Suomen Harmonikkaliitto

Meren aalloilla

Aloittaja Dragspel, 22-10-2009, 19:14:07

« edellinen - seuraava »

risto

#20
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:

- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.

- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).

Jälkimmäisen kolmen nuotin ryppään ensimmäisellä nuotilla on vähän heikompi paino kuin ekan ryppään ekalla. "Triolien" sisällä nuoteilla ei ole sellaista painotuseroa kuin valssin 3/4 rytmissä sen eri iskuilla, joka juuri tekee sen, että valssirytmin käyttö voi pilata biisin säveltäjän alkuperäisen ajatuksen. 6/8 on lennokkaampi kuin valssi, sana "laukkaava" voisi ehkä kuvata 6/8 rytmiä (ainakin näin keskellä yötä).

- 9/8, 12/8 ovat samantyyppisiä kuin 6/8, mutta niissä on 3 kpl ja 4 kpl kolmen nuotin "ryppäitä".  

- Kevyessä musiikissa - kun siellä on montaa eri tyyliä - saattaa olla ehkä vähän toisella tavalla. Siitä miten nuotit on sidottu toisiinsa näkee jo jotakin eli onko ne pareittain vai kolmen nuotin ryhmissä. Mutta kuitenkin yleispätevästi voi sanoa, että pitäisi tietää mihin tyyliin säveltäjä on biisinsä kirjoittanut, miltä sen on haluttu kuulostavan, ellei sitten tieten tahtoen olla muuttamassa säveltäjän alkuperäistä tyyliä.

Mikään asiantuntijahan minä en kuitenkaan ole missään, kunhan täällä yössä yksinäni huutelen  :)

PS. Yritäpä mielessäsi kuvitella miltä esimerkiksi tämä 'Out On The Ocean' 6/8 jig kuulostaisi 3/4 valssiksi kirjoitettuna, olisi kyllä aivan täysin eri biisi:

http://www.kolumbus.fi/slowsession/OutOnTheOcean.wav (0.3M)

sirmakka

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 01-11-2009, 23:06:25
Kertokaa nyt tyhmemmille (vaikka minulle), että missä ne painotukset tulee tai miten. Näitä tällaisia biisejä ei nyt tule ihan koko aikaa esiin. 3/4-tahtilajissahan valsissa painotetaan ensimmäistä iskua, mutta tyylilajia-jonka-nimeä-en-juuri-nyt-väsymyksen-vuoksi-muista, painotus tulee kolmannelle iskulle (myös 3/4-tahtilaji).
Tarkoitat varmaankin masurkkaa, siinä tulee paino myös kolmoselle.
Yleisesti ottaen tahtilajimerkintä kertoo vain sen onko kyseessä tasa- vai kolmijakoisiin osiin jaetut tahdit. Nuotinkirjoittajan vastuulla on kertoa rytmi/tyyli, mikä siihen on tarvetta.
Keskusteltua 6/8 tahtilajia olen nähnyt käytettävän em. valssin ja slow rockin/-foxin (trioli-komppi) lisäksi ainakin myös vanhoissa "kuuskasi- marsseissa", jolloin paino on myös 1. ja 4. iskulla, mutta kuulostaa täysin erilaiselta. Esimerkistä käy Malmstenin Meripojan preivi, jota joskus kuulee soitettavan tanssipaikoilla humppana. Tällöin alkuperäinen tahtilaji menettää merkityksensä, kun rytmi on tasajakoinen
Jos mieles tyhjennöö, elä unneuta katkaista iäntä

Viljo

Lainaus käyttäjältä: sirmakka - 02-11-2009, 12:17:07
Esimerkistä käy Malmstenin Meripojan preivi, jota joskus kuulee soitettavan tanssipaikoilla humppana. Tällöin alkuperäinen tahtilaji menettää merkityksensä, kun rytmi on tasajakoinen

Joo. Tuota kappaletta tuli soitettua soittokunnan ajoilla. Sitä todellakaan soitettu humppana vaan kappaleen olemus oli soljuvampi.. miten sen nyt sanoisi...

Triolityyppisissä jutuissa näkee myös kirjoitettavan 12/8-tahtilajiksi...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

#23
LainaaEdit2.  No hiukan on eroja, mutta ei mielestäni kappale pilalle mene, vaikka sen soittaa 3/4 tahdissa.  

Vielä noista tietokoneohjelmien esityksistä Ollille... Halvemmissa softissa ei ole minkäänlaista tunnistusta tahtilajille, vaan ne soittavat midin yhtenä tasapaksuna pötkönä. Kalliimmatkaan softat eivät tiedä itse biisistä ja sen ehkä vakiintuneista soittotavoista yhtään mitään, vaan toistavat sen joidenkin ennalta ohjelmoitujen kaavojen mukaan ja kaikki saman tahtilajin biisit luultavasti kaikki samalla tavalla. Jos on epävarma miten biisiä yleensä odotetaan esitettävän kannattaa lainata äänitteitä kirjastosta, lainata kaverilta, etsiä YLEn arkistosta, tai vaikka ostaa muutama CD...

sirmakka

Joo. Tuota kappaletta tuli soitettua soittokunnan ajoilla. Sitä todellakaan soitettu humppana vaan kappaleen olemus oli soljuvampi.. miten sen nyt sanoisi...

