Suomen Harmonikkaliitto

Akustisen harmonikan äänittäminen

Aloittaja mahu, 02-01-2015, 12:11:24

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 05-01-2015, 20:16:41
Aihetta sivuuten:
Noista mikkipareista. Kuulin huhun että alle 200€:n mikkiparit on tehty siten että linjalta otettu vain kaksi mikkiä. Mitatti niiden keskinäinen virhe ja laitettu tuotetietoihin virhemarginaaliksi sellainen arvo jonka sisälle kaikki tai suurin osa linjalta tulleista mikeistä menee. Ei siis erikseen niitä mikkejä pariteta toisiinsa.

Joo, näin on. Ja ei oikeastaan edes ole pari, vaan kaksi ihan erillistä. Ei se minua ainakaan tässä vaiheessa haittaa.

Silloin kun hommasin ne, yritin tehdä niillä Blumlein-äänityskokeiluja (http://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair). Taisin niistä täälläkin silloin kirjoittaa. Ongelmaksi jäi mulla että tuolla stereoraudalla jolla saa kaksi mikkiä samaan telineeseen, ei noita ison tikkarin muotoisia mikkejä saanut ihan oikeaoppisesti lähekkäin niin etteivät varjosta toisiaan. Mutta ihan kiinnostava lähestymistapa haitarinkin äänitykseen, jos nimenomaan haluaa sen äänitystilan soinnin elävästi talteen.

Oikeaoppinen sijoittelu olisi tähän tapaan

Mulla oli alkuun näin

Sitten keksin kyllä saada ne lähemmäs toisiaan mutta samalla ne sitten varjostivat toisiaan.

mahu

Ollaan kaverin kanssa äänitetty kahta haitarinsoittoa siten että laitettu mun kaksi isokalvoista päällekkäin kuten tuossa sun ekassa kuvassa. 180 asteen kulmassa toisiinsanähden ja soittajan naamatusten. Ihan ok ääni silläkin tullut ja saa kivan stereotunnelman kahdelle eri soittajalle.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 05-01-2015, 21:18:38
Ollaan kaverin kanssa äänitetty kahta haitarinsoittoa siten että laitettu mun kaksi isokalvoista päällekkäin kuten tuossa sun ekassa kuvassa. 180 asteen kulmassa toisiinsanähden ja soittajan naamatusten. Ihan ok ääni silläkin tullut ja saa kivan stereotunnelman kahdelle eri soittajalle.

Joo... ero on siinä että Blumlein-parissa mikit on suuntakuvioltaan kahdeksikkoja, ottavat edestä ja takaa mutta eri vaiheessa. Siinä tulee se tilan tuntu vielä voimakkaammin esille. Tavalliset isokalvoiset taitavat olla herttoja, eli ottavat lähinnä vain edestä. Mikä on ihan hyvä useimmiten toki juuri niin.

Periskooppi

Mikitettäminen on taidetta siinä missä musisoiminenkin.

En tiedä, onko mitään "oikeata" vaihtoehtoa mikrofoni valinnoilla olemassa, koska niillä voidaan myös tietoisesti korostaa tai vaimentaa erilaisia asioita. Jos harmonikka jostain syystä kolisee tai kolisee kovasti, voidaan dynaamisia mikrofonilla hyvin tuota ääntä hillitä äänityksessä. Keikka käytössä nuo ovat myös niitä luotetuimpia: ei kierrä eikä tarvitse erillistä virtaa toimiakseen.

Kondensaattori-mikkiparilla on myös etunsa (tekee yhtenäisen soundin koko soittimeen), mutta erilaisilla mikrofoniyhdistelmilläkin on myös "tilauksensa" harmonikkaa äänitettäessä, sillä diskantista ja bassopuolesta tulee aikalailla erilainen ääni, ja joku voi niin halutessaan kaivella eri päistä soittimen ominaisuuksiin nähden mielenkiintoisia sävyjä.

Kaikkia mikkejä (suurikalvoiset & pienikalvoiset & keskikokoisilla kalvoilla varustettuja kondensaattorimikrofoneja, nauhamikkejä ja dynaamisia) on kokeiltu - ja kaikissa on omat hyvät puolensa.