Suomen Harmonikkaliitto

Heikin Polkka

Aloittaja Melodix, 09-07-2011, 23:09:06

« edellinen - seuraava »

Melodix

Heps.

Voisikos joku viskata sähköpostiini Heikin polkan nuotit ?

Kirsi

http://www.sunpoint.net/~pkkmy/nuotteja.htm
löytyy kuvana yhden Heikin polkan nuotit, vieressä myös midi-tiedosto kuuntelua varten.

Melodix

Ystävällisesti kiittää hän erittäin nopeasta vastauksesta, vaan löytysiköhän joltkin tuosta samaisesta Heikistä kaikki osat sisältävää versiota ?

Johan

Pistin tulemaan yhden kolmiosaisen version, joka perustuu kakarana korvakuulolla oppimaani sovitukseen.

Pistin vielä lisäksi tulemaan myös pelimannipiireissä yleisesti soitetun version, josta en itse oikein pidä, koska siinä "oikaistaan" muutamia aikasemmin toisin oppimiani kohtia.

Olisi mielekiintoista saada tästä biisistä hieman lisää taustatietoja ja mahdollisia sovituksia tai äänitteitä soiteltuaan sitä 50v tuossa ensinmainitussa muodossa. Toki jälkimmäiseenkin on olosuhteiden pakosta tullut sekaannuttua aika-ajoin.

Johan

ftamt

Lukkari Heikin polkan on levyttänyt ensimmäisenä amerikansuomalainen Willy "Vili" Larsen
10.4.1928 Victor-levymerkille. Hän on siitä myös kirjoittanut harmonikkanuotin, joka on
tässä liitteenä. Kotkassa syntynyt pianohanuristi Vili Larsen oli kovan luokan muusikko, sillä
hän oli 1920-30 luvuilla yksi Pietro Deiron harmonikkaopiston opettajista. Larsen oli ahkera
levyttäjä. Hän teki ensilevytyksiä monista nykyäänkin tunnetuista kappaleista. Hän myös
säesti suomalaisia laulajia monilla levyillä. Myydyin levy, missä Larsen oli mukana, on varmasti Hiski Salomaan laulama Lännen lokari. Willy Larsen teki aika paljon harmonikkasovituksia ja itse olen onnistunut löytämään niistä yli 70 erilaista. Niitä on aikoinaan myyty yksittäisinä nuottilehtinä sekä 36 sovitusta sisältävänä Pietro Deiron kustantamana isona nuottivihkona. Monet sovituksista ovat samoja, joita hän on itse levyttänyt. Larsenin levytyksessä on se kolmaskin osa, joka tästä sovituksesta puuttuu.
On mahdollista, että se kolmas osa on kuultu Willy Larsenin levyltä. Alunperin ame-
rikkalainen Victor-levy ilmestyi 1920-luvun lopulla Suomen markkinoita varten His
Master's Voice-levymerkillä. Itselläni on nämä molemmat versiot kyseisestä levytyk-
sestä.
Toivo

Johan

Mielenkiintoisia taustatietoja ja nuotti, Kiitos Toivo!

Kappale on niitä ensimmäisiä, vaan ei ensimmäinen, joita olen joskus alkanut raapia pojannassikkana pelistäni ja se on kulkenut mukana siitä asti.

Kyllä minä löysin tästä nuotista kaikki kolme aikasemmin tuntemaani osaa, joskin hieman eri muotoisina ja soittojärjestys ja äänilaji poikkeaa Fatzerin "Pelimannisäveliä" vihkossa julkaistusta nuotista.
Mikäli äänitteestä vielä löytyy jotakin lisää se pitäisi saada käyttöön niin, että siitä voisi kirjoittaa nuotin, siihen voinemme palata myöhemmin.
Larsenilla näkyy soittojärjestys kulkevan AABBACCAABB, kun tuossa Fatzerin vihossa se on AABBCCAA ja G-duurin sijasta on käytössä D-duuri.

Itse olen oppinut biisin tuossa jälkimmäisessä soittojärjestyksessä ensin G-duurissa ja sitten olen siirtynyt tuohon D-duuriin, koska se on pelimanneilla yleisesti käytössä.
Soittamassani versiossa on viljelty paikoitellen trioleja ja melodiakin poikkeaa hieman joka osassa sekä Larsenin, että Fatzerin nuoteista.
Sovitus on ilmeisesti peräisin ruotsista, sillä radiossa juontaja mainitsi, että esittävä yhtye oli sikäläinen.

ftamt

Laitan tuon Larsenin soiton mp3 tiedostona tulemaan.

Melodix

Ja jälleen KIITOKSET nuoteista. Vaikka olen ennenkin todennut että on tää vaan fiksu sivusto ja fiksuja jäseniä/käyttäjiä totean  sen edelleenkin.
Yritän laitaa "palautekiitoksena" yhden eteläphjanmaalla soitettavan polkan; Köykkänevan polkan.

Johan

Kiitokset mp3 tiedostosta Toivo!

Kaivelinpa ajankuluksi hieman kappaleen taustoja lisää, koska jäi edeleen kiusaamaan tuo aikanaan korvienväliin jäänyt melodia, johon ei oikien tunnu löytyvän siihen istuvaa nuottia.

