Suomen Harmonikkaliitto

Pari kysymystä, sekä itseni esittely

Aloittaja Ville, 24-10-2024, 11:06:07

« edellinen - seuraava »

Hei!
Esittäydynpä tässä nyt samalla, kun olen uusi tällä foorumilla.

Olen 36-vuotias kaveri Nurmijärveltä. Aloitin sellonsoiton neljävuotiaana Kotkan musiikkiopistossa, kitaransoiton kuusivuotiaana ja olen soitellut vähän sitä sun tätä elämäni aikana. Tuossa kolmenkympin jälkeen koin jollakin tavalla tärkeäksi kuitenkin vanhojen perinnesoittimien opiskelun ja soittamisen. Syynä se, että perinteet pysyvät yllä ja soittimet eivät kuole kun aiemmat taitavat ikäpolvet täältä poistuvat. Olenkin soitellut aktiiviesti kanteletta, jouhikkoa, shamaanirumpua, ja ennen kaikkea innostuin vuosi sitten kovasti harmonikasta (vaikkei se nyt ehkä ihan tähän näiden vanhojen soitinten katraaseen aivan täysin samalla tavalla kuulukkaan).
Henkilökohtainen huoli minulla on silti ollut se, että harmonikansoittajia ei ole enää hirveän paljon, ja nämä aidot harmonikkataiturit ovat katoamassa. Saatan olla täysin väärässä, mutta tämä on ollut ainakin tunne. Kävin esimerkiksi vastikään katsomassa Veikko Ahvenaisen 95-vuotiskonserttia ja olin melkeinpä ainoa alle eläkeikäinen koko konsertissa. Huolestuttava merkki minusta!

Harmonikkaa olenkin soittanut nyt kaikista eniten. Onhan se mahtava soitin etenkin kun yksin soittelee! Vuoden verran olen harjoitellut arviolta kolmesta viiteen tuntia päivittäin ja repertuaarikin on jo ihan hyvä. Reilu parikymmentä kappaletta menee sujuvasti ulkomuistista, mikä on ainakin itselleni vuoteen ihan hyvä saavutus.

Mutta mennäänpä sitten asiaan!

Minun on ollut vähän vaikea löytää tietoa erinäisistä asioista, jotka mieleeni tulee, joten siksihän minä tänne foorumille kirjauduinkin. Tässä pari kysymystä joita en täysin ymmärrä:

1. Minulle on epäselvää, mikä ero on kromaattisella ja diatonisella harmonikalla? Onko näppäinjärjestys vaan jotenkin erilainen, vai mistä on kyse? Voiko olla, että kun puhutaan diatonisesta harmonikasta, niin tarkoitetaan kahtarivistä harmonikkaa, jossa sama näppäin kuulostaa (puolisävelasketta?) erilaiselta riippuen palkeen suunnasta? Kromaattinen on sitten se standardi viisirivinen? Tämä on vain arvaus, joten saatan olla täysin hakoteillä

2. Kannattaako jossain vaiheessa miettiä melodiabasson hankkimista? Ja Onko melodiabassoissa yleensä jotain vaihdetta, olla sen melodiabassonkin saa toimimaan standardibasson tapaan?

Assi

Hei Ville! Tervetuloa palstalle, olen itsekin melko tuore täällä.

Minäkin esittelen lyhyesti itseni. Olen 50v. nainen Pohjois-Pohjanmaalta. Olen soittanut 40 vuotta haitaria, joskin välissä oli pari vuosikymmentä kun en harmonikkaan koskenut. Nyt on taas innostusta soittoon. Hankin 2-rivisen tänä syksynä ja olen opiskellut sitä sekä soitellut 5-rivistä myös.

Kysymyksiisi saa joku muu vastata, mutta minullakin on tyhmä kysymys. Eli mistä tietää, että hanuri on 2-, 3- tai 4-äänikertainen? Joku sanoi koplareista, mutta minä olen aina luullut, että se kertoo siitä kuinka monta oktaavia harmonikassa on ääniä.

Viljo

Ehkäpä voin vastailla tässä hieman näihin kyssäreihin. Kaikki tiedot näihin itse asiassa löytyy ihan täältä pääsivulta https://vapaalehdykka.net/ -> Harmonikat-valikon kautta.

Kromaattinen harmonikka on sellainen, joka voi soittaa kaikki länsimaisen musiikin 12 säveltä oktaavia kohden. C-Cis-D-Dis ja niin edelleen. Eli siellä tulee kaikki puolisävelaskeleet. Tällaisia näppäimistöjä on vaikkapa pianokoskettimisto ja sitten vähintään kolmeriviset harmonikat. Viisiriviset ovat oikeastaan kolmirivisiä, joissa on sitten vaan kaksi apuriviä.

Diatoninen harmonikka puolestaan soitin, jossa on vain jonkin asteikon sävelet. Helpoin esimerkki on vaikka C-duuri. C-D-E-F-G ja niin edelleen. Diatonisia harmonikkoja on aivan älyttömästi erilaisia. Suomessa ne ovat pääosin 1-, 2- ja 3-riviset harmonikat. Bassopuolella on vaihteleva määrä näppäimiä, ja rivimäärällä tarkoitan nyt nimen omaan diskantin rivejä. Diatoniset harmonikat ovat runkojen osalta usein miten kohtuu pieniä soittimia kromaattisiin verrattuna.

Diatoniset harmonikat voivat olla samanäänisiä tai vaihtoäänisiä. Pääosa Suomessa olevista diatonisista on vaihtoäänisiä. Veto- ja työntöpalkeella tulee siis eri äänet samasta näppäimestä. Samanäänisiä diatonisia soittimia löytyy esimerkiksi Venäjän puolelsta paljon enemmän.

Soittimen hankinnassa kannattaa pohtia mitä haluat oppia ja mitä tarvitset sen oppimiseen. Jos haluat oppia klassista musiikkia, niin kyllä sitä standardibassollakin voi tehdä, mutta paljon pidemmälle pääsee melodiabassolla. Tanssimusiikkiin standardibasso riittää puolestaan aivan mainiosti. Melodiabassoissa on usein miten pitkä kääntäjälista bassopuolen rekisterinappuloiden vieressä. Siitä voi vaihtaa bassonäppäimen uloimmat neljä riviä standardibassoiksi tai yksittäisiksi melodiabassoääniksi.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Assille puolestaan tuo äänikertojen määrä: https://vapaalehdykka.net/aanikerrat/

Koplareista voi päätellä auttavasti joo, mutta on sielläkin poikkeuksia. Vaikkapa Giuliettin Traviata-mallissa on 3 tai 4 koplaria, mutta soitin on 4 äk diskantista. Vanhan ajan harmonikat ovat usein 4 äk ja niissä on yksi koplari, joskus kaksi. Jos puhutaan nykyisistä harmonikoista, niin vastaus on tässä:

1 äänikerta – 1 rekisteri (ei vaihtajia)
2 äänikertaa – 3 rekisteriä (eli kolme vaihtajaa)
3 äänikertaa – 7 rekisteriä
4 äänikertaa – 14 tai 15 rekisteriä
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Assi