi, pienillä suuttimilla saa kohdistettua toimenpiteet kunnolla.
Palkeiden ulkopuoliseen imurointiin käytän joltakin torikauppiaalta ostamaani erikoissuutinta, jossa on normaali pitemmät harjakset joilla ylettyy vanhojenkin peliene syvien palkeiden pohjiin asti.

Noiden kemikaalien osalta sanoisin, että kyllä nyt alkaa herroilla "mopo hieman keulia".

En ymmärrä miksi joku voi ruiskia jotain Pledin kaltaista sotkua tuhansien eurojen arvoisen soittimensa päälle. Olen kerran puhdistanut Pledillä 20 vuotta "hoidetun" pelin, ja oli melkoinen työ kaivaa se pois raoista ja kulmauksista.
Jokainen tietysti hoitaa peliään kuten parhaaksi näkee, mutta minun soittimiini ei Plediä ruiskita.

Myös noiden sisäpuolisten suihkeiden osalta sanoisin, että onko varmaa, että aineet eivät syövytä metalliosia harmonikan sisällä ja mitä ne vaikuttvat liimoihin, pintakäsittelyin ja puuosiiin yms?

Viljo on jossakin päin vapaalehdykkää kertonut pelin hoidosta ja kanattaa kerrata siellä esitetyt ohjeet.

Koittakaa olla vaurioittamatta soittimianne, soittakaa niillä, sitä varten ne on tehty, ja jos niitä kemikaaleja pitää ruiskia välttämättä auttakaa vaimojanne kodinhoidossa;-)

Hyvää kesänjatkoa!

Johan

olli

Höh!  En minä mitään Plediä suihkuta suoraan arvokkaaseen peliini. :o  Suihkutan plediä rättiin, jolla pyyhin pölyt pois ;D  Mutta se imurointi? 8)  Josko koti-imurilla hiukan palkeita imuroisi? :P

eikkajuhani

Plediäpä olen myös kokeillut minäkin tuohon ulkopinnan pölynpoistoon, siis ensin rättiin ja niin ed.
  Muuten paikallisen hanurinkorjaajan hyväksyntä !
  Tein tuossa juuri `Ollit`minäkin, eli soittelin kadunvarren kuistilla -2 kerrosrivarissa, kuten Ollikin
sanoi naapurien kiusaksi, tai miten lie... ainakin naapurin nuori rouva tanssitti pikkutyttöään sylissään valssin tahtiin...  :)   :D

eikkajuhani

Johan

Kokeilkaapa pelkkää mikrokuituliinaa, sillä lähtevät pölyt ilman kemikaaleja ja kiilloituskin tulee samalla vaivalla helposti.
Kyllä minulla on koti-imuri käytössä sen pitkäharjaksisen suulakkeen kanssa palkeiden imuroinnissa. Sillä saa varsinkin vanhoissa soittimissa paljepoimujen pohjalle jääneet pölyt melko vaivattomasti pois. Varovaisuutta kanattaa kuitenkin noudattaa varsinkin, jos paljenauhat jostain repsottavat.

Kuten manitisin, kukin käyttääköön puhdistukseen parhaaksi katsomaansa konstia.
Itse en ole koskaan tarvinnut mitään pölynpoistokemikalia, riittää, kun soitin on hyvässä vahassa, sitä käsitellään puhtain käsin ja pölyt sekä sormenjäljet poistetaan mikrokuituliinalla laukkuun pistettäessä, tosin kotona en juuri laita peliä laukkuun soittamisen välillä koska noita soittotapahtuima pakkaa olemaan melko usein.

Tällä menetelmällä on esim vuodesta -65 käytössäni ollut Kouvolan kultahäkki vielä edustuskuntoinen, vaikka sillä on soitettu melkoisesti matkan varrella. Ko. pelin kuva löytyy galleriasta, Oy Harmonikka 173/206, jos haluatte tarkistaa asian.

Johan

olli

Nyt ovat haitarit huolletut.  Soitettu ulkoilmassa parisen tuntia.  Imuroitu palkeet. Pyyhitty pölyt "Pledillä".  Laukkuliinat pesty.  Hajuhaitat ovat poispyyhityt - työtä vaati. ;D  Puolustan tuota plediä sillä, että siinä on mieto tuoksu.  Se myös kiillottaa ja edesauttaa myöhempiä pyyhkimisiä.  Mulla on tapana aina soittosession jälkeen ja väliin kesken soitonkin pyyhkäistä haitaria flanellisella kankaalla, joka on aina mukana laukussa ja repussa :D