Suomen Harmonikkaliitto

Kielipenkki,

Aloittaja huru.ukko, 15-01-2016, 10:52:13

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Tietääkö kukaan mistä löytyisi selkeät kielipenkin (2 rivi) valmistus ohjeet, Tiedän kyllä jotenkin teoriassa, mutta  mutta miten käytännössä, Elikkä työvaiheet, Ehkä jossain olisi vaikka joku opetusvideo mistä näkisi valmistuksen eri vaiheet, Olen muutaman penkin valmistanut, mutta en ole niihin tyytyväinen

ftamt

YouTubessa on kaikenlaisia filminpätkiä eri tehtaista ja ehkä hyvällä onnella sieltä löytyy sopiva opetusvideo.
Toivo

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 15-01-2016, 10:52:13
Tietääkö kukaan mistä löytyisi selkeät kielipenkin (2 rivi) valmistus ohjeet, Tiedän kyllä jotenkin teoriassa, mutta  mutta miten käytännössä, Elikkä työvaiheet, Ehkä jossain olisi vaikka joku opetusvideo mistä näkisi valmistuksen eri vaiheet, Olen muutaman penkin valmistanut, mutta en ole niihin tyytyväinen

Sopiiko uteliaan kysyä että teitkö ihan käsityökaluilla vai onko käytössäsi työstökoneita?

huru.ukko

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 15-01-2016, 13:02:08
Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 15-01-2016, 10:52:13

Sopiiko uteliaan kysyä että teitkö ihan käsityökaluilla vai onko käytössäsi työstökoneita?

Kyllähän se vaan sopii,,:O))  Kyllähän nämä minun työkalut ovat aika alkeelliset, ja enemmän kirvesmiehen tarpeisiin,, Sirkkeli ehkä vähän laadukkampi rakennussirkkeli kun ne ihan halvat mitä nykyään myynnissä, Kiinalainen halpa porakone, ja jotain käsityökaluja ;O)) niillä se on yritettävä, Tänään työhuoneella -30 pakkasta , eipä innostanut,, Hah,,:O))  Mutta päivät pitenee .

huru.ukko

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 15-01-2016, 13:59:27
Millaiseen peliin ja millaisella reikäjaolla (ja montako oktaavia) nuo sinun kielipenkit pitäisi olla? Voisiko ajatella että hyödyntäisit joitain jo tehtaassa valmiiksi tehtyjä (hyviä) kielipenkkejä?

Minulla on tuolla varastoissa vielä jäljellä useita laatikollisia kaikenlaisia kielipenkkejä ja myös paljon erilaisia kielisarjoja. Muistaakseni siellä on myös joitain pieniin Hohnerin kaksirivisiin tai pieniin Hohnerin kaksiäänikertaisiin pianopeleihin sopivia kielipenkkejä. Pitäisi tietenkin saada tarkempi kuva tai mitoitus että valmis ratkaisu osuisi edes lähimain kohdilleen.

2-riviseen olisi tarkoitus ,, Hohnerin kielet ovat lyhyemmät kun Italialaiset, Kyllä tietysti valmiit penkit saisi teettämällä, mutta, siinä on se pieni mutta,,  nämä meikäläisen rahavarat on kortilla, ja tietysti tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon,, Ja kyllähän tämä on harrastus, mukavaa puuhastelua,, Ja kyllähän rahoilla mitä näihin menee ostaisi uuden hyvän hanurin,,Mutta se ei tässä kai ole tarkoituskaan,, pääasia että on jotain juonta eläke päivien ratoksi,, Menee vaan aikaa kun ei aina tiedä miten joku tehdäänn pitää tehdä välillä monta koekappaletta ennenkuin onnistuu, Pitää yrittää säveltää itse, eikä se välttämättä ole helppoa,,

ftamt

Kyllähän valmiita kielipenkkejä saa purkuhaitareistakin ja sopiva tulee, kun tekee uuden pohjan.
Jutun ydin onkin siinä, että se täytyy olla kokonaan itse tehty, jolloin tekijä saa siitä suurimman nautinnon ja voi sanoa itselleen, että pystyinpäs tämänkin tekemään.
Toivo

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 15-01-2016, 15:48:03
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 15-01-2016, 13:59:27
Millaiseen peliin ja millaisella reikäjaolla (ja montako oktaavia) nuo sinun kielipenkit pitäisi olla? Voisiko ajatella että hyödyntäisit joitain jo tehtaassa valmiiksi tehtyjä (hyviä) kielipenkkejä?

