Suomen Harmonikkaliitto

neuvoa

Aloittaja pillimees, 15-09-2011, 11:23:52

« edellinen - seuraava »

pillimees

Nyt vaihtuu pianopeli näppäin vastaavaan. Tiedossa olis Giulietti casotto ja Kouvolan hopeahäkki casotto. Molemmat parhaat päivänsä nähneet mut hyvä kuntoisia muuten. Nyt kysymys tietäjille: Käyttö kokemuksiin nojautuen, kumpaa kannattais harkita? Onko oleellisia eroja esim, näppäinten koossa, ym? Kiitollisena tietoa odotellen!

ftamt

Kouvolalainen tietenkin! Se on herkempi soittaa.
Toivo

Hannu S

Omat symppikset ovat Kouvolalaisen puolella, mutten tiedä perustuuko mielipide järkeen vai tunteeseen. Giuliettia yhtään vähättelemättä - on laadukas ja Giulietin Traviata on erinomainen. Sen Giulietin Casoton, missä rekisterit ovat kahdessa rivissä jättäisin ottamatta (olisko ne niitä 70-/80-luvun malleja?). En ymmärrä mihin niitä tarvitaan ja alkaa jo painaa melko paljon.

Mielestäni Kouvolalaisessa on hieman suuremmat diskanttinäppäimet kuin Giulietissa, mutta siihenhän tottuu parissa päivässä, joten ei sillä väliä. En ole mittaillut, mutta minulla oli pari vuotta sitten Giulietin F115 ja kun soitti kouvolaisen jälkeen, siltä se tuntui.

Kouvolan hopeahäkki on minulla olleista Kouvolan casotoista ollut kaikkein parhaiten itselleni sopiva, koska siinä oli paras diskanttinäppäinten jousivaste - tai miksi sitä nyt nimitetään. Kouvolan Casoton heikkona puolena pidän minulle liian "löysää" paljetta. Tuntuu, että Bassopuolta joutuu kannattelemaan enemmän kuin italialaisissa soittimissa. Mutta siihenkin tottuu. Istualtaan soitettaessa ei sen niin väliä, mutta seisaaltaan soitettaessa omakohtainen kokemus on, että hieman hankaloittaa bassokuvioita, mikä nyt saattaa johtua yksinkertaisesti soittotaidon puutteestakin tai väärästä tekniikasta.

Toivo on mielestäni oikeassa, Kouvolalainen on herkkä soitin. Itse kuitenkin vaihdatin omasta 50-Casotostani diskantin näppäinpaineet hieman jäykemmiksi - sellaiseksi kuin oli aikoinaan siinä hopeahäkissä. Saan siten hieman paremmin tarkkuuta soittamiseen.

Kouvolalaisen äänet (valssi ja Tango ovat myös hienot)

pillimees

Totta turiset! Tulin just kokeilemasta. Giulietti ei ollut lähellekkään sitä mitä odotin! Tarkoitettu varmaankin voimailulajien harrastajille. Soi kyllä ihan kelvollisesti mut se näppäimistö..en tiedä ei vaan tuntunut istuvan "käteen". Sit kokeilin Kouvolan peliä ja vot siinä on mulle seuraava haitari! Näppäimistö on suurempi kuin giulietissa, ainakin tuntui siltä ja muutenkin peli sopi meikeläisen kouriin! Sointi mahtava, valssi ja tango äänissä. Masterkin menetteli! Sanoin että otan tuon . Sitte tulikin tenkkapoo. Siinä vaiheessa myyjä vasta antoi ilmi et peli on myyntitilillä ja hän ei voi ottaa vastaan vaihdokkia!! Jumankekka miksei se käynyt ilmi jo mainoksessa? Muuten asiallinen ja ystävällinen palvelu ei siinä mittää..! Mut pärjään minä tuolla Pihlajamaan pianopelilläkin sinne asti kunnes löytyy KOUVOLAN casotto,hopea tai kultahäkki malli! Kiitokset vaan vastanneille!

PaRisto

Moro,
Kyseleppä vaihtoa tuohon

http://www.vantaanmusiikki.fi/shop/harmonikat-tarvikkeet-nappainharmonikat-c-473_42_79.html

Satuin käymään liikkeessä kesällä jolloin oli juuri sinne ilmaantunut. Vireestä en mene takuuseen (tosin kuka menee kun ei tiedä huolto historiaa) ihan soitettavalta peliltä tuntu ja kun ei siihen oo mikkejäkään (muistaakseni) survottu, niin luulis ettei sillä nyt kovin paljon ammatti keikkaa ole vedetty.

