Suomen Harmonikkaliitto

Kuka tuntee tällaisen Paolo Soprani 4 äänikertaisen (musetto)

Aloittaja Ojiek, 30-03-2016, 21:44:50

« edellinen - seuraava »

Ojiek

Hankein joku aika sitten tällaisen 4 äänikertaisen Paolo Sopranin, ja ken nyt sitten musetto äänikerrasta pitää, niin ainakin minun mielestäni tässä on tosi upea  - sopivan tuntuinen musetto viritys - 3 äänikertaa yhdessä, ja sitten tuo celeste, joka on lähinnä violin tyyppinen, lievempi vibraatto. Erittäin voimakas ja miellyttävä sointi. Mutta sehän on tietysti henkilökohtainen asia, kuka mistäkin pitää. Moni kaipaa aina suoraa viritystä, ja ymmärrän senkin, ja jos toisten kanssa yhteen soitetaan, niin poishan ne ajaa poruksta tällaisen  3 äk vbraato kanssa. 

Niin.. mitä kertomista tuossa nyt... onhan niitä hyviä haitareta ja paljon parempiakin toisilla. Näin onkin.  Mutta jos jollakin on tuntemusta, niin kiva kuulla mitä pidät?

Mutta varsininen kysymys: Jos joku tuntee soittimen niin hyvin, että voisi sanoa onko tämä 1950 vaiko 1960 vuosikymmenien valmisteita. Se kiinnostaisi tietää. Myyjä ei ollut ensi käyttäjä, ja hänellä ei sitä tietoa ollut. On aina mukava tietää edes valmistusajankohta vaikka historia muuten olisi kadoksissa.

ftamt

Paljon soittimia nähneenä muotoilu viittaa 1950-luvun puolelle. Hyvin säilynyt yksilö.
Toivo

Ojiek

On ilmeistä, että k.o. valmistaja on yleensäkin käyttänyt laadukkaita kieliä soittimissaan, sillä minulla on kaksi vanhempaa Paolo Soprania, jotka ovat -30 luvun lopulta, ja vaikka en ole mikään soittimien rakenneasiantuntija, mutta elämäni aikana olen omistanut useampia harmonikkoja, niin sillä tuntemuksella vaikuttaisi että Paolo Sopranin peleissä on ihan keskiluokkaiset, ellei sitäkin paremmat kielet. Pysyvät hyvin vireessä ja soivat tosi vähällä ilmavirtauksella. Vaihdoin kerran -70 luvulla silloisen 4 äk:sen La melodiosani uuteen  "erääseen merkkiin", ja se kun oli aluksi viehättävän tuntuinen, mutta imi ilmaa kuin vanha, vuotava autonrengas.  Ja ikävä tuli silloin sitä vanhaa
"melutoosaa",  joka oli myös huippukielin varustettu. Ei tuo uusi peli sitten kauaa talossa viihtynytkään. Jotta sellaista noista kielimietteistä - niillä on valtava merkitys siihen miten se peli taloutuu soittajalle. Hankintahetken huumassa, sitä aina pääse niin nopeasti toteamaan - etenkään jos on uusi soittamaton peli sylissä.