Suomen Harmonikkaliitto

Kouvola cassotto 50

Aloittaja MarkkuF, 03-02-2012, 11:20:29

« edellinen - seuraava »

MarkkuF

Kaveri omistaa tuollaisen pelin ja janoamme lisää tietoa kyseisestä pelistä.

Kertokaas arvon foorumilaiset mikä kuvan kouvola voisi olla??Maskissa lukee cassotto 50 ja sarjanumerointi on erikoinen 385/377 eikä samanlaista vastaavaa ole tullut vastaan. Tästä puuttuu mm. kaikki koristelistat.

Viljo

tuo 385/377 on runkonumerot. Ensimmäinen luku on muistaakseni diskanttiin ja jälkimmäinen bassoon. Valmistusajankohtaa ei pysty mitenkään tarkkaan määrittämään näiden numeroiden perusteella - ja se olikin oikeastaan aikoinaan tarkoituskin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Eikös tämä Cassotto 50 ole Kouvolan 50 vuotisjuhlavuoden malleja?  Eli siis joskus 1990-luvun alkupuolen malleja? ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Olli: tarkkaa ikää. Ja tuossa on virhe: 50-mallia tehtiin vuodesta 1982 alkaen ja sitä myytiin myös 60-mallin kanssa rinnakkain.

make82

Terve.
Kyseessä on minun soitin ja pyysin markkuf:ää laittamaan kysymyksen kun olen aika käsi tietokoneiden kanssa.
Tosiaan ei ole toista samanlaista 50 mallia tullut vastaan ja siksi kiinnostaa asia.
En ole itse nähnyt 50 malleissa tuollaista numerointia. Viljo varmaan osaa kertoa muuttuiko numerointi jossain vaiheessa 50 mallien valmistusta, kun 60 malleissa on tämäntyyppinen numero takana? Olisiko kyseessä loppupään 50 malli?
Pystyikö aikanaan tilaamaan tehtaalta mallin omientoiveiden mukaan?
T:Make

Viljo

Kouvolan sarjanumerot menee näin:

- 1932-1966 juokseva sarjanumerointi
- 1966-1980-luvun loppu muoto 80 – 1 – 16 eli 16.1.1980. Viimeisin tällainen päiväys minun tiedossani on vuodelta 1986, mikä saattaa olla myös samalla viimeinen vuosi, jolloin tämäntyyppisiä numeroita tehtiin (myynnin edistämiseksi tämä päivämäärä lopetettiin)
- 1980-luvun lopulta syksyyn 1995 käytössä oli numerosarjat muotoa 950 / 965, josta ovat siis diskantin / basson runkonumerot. Valmistusasjankohtaa mahdoton selvittää.
- 81-68-E = vuonna 1968 valmistunut elektroniharmonikka. Tuo 81-luku on minulle tuntematon vielä.

Mikäli soittimesta löytyy kaksi selvästi eri suuruista numerosarjaa, niin kyseessä on sarjanumero ja runkonumero ko. soitinmallia.

Lyhenteet:

K-EL = Erikoiskovalaattakielet
K = Kovalaattakielet
E = elektroniharmonikka

Viljo

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen:

Kyllä tuo on Kouvolan Cassotto 50 -malli. Se vaan on kokonaan tehty mustaksi. Eli mitä nyt jossain kohtaan ei ole valkoisia viivoja maskissa ja sen sellaista. Lienee ollut jokin erikoistoive tilauksen yhteydessä. Maski taitaa ollakin näissä malleissa jo ABC-muovia

make82

Mun mielestä on abc muovia maski.
Soitin on tosiaan täysin musta lukuunottamatta valkoisia näppäimiä ja mallikirjoituksia.
T:Make