Myyjä jotain puhu et käyvät sen läpi myöhemmin??? mitä se sitten tarkoittaa. Jos ei itsellä olis hopiahäkkiä niin tuota voisin harkita. Tosin saa ton mun maestronki ku laittaa tarpeeksi tuohta kouraan. vm -73 viritetty, huovitettu ja näppäimistön akselit vaihdettu n 1v sitten ( tosin hinta lappu on tuplat tuohon)

Ja eihän tuo ole casotto, jos sellanen pitää saada.

t. PaRisto
PaRisto

olli

Kun kysyit, niin mielipiteeni kerron minäkin.  Kouvolalaiset ovat ns. ilmasyöppöjä.  Palkeita täytyy käyttää runsaasti.  Näyttäähän se komialta katsojasta, mutta se soittajan näkökulma? ;)  Mulla on ollut vain italialaisia pelejä, Giulietti Traviata (vm -86) oli hyvä peli, mutta vaihdoin tuliterään Bugari Silver Cassottoon vajaat kaks vuotta sitten.  Kouvolalaisista mulla on se "Kravatti" (vm 1939), jolla fiilistelen.  Olen vain kokeillut uudempia kouvolalaisia enkä tykännyt (sen ilmantarpeen johdosta).  Tässäpä mielipiteeni! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pillimees

En kyllä ihan tältä syönniltä alle kirjoita tuota ilman syöntiä, ainakaan tuon kokeilemani pelin osilta. Minusta tuon palkeita ei tarvinnu repiä sen enempi kun normaalistikkaan? Sillä pelillä jota kokeilin,jos ei pärjää niin sitte pitää ruveta katteleen tarkemmin minkälainen mies on olkainten välissä! Kauppiaan mukaan tämän päivän haitari ei sais painaa mitään,soida pitäis helvetin hyvin eikä maksaa sais mitään! Ja minähän en näitä "aaltopahvi" haitareita osta, vaan Kouvola sen olla pitää!

ftamt

Ilman kulutus johtuu kielistä, mutta myös siitä, kuinka korkealle kansiläpät nousevat eli miten
ne on säädetty. Palkeista sen verran, että Kouvolassa käytettiin ohuempaa suomalaista Enso-pahvia, joka ei ole niin jämäkkää, mitä italialaiset käyttävät. Makuja on monenlaisia.Isompi
ilmankulutus ei mielestäni haittaa, jos soitin on muuten mukava ääniltään ja käteen sopiva.
Niinhän sitä sanotaan, että suosi suomalaista, mutta osta ulkomaista.
Toivo

pillimees

Ilman kulutuksesta vielä et tuo Kouvolanpeli mitä kokeilin niin pyörittelin muutamaa dim ja 7sointua alarekistereilla ja matalta,eipä tuota paljetta tarvinnut pumpata normia enempää. Kokeilin saman Giulietilla, eipä jurikaan eroa. Näppäimistö oli Kouvolanpelissä loistava, kosketusherkkyys mainio,huovat kunnossa ei minkäänlaisia "lotinoita" Basso hyvin balanssissa diskantin kanssa jne.
Harmi kun en vaihtoa aikaiseksi! Giulietti oli mulle pettymys! Sitä sai vetää ja työntää kuin kivirekeä et sai kunnolla soimaan.Basso oli outo. Näppäin piti painaa reilusti pohjaan ennen kuin lähti minkäänlaista ääntä! Outo,vai lie tottumis kysymys Minun omassa,Phlajamaan casotossa, basso on niin herkkä et pikku hipaisu riittää niin jo soi! Saundeiltaan omani hipoo aika lähelle Kouvolaa muttei ihan..! Enkä muuten vaihtais mut kipaleet alkaa sormituksineen olla sitä luokkaa et sujuisivat paremmin näppyläpelillä! Vosen-Flick-Flack, Montin-cardas ja sitä rataa!