Sano vaan, että soititte sen niin kuin säveltäjä on tarkoittanutkin :)

Triolityyppisissä jutuissa näkee myös kirjoitettavan 12/8-tahtilajiksi...
[/quote]
Useimmiten 12/8, mutta myös 6/8. Villakoiran ydin tässä jutussa on se, että nämä ovat rytmeiltään tasajakoisia, vaikka tahtiosoitus on kolmijakoinen. Eli soittaessa lasketaan tahdissa neljään (6/8 kahteen), kun taas valssissa lasketaan kolmeen. Siitä vois näin maalaisjärjellä päätellä, ettei 6/8 tahtiin kirjoitettu valssi ole oikein, mutta en tiedä..
Jos mieles tyhjennöö, elä unneuta katkaista iäntä

olli

#25
Lainaus käyttäjältä: risto link=topic=245.msg2742#msg2742 date=1257000031
En kuunnellut, mutta sanon vaan, että ei kannata luottaa liikoja koneisiin ja niiden ohjelmoijiin.
/quote]

Kyllä se kone tuottaa äänet nuottikirjoituksen mukaan.  Saa painotuksetkin, kun kirjoittaa nuotteihin oikeat merkinnät.  Staccato, legato, korostukset yms.  Ainakin tämä mun kone tuottaa kohtuullisen oikean saundin.  Luonnollisesti bassosäestys hanurille on puutteellinen, kun kirjoitan bassot vain yhdellä nuotilla (kuten hanurinuoteissa).  Siis soinnut jäävät pois midillä.

PS.  Sovituksia tehdään.  Olen kuullut levyltä kappaleen "Sinulle kuuluu lempeni" myös tangona, hieno sovitus.  Kappalehan on alunperin Carreran valssi!


Edit: tuo lainaushomma ei näköjään multa onnistu, mutta selvää varmaan sai mielipiteestäni.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Panin toiveeni tämän illan "puhelinlankoihin".  Ei taida tärpätä? ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 02-11-2009, 01:35:06
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:

- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.

- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).

Vasta nyt löysin tämän keskustelun, kun jostain syystä Meren aallot ei ollut ylittänyt mielenkiintokynnystä :)

Risto tuossa kuvailee sellaista 6/8-rytmiä jolla on selvästi oma luonteensa, hyvä niin.

Mutta kyllä oppikirjoissa mainitaan myös 6/8 joka muistuttaa nopeaa valssia, ja ainakin 6/4 kohdalla olen nähnyt mainittavan, että 3+3 -jaon lisäksi muut, mm. 2+2+2 ovat mahdollisia. Heti perään on esimerkki West Side Storysta, jossa 6/8 jakautuu peräkkäisissä tahdeissa 3+3 ja 2+2+2 (= kolme neljäsosanuottia).

Mutta juu, ilman jonkinlaista kaksijakoisuuden elementtiä 6/8 olisi turhanpuoleinen.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 21:21:55
Lainaus käyttäjältä: risto - 02-11-2009, 01:35:06
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:

- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.

- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).

Vasta nyt löysin tämän keskustelun, kun jostain syystä Meren aallot ei ollut ylittänyt mielenkiintokynnystä :)

Risto tuossa kuvailee sellaista 6/8-rytmiä jolla on selvästi oma luonteensa, hyvä niin.

Mutta kyllä oppikirjoissa mainitaan myös 6/8 joka muistuttaa nopeaa valssia, ja ainakin 6/4 kohdalla olen nähnyt mainittavan, että 3+3 -jaon lisäksi muut, mm. 2+2+2 ovat mahdollisia. Heti perään on esimerkki West Side Storysta, jossa 6/8 jakautuu peräkkäisissä tahdeissa 3+3 ja 2+2+2 (= kolme neljäsosanuottia).

Mutta juu, ilman jonkinlaista kaksijakoisuuden elementtiä 6/8 olisi turhanpuoleinen.

Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:29:02
Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!


Voin ihan hyvin kuvitella. Minulla meni kamalan kauan tajuta, että ne Balkanin oudot tahtilajit eivät loppujen lopuksi tarkoita mitään hirveän kummallisia rytmikuvioita, vaan lähinnä eräänlaista svengia. Rytmin pulssien pituudet eivät mene  kahden potensseissa vaan enemmän 1 - 1.5 -tyyliin. Klezmeristä tuttu 3/8 hidas hora saattaa mennä Balkanilla 5/4:na. Mitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 21:36:51
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:29:02
Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!


Voin ihan hyvin kuvitella. Minulla meni kamalan kauan tajuta, että ne Balkanin oudot tahtilajit eivät loppujen lopuksi tarkoita mitään hirveän kummallisia rytmikuvioita, vaan lähinnä eräänlaista svengia. Rytmin pulssien pituudet eivät mene  kahden potensseissa vaan enemmän 1 - 1.5 -tyyliin. Klezmeristä tuttu 3/8 hidas hora saattaa mennä Balkanilla 5/4:na. Mitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?

Kinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)


Dragspel

LainaaMitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?

Mahtaisiko käydä niin, että vähän ajan kuluttua puhuttaisiin ihan jostakin muusta kuin jazzista?

LainaaKinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)

Hyvä perustelu!

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:52:08

Kinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)



Jos olisi vain yksi jalka, niin silloinhan tietysti kävisi mikä tahansa tahtilaji mihin tahansa tanssiin(puujalkahuumoria).  :)

Keskustelussa valssista olisi tietysti hyvä varmistaa mikä on valssin määritelmä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 09-11-2009, 00:09:31
Keskustelussa valssista olisi tietysti hyvä varmistaa mikä on valssin määritelmä.


Saattaa tuokin vaihdella sen mukaan katsooko musiikin vai tanssin puolelta....