Suomen Harmonikkaliitto

5 -äänikertainen Excelsior

Aloittaja kallek, 11-03-2011, 16:43:58

« edellinen - seuraava »

kallek

Mulla on työn alla tuollainen 5 -penkkinen (4, 3x8, 16) Excelsior edellisen "korjaajan" jäljiltä. Itse homma etenee, mutta yksi asia askarruttaa. Valssiäänikerroista musette soi niinkuin pitääkin, mutta "normaali" valssiäänikerta kuulostaa ihan kamalalta. Liekö 4' penkki epävireessä vai tarkoituksella viritetty pois kohdaltaan. Tällöin nimittäin soi 2x8'+4'. Kun koppa on auki ja painaa ton 4' ihan sormella kiinni niin valssiääni on ihan ok. Onko jollain tietoa, kuuluuko ton 4' tosiaan soida, vai onkohan joku koplannut koplareita.
HUPS! Hokasin juuri, että tässä voipi syntyä väärinkäsitys. Jos JS luet tämän, tuo "korjaaja" ei tarkoita sinua.
Oli vissiin nuo penkkikoot pykälän liian ylhäällä. Nyt lienee oikein.
Joka tapauksessa tarkoitan, että perusvalssiäänikerralla soi kaksi keskiääntä ja piccolo.

Johan

Eipä tuhon kysymykseen ole helppo vastata "puuntakaa".

Minkälaisia koplareita pelissä on ? Eikö se 4 jalkainen ole yksinään helppo kokeilla onko se vireessä?

Minulla on kahdessa neliäänikertaisessa vireisessä casotossa myös koplarit jossa soivat 4 + 2x8 äänikerrat ja saundi on kummassakin sellainen, että eipä sillä juuri tule soitettua ja ymmärrän hyvin, jos saundi tuolla yhdistelmällä myös Sinun pelissäsi  on mielestäsi "kamala".
Noissa omissani se ei ainakaan sovi minun korvaani, vaikka tuo 4 yksinään soi molemissa vireisesti ja myös 2x8 yhdiselmä soi kuten pitääkin.

ftamt

Joissakin koplariyhdistelmissä tullaan epävireisyysongelmaan, jos haitariin on viritetty voimakkaampi vibraatto. Vaatisi melko suoran virityksen, mutta silloin musette ei kuulosta miltään. Jos haluaa toista, niin toinen kärsii. Jos soitin on tehtaan jäljiltä, niin virittäjääkään ei pääse syyttämään. Tuskin siinä on koplariliuskojakaan säädetty tai sekoitettu? Jos ne ovat vähääkään pois paikoiltaan ja jäävät jotenkin puolitiehen, niin sekin vaikuttaa suuresti kieliin ja antaa epävireisyyden vaikutelman, vaikka kielet ovat aivan kunnossa. Mahdollisuuksia on monta. Itse en tunne 5-äänikertaisen sielunelämää ja miten koplarit on asennettu, koska olen ropeloinut vain 4-äänikertaisia. Jos selitystä ei löydy, niin ammattilaiselle tarkastettavaksi.
Toivo

Johan

Nuo vireisyysasiat/saundit ovat melko kummallisia.

Esimerkkinä voin mainita keskieroopan "nahkahuosupelimanneille" tehdyn puukoppaisen musette viritteisen Haramona Monte 41 Natur pelin, jossa on diskatissa 11 koplaria, 4kpl kahdenettuja.
Siinä on myös koplari, jossa nuo museten "epävireiset", alas jä ylös viritetyt, 8 jalan äänikerrat soivat keskenään.
Kaikesta huolimatta ihmiset kuitenkin poikkeuksetta sanovat, että pelissä on hieno saundi, kun soitan tuota koplaria käyttäen;)

kallek

Musetteääni ei ole ongelma, koska silloin soi vibraattoon viritetyt 8' penkit. Normaalivalssiäänellä soi toinen 8' pari, ja ihan kauniisti jos ton 4' painaa kiinni.
Toi 4' penkki on vahvassa vibraatossa 8' penkkiin nähden. Liekö tarkoituksella, jotta tangoääni soisi räväkämmin?
Ongelma on, ettei pelissä ole sellaista valssiääntä, joilla voisi sointuja käyttäen soittaa niin että minun korvaani kestävät.
Todennäköisesti muutan koplareita niin, että tuo 4' pysyy perusvalssiäänellä kiinni.
Ajattelin vaan kysäistä, jos jollakulla on samantapainen peli, niin onkohan tämä alkuperäisenä ollut tällainen.
Rautalankavirityksiä ym. löytyi sisältä, jotenka kaikki mahdollista. (Viite: 'tee se itse -cassotto' "kolumnit" -palstalla.

kallek

Paljon kiitoksia RR:lle valaisevista neuvoista ja valokuvista. Vielä tuli mieleen että löytyisikö joltain vastaavanlaisia kuvia kun sain RR:ltä 4-äänikertaisesta (kuvat koplareista joissa sekä nimet että pistemerkinnät soivista äänistä).
Elikkä olisiko jollain vastaava kuva tai kaavio 5-äänikertaisesta?

Johan

Yhdellä tutullani on 5-äänikertainen Super Lyra, koitan saada sieltä kuvia koplareista kunhan palaan tuolta viikon turneeltani.
Super Lyrassa on vain pistet, mutta voisi siitäkin olla jotain apua Sinulle.

kallek

Olinpas ollut huolimaton! Merkkasin irtonaisen koplarikoneiston päähän vipujen kohdalle mikä penkki soin minkäkin vivun kohdalle, ja löytyihän se "oikea valssiäänikin" sieltä.
Kiitos joka tapauksessa kaikille asiaa kommentoineille.