Muutamista tietolähteistä sain esille pari biisiä, "Lyclike Henriks polka" ja "Happy Henriks polka".
Tuohon ensinmainittuun manittiin tekijäksi Olle Jonny useiden levytysten kohdalla, toisaalla taas ruotsalainen traditio.
Pääsimpä jostain kuulemaan Carl Jularbon soittaamaa äänitettäkin sen verran, että A-osan kokonaan ja B-osan alun, ja kyllä se selvisi, mistä biisi on aikoinaan tarttunut matkaan, pitää vaan saada se äänite kuultavaksi kokonaan. The Spotnicksin ääniteessäkin oli paljon tuttua meininkiä.
Spillefolkin nuotistosta löytyi Lukkari-Heikin polkka (SF) ja siellä oli myös viittaus noiihin em. nimiin ja nuotti on hyvin lähellä Fatzerin julkaisussa olevaa nuottia.

Nyt on sitten Olle Jonnyn, Andrew Walterin tai Carl Jularbon sovitus Lycklike Henriks polkasta hakusessa ja veikkaampa, että kun joku niistä löytyy on käsillä nuotti jota kaipaan muistikuvieni varmistukseksi, ja voin tarkistaa, että miten paljon poikkeaa tuo muistinvaraisesti tehty nuotinnokseni alkuperäissovituksesta.

Melodix

Heps Toivo

Tuo Larsenin mp3 tiedosto ? Laitatko minullekkin, kun kiireiltäsi ehdit ?
(Toivossa on hyvä elää... ;)  )

ftamt

Voin laittaa mp3 tulemaa.
Larsenin sovitus on jo 1928, joten Olle Johnnyn ja Andrew Walterin voi pudottaa heti pois.
He ovat aloitelleet uraansa 1930-luvun alussa. Carl Jularbolta on mahdollista löytää vanhem-
pi sovitus, koska hän muistaakseni alkoi levyttää jo vuonna 1917. Minulla on jossakin disco-
grafia kaikista Jularbon yli 1500 levytyksestä, mutta en nyt löytänyt sitä tähän hätään. Yleen-
sähän on niin, että jos soittaja on soittanut kyseisen kappaleen levylle, niin on suurempi mahdollisuus, että siitä on myös nuotti.
Toivo

ftamt

En löytänyt Jularboltakaan vuotta 1960 vanhempaa levytystä. Kappaleen alkuperämaa on
ainakin vielä arvoitus. Toisaalta New Yorkissa Skandinavian maista tulleet paremmat hanu-
ristit olivat tuttuja keskenään. Ruotsalaiset soittivat suomalaisten haaleilla ja päinvastoin.
Harmonikansoitonopettajana Larsen on on voinut opettaa tätäkin polkkaa skandinaaveille.
Sama ilmiö on nykyään Minnesotan ja Michiganin skandinaavien keskuudessa. Suomalaiset
soittavat ruotsalasia kappaleita ja paikalliset ruotsalaiset ja norjalaiset soittavat myös
suomalaisia kappaleita. Pohjoismainen musiikki on osittain yhteistä. Säkkijärven polkkakin
on Ruotsissa hyvin tunnettu.Suomessa kansanmusiikkina pidetyistä kappaleista on osa
ruotsalaista alkuperää. Hyvä musiikki ei tunne rajoja.
Toivo

Melodix

Kokeilin kans tunnin verran selailla "Heikin" synnyinsijaa  eri hakukoneilta vaan eipä tuottanut tulosta. AltaVistalta löytyi, että Olle Johnny on vetäissyt Lyckliga Henriksin levylle v. 1957 ja V.Larsen jo 10.04.1928.
Ja nyt kun vilkaisin s-postiini, ja kuuntelin muutamaan kertaan tuon WL:n version; on kyllä ollut aikoinaan melkoinen virtuoosi. ( Heikissä ainakin minulle uusia kuvioita )

Johan

Kyllä tuo Larsenin levytys on mainio, ja aijon sen yhden minulle entuudestaan tuntemattoman osan nuotintaa jossain vaiheessa kunhan kesäriennot ovat ohi ja aikaa on enemmän keskittyä siihen.

Olen penkonut biisin eri sovitus- ja äänitevaihtoehtoja selvittääkseni, että kenen sovitus/äänite on joskus takertunut hattuni alle, en niinkään sitä, että kenen sovitus on vanhin.
Etsimääni äänitettä on täytynyt soittaa radiossa -50 luvun lopulla / -60 alussa jolloin itse aloitin revittelyn.
Tällä hetkellä oletan, kyseessä on Jularbon sovits /esitys kuulemani A-osan ja B-osan alun perusteella, ne poikkesivat selkeästi Larsenin sovituksesta ja ovat hyvn lähellä tuota oppimaani versiota.
Monessa yhteydessä on nähty, että kyllä noille traditioille "tekijöitä" löytyy jos on toivoa saada korvauksia jostain, joten siksi ei sovi ihmetellä -28 jälkeen tehtyjä merkintöjäkään;)