Suomen Harmonikkaliitto

Mikä on paras soundi?

Aloittaja Viljo, 13-12-2018, 11:55:38

« edellinen - seuraava »

Mikä ääninäytteistä on mielestäsi parempi ja miksi?

001
3 (21.4%)
002
1 (7.1%)
003
0 (0%)
005
10 (71.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Viljo

Lupasinkin, että saatan laittaa jotain äänijuttuja tänne foorumiin. Ja heti päästään pohtimaan subjektiivisella tasolla, mikä on hyvä ääni.

Tällä kertaa on äänestys neljästä ääninäytteestä (alun alkaen viisi, mutta meni vähän vaikeaksi tässä foorumissa kiitos tietoturvan). Ääninäytteissä soi bassokielipenkin D-sävel eli tietellisesti ilmaistuna D2. Kaikissa ääninäytteissä soi sama kieli, mutta olen tehnyt ilmakanavaan muutamia muutoksia. Soundi siis muuttuu hyvinkin yksinkertaisilla tavoilla. Ääninäytteet ovat lyhyitä, eikä niissä ole aluketta. Äänitys on tehty monona, sillä sterosta ei olisi yhtään apua, ehkäpä jopa vähän haittaa.

Kieliä itsessään olen mittaillut tässä lähes kaksi viikkoa. Mittauksia on rusas 2000, joten olen saanut aikaan kohtuullisen hyvän kuvan, miten kielipenkki kannattaa tehdä. Mutta mutta: Mitä isompi kieli, sitä enemmän on mahdollisuutta äänittää ääntä. Toisin sanoen mitä isompi kieli, sitä enemmän mennään subjektiiviselle mutualueelle. Niin ikään, mitä isompi ilmakanava, sitä hitaammin kieli syttyy. Eli soundilla leikkiminen on leikkimistä myös kielen värähtelyn syttymisnopeuden kanssa.

Äänestys, väittely ja pohdinta alkakoot!
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

Piti ihan kuulokkeet laittaa korville ja kuunnella. Ilman kuulokkeita, pari kertaa kaikki kuunneltuna olin valmis antamaan ääneni näytteelle 1. Kuulokkeet korvilla tilanne muuttui kuitenkin aivan toiseksi. Kuuntelin kaikki useamman kymmenen kertaa läpi. Kuulokkeilla kuunneltuna näytteet 1 ja 2 ovat mielestäni liian metallisia ja varsinkin näytettä 1 voisi kuvailla jopa sanalla raaka.

Näytteet 3 ja 5 ovat miellyttävämpiä minun korville. Ja tuo 5 näyte on äänensävyltään minusta selkein, täyteläisin, tasapainoisin ja siksi varmaan miellyttää eniten.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Viljo

Huvät jommentit. Muistahan äänestää. Odotellaan muilta myös mielipiteitä.

Teme

Juu, annoin ääneni jo ennekuin kirjoitin kommentit. Kerrankin olin jossain ensimmäinen...ja toistaiseksi myös ainoa  :D
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Tommi87

Minusta tuo ensimmäinen ja toinen kuulostavat parhaalta niiden avoimuuden takia. Muut kuulostavat hirmu tukkoisilta. Varsinkin viimeinen kuulostaa siltä kuin joku olisi nielaissut kielen  ;D

Teme

Heh, hyvin näyttää tulevan eroja. Nyt vaan lisää äänestysvilkkautta.

Viljo

Kait se itsekin piti äänestää. 1 ja 5 mun mielestä parhaat. Omalla tavallaan puhtaimmat äänet. Ääni menee kuitenkin vitoselle.

Hannu S

2. ja 3. hylkäsin ensikuulemalla. 1. ja 5. vaativat useamman kerran kuuntelun. Lopulta päädyin 5. syystä, että vitonen kuulosti ensikuulemalta jostain syystä korvaani paremmalta.

Viljo

Mielenkiintoista! Laitoin saman kysymyssetin myös Facebookiin Harmonikka-ryhmään. Samanlainen vastausjakauma, missä 5. ääninäyte korostuu hyvänä soundina. Toki täytyy muistaa, että bassoääni on kuitenkin monen äänikerran yhteisvaikutus (muut äänikerrat kuitenkin enemmän vahvistavat ja terävöittävät ääntä). Niin ikään yksi kommentti kohtaa kokemukseni työstäni: monet ovat sanoneet, että basso lyö diskantin yli. Olen törmännyt myös silloin tällöin basson demppaukseen esim. villalla. Vaikka eri musiikkilajeissa kaivataan erilaisia soundeja, tällaisena pienen otannan ja kokemuksien yhteenvetona voi sanoa, että bassoon kaivataan pehmeyttä.

Pete85

Meitä on moneen junaan  :D Minusta basso useimmissa harmonikoissa on harmittavan ohut ja mitäänsanomaton ::)

Viljo

Sitten täytyy muistaa se, että soundista tulee eri tavalla pehmeä, kun sitä vaimennetaan ääniaukoilla (teipataan) tai pehemennetään sisäosia (villa, huopa jne). Voi tulla jopa vähän tukkoinden soundi, jos kaikki aukot vaan laitetaan kiinni. Se, mitä näistä ääninäytteistä kuulitte ei liity äänen vaimentamiseen lisämateriaalilla mitenkään, vaan puhtaasti kielipenkin rakenteeseen. Äänestä voidaan tehdä pehmeä ja massiivinen ilman, että tarvitsee lähteä villoja lisäilemään. Toki aukkojen määrällä ja suunnalla on hieman merkitystä.

Sanoisin myös, että SB-harmonikoissa basson tavoite on eri kuin MB-soittimissa, jossa kuitenkin haetaan kohtalaisen tasavoimakkuuksia soundeja polyfonisen soitantatavan takia.

maestro

Minustakin 5 näyte kuulosti pehmeämmälle.. Ainakin korvalle sopi paremmin.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw