Suomen Harmonikkaliitto

Haitarit

Aloittaja pillimees, 09-01-2016, 12:41:13

« edellinen - seuraava »

pillimees

Moro! Mielenkiinnon kohteena kaksi haitaria,joten tietoa kehiin kaivataan.
Zupan Alpe Cassotto. Mistä maasta kotoisin,onko kellään kokemusta pelistä?
Weltmeister Supita B Cassotto. Mielikuva,painava mut soi hyvin,melodiabasso?
Liikkuuko meillä kumpaakaan?
Paljon kysymyksiä mut jos jollain tietoa,,kiitollinen olisin kovin.
T:Pillimees

eikkajuhani

Eipä ole lähiaikoina tullut törmättyä kumpaankaan merkkiin.  Toki tuota Weltmeisteriä jonkin verran myynnissä näkyy, tarkempaa en noista osaa sanoa.  Tietänet kuitenkin että on tuo näppäinjärjestys tätä meille suomalaisille tutuinta mallia, eikä esim. jotain muualla käytettävää järjestelmää... Hinta on tietysti myös aika ratkaiseva tekijä.  :) :) :)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

pillimees

Jäi mainitsematta et soitan pianopeliä joten näppyläjärjästys ei niin merkkaa. Mut runkohan niissä lienee
sama oli näppäin tai piano..luulisin. Tuota Subitaa olen kuulut ja minusta siinä sointi oli,sanoisinko,loistava.Toisen olen kuvassa nähnyt ja ulkonäkö on makee! Pianopelejä molemat. Tarkempi tieto soittimista kiinostais..!

huru.ukko

http://www.zupan.it/de/akkordeon-haendler.htm
Zupan tekee näitä ns. alppimaiden harmonikkoja (helikonbasso) mutta kai myös näitä tavallisia hanureita,
Näyttäisi olevan pääpaikka etelä- Saksassa,
Kauniita hanureita, mutta luulisin että aika hinnakkaita
Se on tuo sointi kyllä noissa hieno, Ei kuitenkaan kolahda kaikkien Suomihanureiden soittjien korvaan, mutta makuasioista ei kiistellä, Itselläni tekeillä tuollainen 2-rivinen helikonbasso hanuri,, Hahah saa nähdä soiko mitenkä ?,, tai ei ollenkaan

Viljo

Supita-mallisto oli aikoinaan Weltmeisterin parhaimmistoa. Siinä mielessä kyllä kokeilemisen arvoinen. En ole itse koskaan soittokuntoista Supitaa nähnyt, mutta sitä on minulle kehuttu.

Zupanista tulikin vastaus nettisivujen kera. Itselläni on ollut helikon-bassoinen harmonikka huollossa. Ne ovat astetta vekkulempia virittää.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

Liitteenä Supita II:sta koskeva sivu valmistajan katalogista vuodelta 2009.

Minulla on tehtaan -90 luvun ko. mallia edeltävä casotto kokoelmassani, ja soittelin sellaisella myös
-90 ... -97 välisenä aikana, jolloin se oli II- soittimena. Minusta se on mainettaan parempi soitin, tosin painoakin löytyy 12,6kg. "Syvä" saundinen casotto, mittatiedot samat kuin Supitan esiteessä.

Johan

pillimees

Näyttäis nuo Zupan cassotot hinnaltaan pyörivän 7-8000 euroa. Hinnakkaita ovatten.Tietämätön kun olen,mikä on helikonbasso? Juutuubissa Miroslaw Marks niminen,viittaa puolalaiseen, soittelee supitalla
hienosti soi! Tykkään nimenomaan tuosta pehmeästä,syvästä soinnista!

huru.ukko

https://www.youtube.com/watch?v=g4HXvK3HrZo
Tässä helikonbasso hanuri,, siinä on erittäin matalat bassot

pillimees

Ai,helikonbasso meinaa matalia bassoja? No mulla on omassani,Kouvolan cassotto,ns "mörköbasso"lie matkittu tuota edellä mainittua,,vai miten lie?

huru.ukko

Siitä en kyllä tiedä, mutta luulen että kouvolan pelissä kyllä "normaalit" bassokielet, Helikonbasso kielilaatta on jotai 100mm pitkä ja 50mm leveä,
kyselin tuossa vielä tuosta Zupan hanurista, En sitten tiedä onko kenellekkään mitään merkitystä, mutta Hanuria tehtiin 27 vuotta italiassa, nyt Saksassa  (Fismen accordion) Tehdään siellä Sloveniaan jossa ne "tarkastetaan" ja sieltä myyntiin

olli

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 10-01-2016, 14:29:47
Ai,helikonbasso meinaa matalia bassoja? No mulla on omassani,Kouvolan cassotto,ns "mörköbasso"lie matkittu tuota edellä mainittua,,vai miten lie?
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-09-2015, 11:19:58
Tästä aiheesta löytyy juttua aiemminkin:
http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=644.msg6348#msg6348
Ei liene helikon, mutta kouvolalaiset kehittivät haitariaan.  Lieneekö sitten jäänyt kokeiluksi, onko enää 50 ja 60 vuotismalleissa lainkaan ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

Nuo `mörköbassot` löytyy minunkin Casotostani joka, mitä ilmeisemmin lienee valmistettu n.-73. Pientä haarukointia lienee olemassa noissa valmistusvuosissa/numeroissa. Tuoltapa juuri tulin, Matti Ekmanin hanurikurssilta Casottoni kanssa. Käsittelyyn otetiin `Kaunis on luoksesi  kaipuu `  :) ;)

Eikkajuhani   
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Hannu S

Kouvolan 50-juhlamallissa oli vielä käytössä basson irrotuskytkin. Itselläni oli sellainen. Kouvolan mörköbasso muistuttaa mielestäni lähinnä kontrabasson ja Helikonbasso tuuban ääntä.

pillimees

No joo en nyt tiedä kumpaako muistuttaa,kontraa vai tuubaa mut ihan hyvin soi kun opii käyttämään.
Olen käyttänyt "mörköbassoa" marssia soittaessa ja siihen se mun mielestä ainakin istuu.