Suomen Harmonikkaliitto

Prototyyppi 2.5 rivinen

Aloittaja squeeze, 22-02-2009, 09:02:36

« edellinen - seuraava »

squeeze

Nonnii ny olis toi 2.5 rivinenki valmiina. Harmi vaan, että se lähtee samantien maailmalle.  Pitäs tehdä itsellekin, mutta eihän sitä suutarin lapsilla ole kenkiä.
2-äänikertainen, D/G
Mukavasti antaa lisää toi 12 bassoa vaihtoehtoja. Voishan sitä tehdä Trixxia bassoilla tai 16 napin ristibassolla. Eli sama ääni kumpaakin suuntaan.

Kuvaa voi katsellä täältä:
http://www.f-aw.net/images/elene%20iso.jpg
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

klezberg

Tuli tuosta mieleen, että olen tässä alkanut haaveilemaan venäläisen garmoshkan laajennuksesta, jossa olisi yhdessä lisärivissä tarpeellisia kromaattisia säveliä ja ainakin yksi sävel lisää alaspäin. Laajentaisi huomattavasti repertuaaria, nyt Elämää Juoksuhaudoissa tyssää siihen että yksi ääni puuttuu alapäästä, ja taas Minä soitan harmonikkaa siksi että yksi kromaattinen ääni puuttuu. Samalla nuo kromaattiset sävelet saisi lähemmäs oikeaa paikkaa. Muuten tuo venäläinen systeemi tuntuu minulle sopivan. Niin, sävellaji saisi myös olla toinen, g-molli olisi kätevämpi. Mitähän semmoiselle tulisi hintaa?

squeeze

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 22-02-2009, 15:54:38
Tuli tuosta mieleen, että olen tässä alkanut haaveilemaan venäläisen garmoshkan laajennuksesta, jossa olisi yhdessä lisärivissä tarpeellisia kromaattisia säveliä ja ainakin yksi sävel lisää alaspäin. Laajentaisi huomattavasti repertuaaria, nyt Elämää Juoksuhaudoissa tyssää siihen että yksi ääni puuttuu alapäästä, ja taas Minä soitan harmonikkaa siksi että yksi kromaattinen ääni puuttuu. Samalla nuo kromaattiset sävelet saisi lähemmäs oikeaa paikkaa. Muuten tuo venäläinen systeemi tuntuu minulle sopivan. Niin, sävellaji saisi myös olla toinen, g-molli olisi kätevämpi. Mitähän semmoiselle tulisi hintaa?

Tarkoitatko, että kolmas rivi olis tarpeellinen? Eli siitä tulisi silloin 3-rivinen peli.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 24-02-2009, 22:55:13
Tarkoitatko, että kolmas rivi olis tarpeellinen? Eli siitä tulisi silloin 3-rivinen peli.

No olisihan se 3-rivinen, mutta ihan omanlaisensa. Mun ajatukset tuossa kulki jotenkin niin, että tuo venäläinen 2-rivinen systeemi tuntuu minulle sopivan, kunhan soisi herkästi, tasapainossa ja sopivammassa sävellajissa. Tuo kai tarkoittaisi lähinnä kielten vaihtoa? Mutta sitten tuli mieleen että muutama kromaattinen lisäsävel olisi paikallaan, samaten ainakin yksi sävel lisää alapäähän. Niistä sitten tulisi kolmatta riviä, mistä kyllä varmaan seuraa että kyseessä onkin kokonaan uusi peli.

squeeze

Kyllä siitä tulisi ihan eri peli sitten. Diskanttikahva ja välipohja tarvis tehdä uusiksi  sekä kielipenkkejä joko muuttaa tai tehdä uudet. Niin ja sinne tarvitsee lisätä kieliä.
Suurinpiirtein tollanen projekti tulisi siitä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 25-02-2009, 22:21:27
Kyllä siitä tulisi ihan eri peli sitten. Diskanttikahva ja välipohja tarvis tehdä uusiksi  sekä kielipenkkejä joko muuttaa tai tehdä uudet. Niin ja sinne tarvitsee lisätä kieliä.
Suurinpiirtein tollanen projekti tulisi siitä.
Kumpahan haaveilin. Jos olisi tilanne toinen saattaisin silti innostua teettämään, vaikka kokonaan uuden. Mutta nyt on tarkemman rahan ajat. Taitaa olla niin että jos haluan laajentaa repertuaaria pitää jostain katsella sopiva viisirivinen sitten.

klezberg

Nyt, kun löysin hyvin soivan garmoshkan, niin huomaan että kyllä repertuaaria riittää vallan mainiosti kahdellakin rivillä. Oikeastaan vain yhtä säveltä jää kaipaamaan, mollin korotettu seitsemäs sävel ylemmässä oktaavissa. Joissakin malleissa se ilmeisesti löytyykin, kun pari näppäintä on vaihtoäänisiä.

squeeze

Hyvä , että löysit pelin. Muutos työ olis ollu aika iso, tai se olisi ollut puoliksi uuden haitarin tekemistä.

Onneksi on maailmalta löytyy paljon pelejä. No kunhan joskus sais itelle tehtyä pelin, kun ne tuppaa lähtee maailmalle samantie.

squeeze

Tulipa väkerrettyä kesähaitari.
G/C 3-äänikertainen diskantti ja 4-äk basso