Suomen Harmonikkaliitto

tietoa tästä venäläisestä? Harmonikkamallista?

Aloittaja Hjördis, 27-08-2012, 23:08:57

« edellinen - seuraava »

Hjördis

osaako joku kertoa jotain tästä harmonikasta? Onko tästä soittimeksi ja onko mitään arvoa? Minkähän ikäine mahtaa olla?

Hjördis

Viljo

Joo - näissä neuvostopeleissä ei rahallista arvoa käytännössä ole.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Kuuluuko tuo bensakanisteri mukaan - jos ei vaikka tykkääkään pelistä, niin saa ainakin iltanuotion aikaiseksi?  :) (Sori ei pahalla, oli vain niin hauska kuva). :)

Johan

Tuttu peli, valmistettu todennäköisesti -70 luvun lopulla, malli on Altair ja valmistaja Akkord, Kaluga, Neuvostoliitto.
Minulla on tuollainen kokoelmassani, käytänössä soittamaton peli, hankittessa siinä oli yksi kosketin vääntynyt ylöspäin, hankintahinta laukkuineen 20€, tukkoisin koskaan koskemani peli, ei ihan niitä haluttavimpia soittopeliksi, mutta alkuperäiskuntoisen ulkomuotonsa ansiosta menettelee kokoelman jatkona, kun ei edes tarvitse ajatella soittavansa sillä.

TLinden

Kivahan tuollaisella on minusta soittaa. En ole tosin koskaan kokeillut mitään muuta harmonikkaa kuin näitä neuvostoliittolaisia ja yhtä halpaa itä-saksalaista. Kirpputoreilla ei muita pianoharmonikkoja ole vastaan tullutkaan.

Ehkä täytyy uskaltaa joskus kokeilla kallistakin soitinta, kunhan suvereenisti opin hallitsemaan nämä neuvostoliittolaiset ensin. Mutta eivät nämä nyt täysin kelvottomia voi olla?

Pepelis

Minä aloitin myös eläkkeelle jäätyäni opettelemaan haitarinsoittoa ja juuri venäläisillä pianokoskettimilla. Ostelin niitä useammankin muutaman kympin kappalehintaan ja olen niillä opetellut rassailemaan kurttua. Jo muutaman kuukauden soittamisen jälkeen minun korvaani rasitti kielten keskinäinen epäsaundisuus, sellainen ilmiö, että vaikka mittari näytti sävelten olevan kohdallaan, ei ääni kuitenkaan ollut tasalaatuinen. Syyksi tähän ilmiöön päättelin aikani tutkittuani sen, että kielilehden ja kielilaatan aukon välinen mittatoleranssi oli aika suuri ja sekava, samoin kielen keskitys siihen väljään aukkoon. Löysin sittemmin itäsaksalaisen Horch-merkkisen soittimen, jonka sainkin toimintakuntoiseksi ja sen äänimaailma oli jo kokonaan toista luokkaa. Paha vain, että siinä oli koskettimien varsia taivuteltu niin rankalla kädellä, että kaksi oli napsahtanut poikkikin. Nämä oli korjattu taivuttamalla ohut alumiinisuikale katkeamiskohtaan ja taottu kiinni. Lopulta päädyin irrottamaan tästä kielipenkit parempaan talteen ja luovuttamaan pelin vaimoni teatterikerholle rekvisiitaksi.

TLinden

Näissä kun on suuret toleranssit, niin suuret ovat varmasti yksilöiden väliset erotkin. On tullut täysin kelvottomiakin kirpputoreilla vastaan, mutta itse omistamani Akkord Altair ja Akkord Orion 2 -yksilöt lienevät sieltä paremmasta päästä moniin muihin samanlaisiin verrattuina. Ehkä täytyy vielä pidättäytyä kalliimmista soittimista.

Itä-saksalaisesta Royal Standardista, joka pienen koonsa, rajoitetun bassoalueensa ja keveytensä vuoksi ehkä enemmän lasten harjoitussoitin kyllä maksoin paljon enemmän kun venäläisistä. Osoittautui kuitenkin jonkun palkeita kiinni liimaavan sepän pilaamaksi.

Yksi Horch näkyi kanssa olevan nyt jossain myynnissä 220€ hintaan. Liekö sopiva hinta itä-saksalaisesta? No, ehkä mieluummin tuohon hintaan ostaa 10 kpl näitä venäläisiä ja kasaa niistä yhden huippuyksilön.