Suomen Harmonikkaliitto

Vanha Scandalli 550 pianohaitari 120 bas.

Aloittaja Ojiek, 12-07-2015, 18:54:18

« edellinen - seuraava »

Ojiek

Olen vuosia säästänyt tuollaista Scandalli 550 löytöäni odottaen että budjetti kestäisi entisöinnin... mutta vielä ei ole tultu prtojektin käynnistykseen. Menin äänet läpi viritysmittarin kanssa ja viritys on aika tasanen 440 hz molemmin puolin. Käsittääkseni kielet on laadukkaat. En tiedä sanooko kenellekään mitään kielilaatoissa oleva kolme vinottaista prässijuovaa laatan kulmassa? Onko sillä merkitystä kilen laadun suhteen..kuten esim. kovalaatta? Uskon että jos itse alkaisi "konservoimaan" peliä niin muutama palkeen kuilmarauta pitäisi uusia.. liekö se ylivoimainen ja pitääkö sen vaihdossa olla jokin erikoisliima tai tiivisteaine? Tarkoitukseen olevat tonget jo ostin. Samoin hankein paljenauhaa ja liimaa koska vanhojen
nauhojen tilalle osittain päälle on vedetty sähköteippiä. Siitähän jää liimaista sotkua.. millä sen voisi puhdistaa parhaiten kuviollisesta kauniistya paljekankaasta?

Millehän ikäkaudelle tuo malli oikeasti valmistusvuodelta kuuluu? Myyjä väitti olevan 1930 luvun alkua.

Pitääkö osaavat harrastajat tätä sen väärtinä pelinä että kannattaisin antaa ammattiölaisen käsiin k.o. tymaa? Oman ymmärrykseni mukaan tämä on aikansa huippuja ja ollut sitä ihan vuosikymmenet.
Kahvan sivussa on ylös alas liukuva  oleva kisko + kahvan sivussa paino koplari. Lisäksi diskanttihäkin
keskellä vipu jolla ilmeisesti koskea äänikerta saadaan päälle ja pois. Siis koplari sekin. Haitarista puuttuu diskanttihäkki, joka tuohon aikaan oli kai niklattua metallia ja sen löytämionen erilaisina "kukkamalleina" ei eihkä ole suuri ongelma ( koko 46 sm x 14 sm.)

Myös myyntiä olen harkinnut pelille - mutta en ole hennonuty luopua ainakaan vielä.

Olisi mukava kuulla mielipiteitä kunnostuksen mielekkyyden suhteen.

ftamt

Tämäkin on 1930-luvulta. Silloin oli vielä harmonikoissa kaarevat kahvan päät, nykyistä leveämpi pianokahva ja koplarit kahvan takana tai sivussa. Kukkamallit olivat silloin muotia. Komeita soittimia oletkin löytänyt.
Toivo

Ojiek

Johan

Nyt pitäisi löytää jostain vastaava Scandallin soitin ja siten päästä kokeilemaan olisko siitä saatavan häkkimallin mukaan tehtävissä 3D tulostimella uusi häkki tähän tyylikkääseen peliin.
Olen miettinyt, että tuolla tekniikalla voisi ehkä syntyä romuuntuneiden häkkien tilalle uudisrrakenteita silloin, kun häkkiä ei ole tai siitä ei enää korjaamalla synny asiallista. 

Muistan tuon pelisi esiintyneen täällä aikaisemminkin ja koitin silloin etsiä meilenkiinnosta tuota mallia erilaisista lähteistä nähdäkseni millainen häkki siinä on ollut. En kuitenkaan silloin onnistunut.
Palkeen nauhoitus siinä ei leine alkuperäisväreissään?

Pelin kuvat ovat koneellani talessa, kuten myös sen hienon Pietrosi kuvat.

Johan