Suomen Harmonikkaliitto

Näppäinten vaihto Bugariin

Aloittaja Hannu S, 01-04-2011, 14:59:28

« edellinen - seuraava »

Hannu S

Hei. Kuka osaa sanoa onko Bugarin näppäimien kiinnitys ruuvikannalla, liimalla vai miten. Minulla on Bugari Gold Serie Cassotto ja olen miettinyt näppäinten muuttamista koko valkoisiksi, kun soitin on valkoinen. Jotenkin perinteinen musta-valkoinen näppäimistö tuntuisi kaipaavan vaihtelua. En ole raskinut lähteä pyörittelemään tai muutoin väkisin irti repimään näppäintä. Tiedättekö mistä saisi hankittua valkoiset näppäimet Bugariin tai sellaiset missä olisi vaikka pieni helmi valkoisessa näppäimessä. Onkohan ne kovin arvokkaita ja mahtanevatko pysyä kiinni? Tai onko siinä mitään järkeä koko hommassa?

Olen katsellut esim Tampereen musiikin kotisivuilla koko mustaa samanlaista soitinta ja minusta se on tosi nätti peli. Tekisi mieli vaihtaakin, muttei mahda kannattaa, kun minulla on midi valmiina eikä samanlaiseen vaihtamisessa taida olla mitään järkeä varsinkaan, kun vastikään Ahvenaisen Kari viritti soittimen ja se kaikin puolin hyvässä kunnossa ja vähän soitettu.  

Että, jos näppäinten vaihdolla hieman tuunaisi soitinta?

ftamt

Eiköhän tuossa ole ruuvilla olevat näppäimet, kun vain auki kiertää.Silloinhan kaikkia ei tarvitse
vaihtaa, jos löytää tarkalleen samanvärisiä ja -kokoisia valkoisia näppäimiä. Kannattaa kysellä ammattikorjaajilta tai maahantuojalta. Kyllä ne jonkun verran maksavat, mutta kauneudestahan
on aina maksettava. En tiedä uusista, kun harrastan vanhoja käytettyjä. Yleensä nykyään
kaikissa italialaisissa on akryylinäppäimet, joihin on valettu ruuvi alle. Ne on kyllä lujassa kiertää
auki ja kiinni, jos ei omista tätä varten tehtyä työkalua.
Toivo

olli

Ostin vuosi sitten Bugari Silver Plus Cassotto -haitarin Leinon Sepolta Rovaniemeltä.  Tilasin saman tien valkoisia "merkittyjä" nappuloita, jotka vaihdoin tuntonappuloiksi C- ja F- näppäimiin.  Ruuvattavia olivat.  Hintaa en tiedä, koska sain "kaupantekijäksi".  Toisaalta täytyy tarkkailla, sillä yks nappula oli löystynyt soiton myötä.  Mutta siis ainakin uusissa Bugareissa ovat ruuvattavissa ja vaihdettavissa (minkä värisiin tahansa, luulisin)! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!