Suomen Harmonikkaliitto

Bassoon sormitus

Aloittaja Reppumies, 01-11-2015, 08:09:21

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Tuossa katselin you tubessa noita ulkomaalaisten basso sormituksen opastuksia. He näyttivät käyttävän esim. valssissa nimetöntä perusbassossa ja sointubassossa keskisormea, vaihtobasso etusormella. Mitenkäs se menee. Eikös perusbasso lyödä keskisormella ja sointubasso etusormella ja vaihtobasso taas keskisormella? Hyvää sunnuntaita kaikille soittajille!

ftamt

Minulla oli harmonikansoiton opettaja 1970-luvulla, joka tiesi jo Onni Laihasen käyttäneen nimetöntä ja keskisormea perusbassoissa.
Toivo

olli

Etsin vanhoja ketjuja bassojen soitosta ja tämä tuntui sopivalta otsikolta.  Olen saanut opettajaltani pari harjoitusta basson käsittelyyn.  Toisessa on jopa sormitukset merkittynä (Polkka mollissa -kappaleen bassokuvio).  Toisen sain tänään ilman sormituksia.  Ongelmani on ollut noiden perusbassojen "hakeminen", kun "hypitään".  No tässä on ne harjoitukset bassopuolelle ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 01-11-2015, 21:28:17

Esimerkkinä tästä sormitustyylistä sävelmän bassot C duurisoinnussa (siis perus ja vaihtobasso C ja G) olisi siis 4,3,2 ja 3. Elikkä siis nimetön sormi ottaa C ja keskisormi C-duurin sitten etusormi G vaihtobasson ja taas keskisormi C-duurisoinnun. Vastaavasti sitten C+ tapauksessa (tai muissa vastaavissa) järjestys olisi vaikkapa 5,2,3 ja 2. Elikkä pikkusormi ottaa As, etusormi C-duurin sitten keskisormi E vaihtobasson (sisäriviltä) ja sitten taas etusormi C-duurin. Tässä edellä mainitussa bassosormitustyylissä on mielestäni hyvää myös se, että jos kappaleessa on paljon bassovaihtoja (kuten konsertti-, jazz tai lattarijutuissa vaikka joka tahdissa) niin on helpompi ja nopeampi mieltää asia kun on "erilaiset" sormitukset vaihdettaessa nopeasti bassosoinnutusta duurin, mollin, septimin tai muiden erikoisempien sointujen välillä.

Eipä näitä "eurooppalaisia" sormitustapoja aikoinaan (70-luvulla) eräs nimeltä mainitsematon kotimaisen haitarinsoiton opetuksessakin ihan menestyksekästä uraa tehnyt "haitarivirtuoosi" oikein halunnut millään hyväksyä. Noo jokainenhan kuitenkin opettelee kulloiseenkin musiikkityyliin nopeimmin toimivat sormitukset siten kuin hyvä tulee ja että ne myös parhaiten sopivat omille kyvyille, sormille ja soittotyylille.

Noin opetti Ihalainen,joka oli ollut Esko Könösen oppilas,joka taas oli ollut Viljo Vesterisen oppilas....... On minusta hyvä sormitus,jos käyttää jonkinlaisia kuvioita basso puolella.Helpottaa kuvioihin siirtymiseen.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

maukka

Olen soittanut keski ja etusormella. Nyt olen huomannut, että olisi tarvinnut aloittaa käyttämällä nimetöntä. Harjoittelu on alkanut, mutta tuntuu välillä epätoivoiselta. Tässä on linkki, missä asia on mielestäni näytetty erittäin selvästi. Ohjelmassa on paljon muutakin mielenkiintoista.

https://www.rockway.fi/koskettimet/pianoharmonikan-peruskurssi/vasen-kasi-ja-standardibassojarjestelma/

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: maestro - 12-02-2016, 22:11:04
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 01-11-2015, 21:28:17

Esimerkkinä tästä sormitustyylistä sävelmän bassot C duurisoinnussa (siis perus ja vaihtobasso C ja G) olisi siis 4,3,2 ja 3. Elikkä siis nimetön sormi ottaa C ja keskisormi C-duurin sitten etusormi G vaihtobasson ja taas keskisormi C-duurisoinnun. Vastaavasti sitten C+ tapauksessa (tai muissa vastaavissa) järjestys olisi vaikkapa 5,2,3 ja 2. Elikkä pikkusormi ottaa As, etusormi C-duurin sitten keskisormi E vaihtobasson (sisäriviltä) ja sitten taas etusormi C-duurin. Tässä edellä mainitussa bassosormitustyylissä on mielestäni hyvää myös se, että jos kappaleessa on paljon bassovaihtoja (kuten konsertti-, jazz tai lattarijutuissa vaikka joka tahdissa) niin on helpompi ja nopeampi mieltää asia kun on "erilaiset" sormitukset vaihdettaessa nopeasti bassosoinnutusta duurin, mollin, septimin tai muiden erikoisempien sointujen välillä.

Eipä näitä "eurooppalaisia" sormitustapoja aikoinaan (70-luvulla) eräs nimeltä mainitsematon kotimaisen haitarinsoiton opetuksessakin ihan menestyksekästä uraa tehnyt "haitarivirtuoosi" oikein halunnut millään hyväksyä. Noo jokainenhan kuitenkin opettelee kulloiseenkin musiikkityyliin nopeimmin toimivat sormitukset siten kuin hyvä tulee ja että ne myös parhaiten sopivat omille kyvyille, sormille ja soittotyylille.

Noin opetti Ihalainen,joka oli ollut Esko Könösen oppilas,joka taas oli ollut Viljo Vesterisen oppilas....... On minusta hyvä sormitus,jos käyttää jonkinlaisia kuvioita basso puolella.Helpottaa kuvioihin siirtymiseen.

Esko Könöstä pidetään yleisesti Viljo Vesterisen soitto-oppilaana, vaikka varsinaista soitonopetusta Vili ei Esko Könöselle antanutkaan. Esko Könönen oli Eino Lajusen oppilaana aikoinaan, jolta hän sai siis soitto-opin ja myöhemmin ennen vuoden 1947 SM-kipailuja hän kävi Vilin luona joka viimeisteli ohjelmiston tuota kilpailua varten. Mutta siis Vilin kohdalla ei voida puhua mistään säännöllisistä soittotunneista, joten tämä käsitys Könösestä Vesterisen oppilaana on siinä mielessä hieman harhaanjohtava. Tämänhän on mm. Eskö Könösen veli Lasse Könönen kertonut.

olli

Vaikka menikin sotajuttujen puolelle, niin ei haittaa :D  On sinulla "pietrodeiro" hienoja muistoja ja dokumentteja menneiltä ajoita - ihan katteeksi käy :P

Isäni, Urho Jaakola soitti myös paljon haitaria asemasodan aikoihin.  Oli joskus kuulemma ollut Äänislinnan radiossakin säestämässä.  Viitamäen opissa oli käynyt muutaman kilometrin päässä.  Valitettavasi näistä ei ole valokuvia jäänyt jälkipolville :(
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Itse soittelen Ahvenaisen opeilla duurit 4,3,2,3. Mollit ja septimit taas 4,2,3,2.