Suomen Harmonikkaliitto

Riita soinnusta, tai olkoon vaikka riitasointu!

Aloittaja Pukari, 15-01-2016, 17:41:36

« edellinen - seuraava »

Pukari

Tuli nauhoitettua taustat tähän melko tuttuun humppaan ja riitahan siitä saatiin aikaiseksi. Siksi kysynkin arvon tovereilta, että mikä sointu laitetaan kohtaan (XX) alarivillä.

Kyse on biisin A-osasta (24 tahtia), ylärivi on viisi viimeistä tahtia kappaleen A-osasta ja alarivi tahdit 12-17 on kohta mistä tuo riita saatiin aikaiseksi (tahti 14).

Katsotaan ja kuulostellaan ensin vähän ideoita, ennen kun aletaan veikkailemaan kappaletta, vaikka joku varmaan tuon tunnistaa tuosta.

Puk

mlut

Miten olisi A7-9 ja bassot puolinuotteina b,cis (vai koko taukoko pitäisi olla)? Voisiko siinä käydä myös dim-sointu? Pitäiskö tahdin 13 e-basson edessä olla palautusmerkki?
Ihan maallikko olen, tunnustan, mutta asia kiinnostaa.

Pukari

Lainaus käyttäjältä: Pukari - 15-01-2016, 17:41:36
Tuli nauhoitettua taustat tähän melko tuttuun humppaan ja riitahan siitä saatiin aikaiseksi. Siksi kysynkin arvon tovereilta, että mikä sointu laitetaan kohtaan (XX) alarivillä.

Kyse on biisin A-osasta (24 tahtia), ylärivi on viisi viimeistä tahtia kappaleen A-osasta ja alarivi tahdit 12-16 on kohta mistä tuo riita saatiin aikaiseksi (tahti 14).

Katsotaan ja kuulostellaan ensin vähän ideoita, ennen kun aletaan veikkailemaan kappaletta, vaikka joku varmaan tuon tunnistaa tuosta.

Puk
Joo pitää olla palautus tahdissa 13 eka puolinuotti (E ei Eb) ja niin olin sen myös soittanut. Tein huolimattomasti tuo demon nuotista. Hyvä nyt saatu ensimmäinen ehdotus asiaan. Odotellaan lisää. Niin siis tahdit 12-16 kyseessä alarivillä.

Puk

pianohessu

pianohessu

Pukari

Itse tarjosin Gdim7 sointua joka minusta käy tuohon hyvin. Cis dim varmaan myös hyvä ja Cis dim7 soinnussahan on samat äänet kun Gdim7:ssa.

Eb7 oli kuulemma se oikea sointu tuohon kitaristin mielestä ja nehän nää aina on tietävinään. Minusta jotenkin tämä vaihtoehto on vähän kulmikas tuohon taittoon.

Annabella humpastahan tässä oli ja on kysymys!

Puk

mlut

Miten olisi kompromissina jakaa 14. tahti puoliksi Edim (tai C#dim) ja Es7? Bassot voisi mennä e ja es.
Mukavasti liukuisi kohti D7, jonka eka basso d.