Minulla on tuolla varastoissa vielä jäljellä useita laatikollisia kaikenlaisia kielipenkkejä ja myös paljon erilaisia kielisarjoja. Muistaakseni siellä on myös joitain pieniin Hohnerin kaksirivisiin tai pieniin Hohnerin kaksiäänikertaisiin pianopeleihin sopivia kielipenkkejä. Pitäisi tietenkin saada tarkempi kuva tai mitoitus että valmis ratkaisu osuisi edes lähimain kohdilleen.

2-riviseen olisi tarkoitus ,, Hohnerin kielet ovat lyhyemmät kun Italialaiset, Kyllä tietysti valmiit penkit saisi teettämällä, mutta, siinä on se pieni mutta,,  nämä meikäläisen rahavarat on kortilla, ja tietysti tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon,, Ja kyllähän tämä on harrastus, mukavaa puuhastelua,, Ja kyllähän rahoilla mitä näihin menee ostaisi uuden hyvän hanurin,,Mutta se ei tässä kai ole tarkoituskaan,, pääasia että on jotain juonta eläke päivien ratoksi,, Menee vaan aikaa kun ei aina tiedä miten joku tehdäänn pitää tehdä välillä monta koekappaletta ennenkuin onnistuu, Pitää yrittää säveltää itse, eikä se välttämättä ole helppoa,,

Olen samaa mieltä kuin Toivo, elä helv... missään nimessä jätä tekemättä itse!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 16-01-2016, 09:50:31
No niinhän se periaatteessa on, kuten monessa muussakin asiassa, "että me teemmä kaikki ite". Näitä "ite" juttujakin on tullut jokunen nähtyä. Joskus niistä tulee hyviä ja joskus sitten ei ihan niin hyviä, mutta oppirahathan ne on aina maksettava (nimimerkki kokemusta on).

Esimerkiksi jokunen vuosi sitten sain testailtavaksi pari päällepäin oikein hyväkuntoisen näköistä 30/40 luvun Kouvolan peliä ja ihmettelin kun eivät tunnu soivan minun korvaan oikein mitenkään, vaikka olivat kyllä vireessä ja muutenkin tekniikka pelasi ihan ok.

Kun sitten avasin ja tutkin soittimet, niin kielet olivat kyllä hyvät ja alkuperäiset, vahattu hyvin ja muutenkin "restaurointi" näytti siltä että ainakin puoli-ammattilainen olisi ollut asialla.

Huonon soinnin syykin kyllä sitten paljastui. Joku oli askarrellut vehkeisiin uudet basson välipohjat (ehkä alkuperäiset olivat haurastuneet tai muuten menneet huonoiksi) ja toisessa oli vielä lisäksi basson kielipenkit jostain itäpuolen pelistä (onneksi niihin oli kyllä istutettu alkuperäiset kielet).
No ei siinä mitään ihan kunnioitettava työmäärä, mutta valitettavasti välipohjat oli tehty jostain kovasta ja resonoimattomasta kimpilevystä (tai vastaavasta) sekä myös aivan liian paksuiksi.
Eipä olisi ollut enää kovin iso vaiva perehtyä aiheeseen hiukan tarkemmin ja etsiä vaikka sopivan paksuista mahonkivaneria (tai muuta vastaavaa) ja tehdä samalla vaivalla työ hyvin loppuun asti.

Totta tämäkin. Jos ei ole tarpeeksi tietoa harmonikan rakenteesta, niin älä tee mitään. Millään huonoilla korviketarpeilla ei kannata lähteä korjaamaan, koska soittimesta tulee varmasti entistä huonompi. Olen
myös nähnyt samankaltaisia tapauksia, joissa hyvä soitin on pilattu. Jos ei lopullisesti, niin ainakin kauhean
työn jälkeen harmonikan on saatu korjattua entiselleen.
Toivo

huru.ukko

Se vamasti näissä soittimien korjauksissa ja valmistuksissa erittäin tärkeää, mistä raaka-aineesta mikäkin tehdään, Mutta siinäkin on nin montaa mieltä kuin miestäkin, Esim, näitä kielipenkkejä on tehty niin monesta puulajista, kuka sen sitten sanoo mikä on se juuri oikea, Ehkä se ei niin tärkeä kuin joku välikansi, Mutta maallikon on saada aika hankala saada oikeata tietoa, ja jos maallikon korva ei kerro soinnista, niin siinä se sitten on,, Kaikkeahan sitä pystyy tekemään jos on näppärä käsistään, Mutta lopputulos ei aina ole ehkä paras,
Löysikin itseltäni Italialaiset 2-rivisen kielipenkin, yhdestä vähän liimaukset irronneet mutta kai saan ne kuitenkin liimattua.