Suomen Harmonikkaliitto

Ruuveja soittimiin.

Aloittaja Rokka, 31-10-2016, 17:39:42

« edellinen - seuraava »

ftamt

Ei näillä tee mitään harmonikkojen entisöinnissä. Pitää olla vanhan ajan kannalla. Ristipäillä ja tähtipäillä saa heittää vesilintua. Heitän aina tällaiset roskiin ja vaihdan alkuperäisiin. Monesti on niin, että nykyruuveja ei meinaa saada pois, kun muutaman kiertämisen jälkeen kannat ovat kuluneet pilalle. Siis aikaisempien monttöörien jäljiltä. Monesti on tehty tuhoa liian isoilla ruuveilla, kun ei ole käytetty tai löydetty juuri sopivan paksuista tai pituista ruuvia.
Toivo

huru.ukko

On vaan nykyään vaikea löytää noita vanhanajan ruuveja :( Kannat jotain torkseja tai ristipäitä, Etenkään pari millisiä ei kyllä suomesta löydy, ennen Helsingissä oli ruuvikeskus mistä sai vielä pieniäkin ruuveja, Ostin jokuvuosi sitten ohuita messikiruuveja, (oli kai tuotu italiasta) Hankalia nekin jos meisseli vähän nuljahtaa, tai sitten messinkiruuvi katkeaa helposti, Kyllähän tämä ongelmalinen juttu entisöijille,
Ristipää ruuvejakin taitaa olla useampia malleja, ja niihin pitäisi olla juuri oikea ruuvimeisseli,

pianohessu

Paha on löytää oikeita ruuveja hanureihin. Jo pelkkä koko on iso kysymys. Ns. tavallisissa ruuvikaupoissa on pienin koko 3x10 ja se melkoinen torso soitintöihin.

En tiedä varmaksi, mutta varsinkin vanhemmissa peleissä on tullut vastaan vain talttameisselillä kierrettäviä ruuveja ja ne ovat olleet ns. "rautaruuveja". Rauta ja rauta - eihän ne pelkkää rautaa ole, terästä ovat kaikki joihin on lisätty muita aineita parantamaan kovuutta, sitkeyttä, korroosionkestoa tms. Olisiko nyt niin että ihan oikea harmonikkaruuvi on juuri tällaista "ruostuvaista" materiaalia?

Olen kyllä huomannut että Kouvolalaisessa m. -83 on myös ristikannalla olevia kiinnittimiä. Ovatko sitten aivan alkuperäisiä, en tiedä? Fratelli Crosion harmonikassa näyttävät kaikki ruuvit olevan ristikannalla ja pintakäsiteltyjä. Veikkaisin tämän soittimen olevan yhdeksänkymmentäluvun alusta.

Ihmettelin joskus miten ihmeessä on tultu toimeen ilman ristikantaruuveja ja hyviähän niitten ruuvausominaisuudet ovatkin. Helpompi ruuvata vaikka meisseli vähän olisi vinossakin. Kiinni väännettäessä on kuitenkin varottava "muljahdusta", mikäli ruuvi on tarkoitus myös avata. Tähän auttaa oikean meisselin löytäminen ruuvin kantaan. Pozidrive ja Philips taitavat kummatkin olla kaikille tuttuja, numeroitakin näillä on, mutta soitintöihin nekin ovat kovin massiivisia.

Nyt on "kehitytty" eli siis kehitetty uusi ja parempi (oikeammin; paremmin rahaa tuova) ruuvijärjestelmä, tämähäntä Torx. Taitaa niitäkin olla ihan kahta sorttia. Joka tapauksessa kokemukseni tästä ruuvinkannasta on kovin vastenmielinen. Ero esim. 20:n ja 25:n välillä on niin pieni ettei sitä huomaakaan ennen kuin ruuvi tai meisseli on vaurioitunut. Näyttäisi elektroniikassa käytettävän näitä ihan miniatyyrikokoisinakin. Luultavasti nopea ja tehokas tapa robottikokoonpanossa.

Olen hankkinut muutaman askillisen hienomekaanikon ruuvimeisseleitä ja niistä on aina kokeilemalla löytynyt, jos ei ihan oikeaa, niin sentään sopiva.

Isompiin ristipäihin käytän edelleenkin juuri tässä v. 1981 hankkimaani kiinalaista, puisella kädensijalla varustettua meisseliä. En ymmärrä miksi se sopii vähän joka lähtöön eikä se ole juuri kulunutkaan käytössä.