poikkikulma

Tuli tästä Kouvolan 50 Cassotosta mieleeni kun luin ton Markun kysymyksen että näitä 50 malleja on tosi monenkirjavaa minulla itselläni oli myös tämä 50 v malli 28 vuotta ja 83 vuosimallia hyvin toimi aina ja siinä oli se erilaisuus näihin muihin verrattuna että bassokoplareissa ei ollut lainkaan näitä timantti tai helmikoristeita , olen yrittänyt etsiä toista samanlaista kuvista netissä tai liikkeistä mutta en ole löytänyt pelini oli täysin musta . joo 82 -vuodestahan ne on niitä tehneet casottona ja cassottona .Ihmettelen vaan niitä monenkirjavia malleja muunneltuina aina 82 vuodesta 95 vuoteen tänä aikana niitä lienee tehty. En ole näihin malleihin niin syvästi aikasemmin perehtynyt mutta nyt vasta olen huomannut että niitä on melko liuta erilaisia . Kysyn tässä vielä samalla kun en ole varma asiasta että oliko Suomen Soitin aikaoinaan sama kuin Viipurin Soitintehdas .  :o

Viljo

Suomen soitin on Taavi Kaplaksen yrityksen jatko, jonka johdossa oli Yrjö Siltanen. Yrityshän loppui kun Siltanen kärähti verojen kierrosta - yrityksellä ei ollut kirjanpitoa pidetty.

Soitin-Tehdas-Yhtiö tai tutummin Soitintehdas oli Viipurissa 1933-1939 ja jonka tavarat siirrettiin (ei kaikkia) kevättalvella 1940 Lahteen. Yritys meni konkurssiin ja toiminta jatkui 1941 nimellä Kukkola & Kumppanit. Tämän yhtiön omistivat Nestor Kukkola ja Aki Lievonen. Soitin oy oli puolestaan Nestorin musiikkikauppa Viipurissa vuosina 1924-1933 (aloitti toiminnan jo 1923).

poikkikulma

Jaa se olikin niin se Suomen Soitin yhtiö enpäs tuota tiennytkään sen tiesin kyllä että se Nestori Kukkola ja Lievonen pitivät sitä yhtiötä sotien jälkeen lahdessa luulin että sen nimi muutettiin samalla . Viimeiset viipurilaisethan koottiin  lahdessa ja se lukee soittimissakin Lahti Soitintehdas ja Suomi . Siinä on monta vaihdetta ollut sitten luin kyllä sen Kaplaksestakin että muutti lahteen mutten tiennyt sitä että hänellä oli tuo Firma Suomen Soitin . Jaa se Kukkolako aloittikin sen sillai että oli ensin liike ja sitten oma tehdas tuota en tiennytkään , ihmettelinkin että tilasivat italiasta niitä Cooperativi soittimia ja koko sivat suomessa ne myytäväksi . Ei sitä näköjään aina kaikkea tiedäkään vaikka olen noita asioita paljon lukenut ja etsinyt tuolta netistä . Mukava kuitenkin lukea uutta tietoa hanureiden historiasta suomessa . Ainoa asia mikä minua harmittaa on se ettei Suomessa enää tehdä soittimia ollenkaan olisihan täälä ollut aika vankatkin perinteet tälläkin alalla , se on harmi juttu ettei enää ole tälläisia firmoja ollenkaan .  :)

Viljo

Joop. Itse paraikaa tutkin tätä Viipurin tehtaan historiaa. Minulla taitaa olla eniten yksityiskohtaista koottua tietoa tehtaasta tällä hetkellä. Materiaalia on nyt kerätty kaksi vuotta ja raakateksti on kuta kuinkin valmis. Nyt pitäisi alkaa hiomaan sitten luettavaan kuntoon ja ylipäätään jäsennellä tekstistä järkevä. Joitakin tietoja pitää vielä etsiä. Maanantaina sitten taas maakunta-arkistoon etsimään näitä Kouvolan ja Viipurin tehtaan omistajien välisiä oikeuspapereita. Myös Kansallisarkistolla pitää käydä kunhan nyt vaan haluttu materiaali löytyy sieltä ensin.