Viljo

En nyt ihan kaikkia virkkeitä lukenut, mutta sanon sen taas, mitä olen aina sanonut: Kun vertaillaan soittimia / kun haluat ostaa soittimen itsellesi, unohda merkit ja mallit. Mieti mitkä ovat ne ominaisuudet mitkä tarvitset ja sen jälkeen sitten testailemaan soittimia. Se omaan käteen löytyvä tulee kyllä vastaan - merkistä välittämättä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

pillimees

Kyllä se varmaan näinkin on. Mut kun tuo budetti  rajoittaa ja sulkee pois nuo uutuusmerkin, joista vois löytyä sopivakin..! Eli tuossa hintaluokassa mitä Kouvola edustaa, se tuntuu käyvän minulle kuin hanskakäteen!

Viljo

Niin. Kuten tuolla Vapaalehdykän tietopuolella olen kirjoittanut harmonikan valitsemisesta, niin monesta kohtaa jos kaksi asiaa sopii yhteen, niin kolmas nousee vastaan - eli vaikkapa se hinta. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana käytetyissä soittimen sisälmyksistä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

pillimees

Vähän tuntuu hankalalta meikeläisen liikkeessä päästä kaivelemaan haitarin sisälmyksiä joten luotettava melkein vaan siihen miltä se kokeillessa tuntuu! Hanurikorjaaja Voitto Niemisellä olis Jyväskylässä tarjolla hopehäkki, ei ylistänyt mut kuulemma tuohon ikään oiva peli. Toinenkin on samalla suunnalla mut yksityishenkilöllä ja jotenkin tuntuu et on turvallisempi ostaa asiantuntijalta jolla on firma rekisterissä! Joten, en oikein usko että kaveri joka elää myynti ja huoltohommilla ihan täyttä sontaa myy! Kai se ajattaa sitte Jyväskylään!

ftamt

Olen ollut Voiton kanssa samoilla viritys- ja korjauskurseilla. Kyllä hänen työhönsä voit luottaa. Yksityiseltä voit saada yhtä hyvän ja ehkä halvemmalla. Jos soittimessa ei tunnu
olevan vikaa ja on päältä erittäin siisti, niin se on todennäköisesti hyvä. Ruuvimeisseli vielä mukaan ja kuusi diskanttipuolen ruuvia auki. Kyllä asiantuntematonkin näkee, että onko
kielet ja nahat siistissä kunnossa. Huonon korjaajan käden jälki näkyy sisällä raavituissa
kielissä ja kielipenkkien töhrimisessä vahalla. Joku asian tunteva kaveri vain mukaan.
Toivo

Hannu S

Suosittelen käymään Voiton luona Jyväskylässä ja pyydä häntä avaamaan soitin. Varmasti Voitto avaa. Onhan se aivan eri juttu ostaa liikeestä tutkittu tuote kuin yksityiseltä sika säkissä. Voihan liikkeestäkin ostetun kanssa tulla eteen yllätyksiä, mutta onhan liikkeellä joku vastuu sanomisistaan ja tekemisistään. Liikkeessäkin asiantuntija joutuu soittimen historian osalta luottamaan aiemman omistajan sanaan, mutta soittimen kunto ja kunnostustarpeen voi selvittää koht. tarkoin. Lienee kait sallittua täällä antaa positiivista palautetta. Esim veljeni on asioinut usein Voiton kanssa ja kehunut häntä. Ilmeisesti on tyytyväinen, koska asioi edelleen. Itse en ole asioinut Voiton kanssa - vielä - joten ei ole omakohtaista kokemusta. Toivo ja Viljo antoikin jo hyviä vinkkejä ja liikkeessä saisit myös pianopelin vaihdettua.

Oma kokemus yksityiseltä ostosta on, että pääsääntöisesti soitin on huonompi kuin myyjä sanoo. Mikä mielestäni johtuu paljolti siitä, että myyjä ei tunne harmonikan rakennetta, ei huomaa sellaisia vikoja, mitkä syntyvät pikkuhiljaa kuten viritys tai venttiilinahka jutut, yksityinen harvoin antaa avata soittimen ja omaan soittimeen kiintyy ajan kanssa niin, että pitää sitä parempana kuin onkaan. 

C-Griff

pillimees

Juuri näin olen asian ymmärtänyt! Olin Voiton kanssa uudelleen yhteydessä ja väliraha on sovittu pitäisi vaan löytää sopiva päivä käymiselle. Kiitti vaan kaikille hyvistä vinkeistä!