Samaa mieltä olen Toivon kanssa siitä että jos entisöidään niin sitten entisöidään. Kaikki lienevät kuulleen hajuvesi - lihapullat yhdistelmästä.

ftamt

Olen kerännyt vuosikymmenien aikana hyvän ruuvivaraston sekä Suomesta että Italiasta ja Amerikasta. Kannattaa tutkia kaikki romukaupat ja kirpputorit tarkkaan. Sama ulkomailla, joissa kannattaa katsastaa myös rautakaupat. Tekniikan kärjessä kulkeva Yhdysvallat pitää rautakaupois-
saan edelleen monipuolista ruuvivalikoimaa joka lähtöön, myös näitä vanhan ajan. Netistä löytyy
myös ruuvikauppoja, joista saa mitä vaan. Tärkeätä on tosiaan, että pakissa on kaikkiin ruuveihin sopivia ruuvimeisseleitä.
Toivo

Periskooppi

Pieniä ruuveja jos jonkinlaisia löytyy helakauppa.com vai oliko .fi ? Löysin sieltä itselleni 2,2 mm x 9,5 mm teräsruuveja pallokannalla. Muualla taitaa pienin koko olla 3 x 12 tai sinnepäin? Messinkisenä löytyy vielä pienempiä ja eilaisilla kannoillakin.

huru.ukko

Tuollaisia löytyisi, on kyllä ristipää.. laipalliset 1,7mm laippa 5mm  laipattomat 1.6mm prikata 4mm ulkohalkaisia reikä 1,6mm pituudet .. Pituus 10mm

Johannes 49

Tässä näitä ruuviliikkeitä. Aika pieniäkin ruuveja löytyy. On urakannalla, pallopäitä, linssipäitä ja uppokannalla.
Tuolta Wanhasta Wiljamista löytyy sitä jossainvaiheessa kyseltyä maitoliimaakin, on luuliimaa, jänisliimaa, sellakkoja, kiillotustarpeita jne...
Laitan osoitteet, vilkaiskaapa.

Seppo

ps. on näemmä kovasti hakusanasta kiinni, mitä löytyy. Pelkällä "ruuvi" hakusanalla ei paljonkaan aukea. En edes kaikkia kahlannut.

http://www.rakennusapteekki.fi/fi/product/beslag/skruv/
http://www.domusclassica.fi/suomi/tuotteet/tyovalineet/ruuvit/linssikantaiset-uraruuvit/8902/
http://www.helakauppa.com/index.php/kasaushelat
http://www.wanhawiljami.fi/
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

ftamt

Tuossa rakennusapteekissa on onkin jo kohtalainen valikoima ruuveja, mutta kaikkein pienimmät koot ja etenkin tasakantaiset pienet puuttuu, mutta näillä pääsee alkuun. Lisään vielä tähän, että tarkoitin uppokantaisia. Pienimmät ruuvit saisivat olla noin 1 mm paksuja ja 5 mm pitkiä.
Toivo

Johannes 49

Ei näistäkään todella läheskään kaikkia löydy. Joitain sentään. Kaikkia kategorioita voisi numerolla parilla vielä pienentää. Olisikohan sähköpostitoivomuksista apua, jos heillä olisi kanavat ja halua laajentaa valikoimaansa.
Sellaiset tasakannat ovat ns. koneruuveja. Löytyisiköhän muista lähteistä.
Olen ostanut pussikaupalla ( n, kilon pusseja) kierrätyskeskuksesta laitteista purettuja ruuveja miljoonalaatikkooni. Ne vaan ovat järjestään ristipäitä.
Toraforssilta Pietarsaaresta olen tilannut pieniä amerikkalais- ja englantilaiskierteille, tappeja ja pakkoja UNF, UNC, jne.... Omistaja kertoi tuskastuneensa, kun Suomesta ei näitäkään mistään saanut, moottoripyörien entisöintiharrastukseensa, alkoi itse tuomaan niitä Suomeen.

Seppo

Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

pianohessu

Tuumaisia työkaluja ja mahdollisesti ruuvitavaraakin saattaa löytyä lopettaneitten lentoyhtiöitten varastoista, mutta ilmeisesti pienimmät koot ovat 1/8". Yleensä nämä kuitenkin menevät työntekijöitten mukana.