Suomen Harmonikkaliitto

soittotekniikasta

Aloittaja oki, 19-10-2012, 06:57:50

« edellinen - seuraava »

oki

Hei
Miten saatte diskantti puolen käden pysymään soitto asemassa. ?
Tarkoitan sillä sitä ,että käsi ei siirtyisi näpppäimistollä sivusuunnassa.
Siis jos otan otelaudan ulkoreunasta toiselta riviltä nimettömällä f äänen ja seuraavaksi pikkurillillä keskirivin yli g äänen, niin käsi ei saisi siirtyä sivusuunnassa, koska silloin käden asema ei ole enään paikallaan sormituksen osalta ,
Hmm.. eiköhän tuo tullut tarpeeksi sekavasti kerrottua. :)

Urkuhaitari

Tekniikka kehittyy pikkuhiljaa ja se tulee aivan itsestään. F ja G:hän ovat niin vierekkäin ettei siinä tarvitse paljon kättä liikuttaa. Paljonhan on myös kiinni siitä että millainen kappale on kyseessä ja mihin sormet sen G:n jälkeen vie :D

olli

Riippuu tosiaan kappaleesta, mihin seuraavaksi mennään.  Voishan sen g:n ottaa pikkurillillä ulkoriviltäkin, jos se vaan jatkoon sopii :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

#3
Harjoittelemalla, Oki. Harjoituksen kautta se tulee luonnolliseksi. Muistan itsekkin vuosien takaa, ettei se pikkurillin käyttö alkuun mitään helppoa ollut. Se pitää opettaa työhön harjoituksen kautta. Jos olet opettelemassa sormitustekniikkaa keskiriveiltä, niin älä anna periksi äläkä käytä apuriviä, kyllä se siitä. Jos opettelet uutta kappaletta ja perustekniikka on jo harjoiteltu, niin voihan sitten sävelkulun mukaan tarvittaessa käyttää myös apuriviä, mikäli sormet asettuvat luonnollisesti jatkoa ajatellen. Tekniikkaharjoituksissa pysy vain niillä kolmella rivillä, se palkitaan sinulle ruhtinaallisesti jälkeenpäin ja on perusedellytys esim. transponointiin ja nuotin lukuun. Äläkä katso niitä sormia harjotellessa!  Tsemppiä Okille harjoituksiin Tv, Hannu!

mlut

Tuo okin esittämä sormitus tuntuu ainakin tietokoneen ääressä sellaiselta, että siinä taittuu jokin nivel, jos ei työnnä kyynärvartta rajusti eteen.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 21-10-2012, 12:02:15
Tuo okin esittämä sormitus tuntuu ainakin tietokoneen ääressä sellaiselta, että siinä taittuu jokin nivel, jos ei työnnä kyynärvartta rajusti eteen.
Tulee "jännetuppitulehus" ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mlut

Eiku,ihan hyvä ja käyttökelpoinen sormitushan se on, kävin kokeilemassa. Sorry oki. Ja hyviä neuvoja jo tulikin. 5-sormea kannattaa todellakin 'kiusata'. Se kun toimii, muuttuu moni vaikea paikka helpommaksi.

olli

Voiskos Oki hieman valaista lisää.  Mihin tämä sormitusongelma liittyy.  Liekö Ahvenaisen Veikon ohje? :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oki

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-10-2012, 16:05:20
Voiskos Oki hieman valaista lisää.  Mihin tämä sormitusongelma liittyy.  Liekö Ahvenaisen Veikon ohje? :D
Joo veikon opeilla mennään :), tosin opettajan kans on lisätty pikkurillin käyttöä.

Ongelma on siinä, että pikkurillillä rivin ylihypyn aikana g sävelen , minun käsi tekee vaakasuorassa sisään päin liikkeen, jonka jälkeen kun ota nimettömällä ulkoapäin toiselta riviltä f sävelen, niin painan pääsääntöisesti  fis sävelen ja jos kiinnitän oikein huomiota, että käsi ei tee sisäänpäin liikettä osun kyllä automaattisesti f säveleen.

Kolmella keskirivillä harjoittelen ,koska voin siten transponoida kappaleet samalla sormituksella eri sävellajeihin.

Hannu S

#9
Tuskinpa lienee kahta soittajaa, joilla olisi samanlaiset sormet, joten en ymmärrä miksi käsi ei saisi liikkua myös vaakasuunnassa, jos soittajan fysiikka sitä edellyttää, kunhan sormet asettuvat luonnollisesti siitä eteenpäin soittamista varten.  Enpä ole tuota asia edes ajatellut.

Kyllä vain, jos sormet ovat hoikat ja pitkät kuin Seppo Leinolla, niin sitähän haravoi vaikka koko klaviatuurin, mutta kun on tultava toimeen niillä sormilla, mitkä on synnyinlahjaksi saanut. Tuo sormitus on hyvä, mikä kannattaa opetella. Se tulee esiin varsin yksinkertaisissakin kappaleissa, vaikkapa Nikkelimarkan välisoiton viimetahdit.

Itse olen aikoinaan opetellut joskus 40-luvulla tehdyn L O Anzaghin Complete Method theoretical-Practical Progressive For Accordion kirjan mukaan. Vaikka se on eurooppalaiselle järjestelmälle tehty, niin eivät ne sormitusopit niin kovin erilaisia ole, samat periaatteet ne sisältävät. Kyllä Ahvenaisen sormitusoppi on hyvä kuten Pihlajamaankin. Olen kokeillut molempien sormituksia, kun heidän sovituksiaan on eteeni sattunut ja ovat erittäin toimivia.