Suomen Harmonikkaliitto

Maskien kankaat 20-luku

Aloittaja Timo Jauhiainen, 11-03-2012, 12:32:58

« edellinen - seuraava »

Timo Jauhiainen

Kropaan 1-rivistä hohneria, n. 20-luku kuntoon. Aion uusia maskin rikkinäisen  kankaan  ohuen ohuella pellavakankaalla (vaalea, ei puhtaan valkoinen).   Alkuperäistä kangasta kangaskauppa sanoi synteettiseksi.  Noinkohan??   Minusta kotimainen käsityöpellava on aidon ja etenkin hienon näköinen.

Olisiko kellään tästä kokemusta???  Mikä olisi taatusti oikein, jos puhumme entisöinnistä.

TJ

Viljo

Soittimissa on ollut vähän erilaisia kankaita. Vrt. vaikka paljekankaisiin. Tällaisessa pelissä on todennäköisesti ollut luonnonvalkoinen harvaan ristikudottu pellavakangas. Eli vähän niinku sideharso, mutta vaan vähän isompana palana.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Timo Jauhiainen

Sideharsomaiselta pellavalta se näyttikin alkuperäinen, mutta kangaskauppias väitti sitä synteettiseksi.  Tuo ohut ei-sairaalanvalkoinen pellava on kyllä hyvän näköistä,  eikä muuten tavattoman kallista edes.   

Maskin sain  todella hienoon kiiltoon patapata pahimmat paikat->hiomatahna->vaha systeemillä.

Tuo peli on muuten hyvin säilynyt, mutta joskus joku onneton on yrittänyt kynttilällä kiinnittää kielilaattoja,  ja kaatanut kaikkien kielien päälle liemet.  Käyttö on stopannut siihen ja soitin hylätty vuosikymmeniksi ellei puoleksi vuosisadaksi.  Liekö nuottiöljyllä ollut siinä remontissa osansa, mene ja tiedä.   Nyt siitä tulee hieno peli.

Seppo

Vaikuttaa olevan asiantuntijoita palstalla , niin en malta olla kysymättä
neuvoa omaan "kangas ongelmaani "   :)
Minulla on hanurissa metallinen diskanttikoppa , johon yrittänyt hakea sopivaa
kangasta tai huopaa .
Hanurissa on todella hyvin soivat Antonellin kielet , mutta käsittääkseni
ne ovat näitä kerrannaisia , jotka myös tulevat voimakkaasti esiin.
Olen kokeillut kaikenlaisia kankaita , jotka vaimentaisivat näitä ylä ääniä,
mutta tähän saakka paras tulos on tullut sanomalehti paperilla  :)
Onkohan kellään kokemusta , tai tietoa kyseisestä ropleemista,
vai olenko kokonaan hakoteillä , näitten kerrannaisten suhteen ?

Timo Jauhiainen

Minulla oli varmaan kolmekymmentä vuotta käytössäni Lasse Pihlajamaa - kvinttimikstuura-melodiabasso.  Hieno soitin, mutta melkoisen kokoinen. No, se soi kaikkein parhaiten ilman diskanttikoppaa.  Sen alumiinihäkkyrä pilasi äänen täydellisesti.  

Nykyisessä Bugarin Bayanissani ja Jupiterissani on aivan nimellinen ja kevyt koppa ohuella kankalla.  Ei vie ääntä, mutta estää kolhut ja pölyt.  


Johan

#5
Viimeisimmässä hankinassani maskikangas ja bassotaustalevyn kangas on korvattu melko ovelalla ratkaisulla, joka ei äkkiä tulisi mieleen entisöinti puuhissa.
Saamieni kuvien perusteella jo ihmettelin, miksi peliin on pistetty valkoinen siniselle vivahtava kangas, joka ei sovi pelin väritykseen mitenkään.
Kun sitten sain pelin näppeihini totesin, että kyseessä on vaalea muovinen kärpäsverkko, onneksi sentää basso-otelaudan päissä on jäljellä alkuperäsimateriaalia, valkoinen hyvin ohut melkein läpinäkyvä materiaali.
Entisöinnin käynnistyttä korvaan nuo kärpäsverkot noissa otelaudan aukoissa olevan kaltasella materiaalilla, jos onnistun saamaan sitä valkoisena. Hyvin vaalean vihreänä olen sitä joskus laittanut jonkun pelin bassotaustalevyyn tuhoutuneen vastaavan tilalle, joten ilmeisesti valkoistakin jostain löytyy.

Viljo

Kiintoisaa.

Mikä olisi sitten ihanteellinen kangas hanureille? Oletetaan, että osat pidetään paikoillaan, ja maskien aukot ovat tehty siten, että ne eivät vaikuta äänen väriin juurikaan. Sanokaa te soittajat omasta näkökulmastanne.

Teknisesti kankaan pitäisi:

- Suojata laitteita pölyltä ja lialta mahdollisimman hyvin (eli ei saa olla liian harvakudoksista)
- Antaa visuaalisen väri-ilmeen soittimelle
- Jos käytetään kovaa verkkoa isoaukkoisessa soittimessa, verkon tehtävä on myös suojata koneiston osia pieniltä iskuilta.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Timo Jauhiainen

Nuo Jupiterin ja Bugarin konserttipelin maskit on mietitty,  viittaan siihen mitä aiemmin  kirjoitin.   Eräs ajatus voisi olla pikaklipseillä oleva maski, jonka voi irroittaa soittaessa. 

Tämä voi  irroittaminen tuntua kahjolta, mutta korva sen sanoo.  Taitaa olla harvemmassa ääntä parantavat maskit  ( ei siis ole edes olemassa).   

No, entisöinnistä lähdettiin liikkeelle.  Varmaankin kankaan tulisi olla mahdollisimman kevyt ja harva. 

Voin muuten sanoa vielä sen, että cassotto-ääni on minua alkanut tympiä. Likipuoli vuosisataa sellaisella soitanneen uskallan sanoa.  Yhä enemmän pidän pinta-äänisestä. 

Johan

#8
Tässä yhteydessä en malta olla mainitsematta, että onhan niissä maskeissa usein myös metallien
verkko aukoissa kankaan tilallla.
Tällä ratkaisulla on myös omanlaisensa vaikutus saundiin.
Hyvänä esimerkkinä voi mainita Kouvolan kultahäkit ja La Melodiosan jotkut mallit samalta ajalta.
Tosin kultahäkissä on diskantissa pienet alueet myös kangasta, mutta bassopää on täysin umpinainen vailla mitään aukkoa.
Itäsaksalaisissa merkeissä kuten Wetlmeister, Firotti ja Barcarole on metallisia maskeja vahvasti mukana -60 luvun malleissa. Myös Hohnerin malliss aon esiintynty noita metallsis maskiverkkoja.
Kouvolan Fantasia malli on yksi ääripää noissa aukkoasioissa ja sen kyllä havaitsee myös sen saundista.  

Varsinkin modernien pelien maskien aukoissa esiintyy myös "kangasta", joka on ilmeisesti kudottu ohuesta metallilangasta tai aiankin siinä on sittten metallilankoja joukossa. Ko. materiaalai on esiintynyt pelissä jo aiak pitkäänkin.
Materiaali näyttää olevan tukevaa, ilman läpäisevää ja suojaa myöskin koneistoja suht hyvin varmasti myös pölyltä ja miksei pinemmiltä kolhuiltakin. Miten se sitten käyttäytyy saundien suhteen on asia erikseen, mutta melko yleisesti sitä näkee nykypelissä.