Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikan soitto kerrostalossa

Aloittaja Reppumies, 18-01-2016, 09:04:02

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Minkälaisia kokemuksia haitarin soitosta kerrostalossa on ihmisillä. Itse vuokrasin yksiön joulun alla muutamaksi viikoksi. Soitin parina päivänä puolituntia kerrallaan. Jo soi ovikello ja hallituksen puheenjohtaja tuli sanomaan, että on tullut valituksia. Häiritsee, josko vois olla soittamatta. Kyllä meni fiilikset.

juksa

Ota selville mitä taloyhtiön järjestysmääräykset sanoo. Yleensä on mainittu kellon ajat jolloin ei saa häiritä naapureita, esim. kello 22.00-7.00.  Melua ja häiriöitä aiheuttavat työt on pyrittävä tekemään arkisin, ennen jotakin ilmoitettua aikaa, esim. kello 21.00.
Harmonikan ääni on kuitenkin paljon vähemmän häiritsevä, kuin esim. trumpetin tai pianon, jonka äänet kantautuu talon rakenteissa. Hanuriahan pidetään sylissä, ja siitähän voi yleensä valita hiljaisemman äänen soittoon.
Kyllä siinä tietysti vähän soittofiilikset kärsii, jos tehdään asiattomia valituksia tai hakataan seinään tai patteriin. Valitukset tulisi vaatia kirjallisina, tarkoin kelloajoin ja vielä useamman asukkaan tekemänä. Järjestysmääräysten aikoja pitää noudattaa, eikä tietysti kannata itse ärsyttää ja provosoida tilanteita.
Ota selville mitä ne määräykset kertoo ja elä niissä puitteissa, en usko että niillä voidaan soittoa kieltää.

Terv juksa

PaRisto

Moi,

Itse asun kerrostalossa (rak. -71) ja mulle on sattunut tässä mielessä hyvät naapurit. Valituksia ei ole tullut vaikka olen samassa talossa muuttanut toiseen rappuun. Kesäisin kun soittelee parvekkeella niin saattaa jopa tulla toiveita mitä soittaa!!

Veli pojalla oli rivitalossa (Turengissa) ärhäkkä naapuri,,,, osti osakkeen uudesta talosta (vuosi -95) ja naapuri rupes epätahdissa hakkaamaan tahtia harjalla. no velipoika ajatteli että säästetään naapurin seinää ja laitto midi vehkeet että voi soitella kuulokkeilla... naapuria häiritsi jopa pelkkä näppäimistä lähtenyt napse... ei auttanu velipoijaan muuta kuin rakentaa omakotitalo!

No joo, kannattaa tarkistaa taloyhtiönjärjestys (+vuokrasoppari) säännöt mitä niissä sanotaan. Mutta käytännössä päivä ja ilta aikana pitäisi saada soittaa. Suosittelen että käyt rohkeasti keskustelemassa valituksen tehneen asukkaan kanssa. Hänellä saattaa olla yötyö tms. ja sopimalla vaikkapa kellon ajasta milloin soittaa voi välttyä turhalta väännöltä.

t. PaRisto (taloyhtiön PJ.)   ;)
PaRisto

michel

Asustelen kerrostalossa ja ei ainakaan toistaiseksi ole vielä valituksia tullut. Mutta kyllä sitä vähän varovaisemmin tulee harmonikkaa soiteltua, ettei naapureita häiritsisi liioin. Aikeissa onkin hommata digiharmonikka, niin voisin soitella luurit päässä, myös iltamyöhäänkin. :)
Ai niin joo. Ostin tuossa hiljattain casoton ja sitten innoissani sitä aloin sitten sunnuntaipäivällä soittelemaan, silloin jotain se häiritsi ja jostain yläkerrasta alkoi kuulua hevimusiikkia aika kovalla volumella ja jatkui jonkun tunteroisen verran. Halusi ilmeisesti protestoida näin. Mutta valituksia ei ole tullut.

eikkajuhani

Itseasiassa Heinäkuulta lähtien olen asunut kerrostalossa, hieman varpaisillani ollen tämän harrastukseni suhteen.  Toisaalta asuntoni on sellaisessa osassa taloa että seinänaapureita ei ole, vain käytävät ja ulkoseinät ympärillä. Yläkerrasta ei ole valituksia tullut, vielä tähän päivään mennessä.  Olen toki useampiakin kertoja soitellut tälle senioriporukalle mitä talossamme asuu, eikä ole käsketty lopettamaan (soittamaan on pyydetty, kerran jos toisenkin)
..... Nyt muuten jätin hanurikerhon väliin, ihan tämän pakkasenkin vuoksi, matkaa tuonne koululle olisi n. 8 km, surettaa viedä hanuria tuonne ulos - pakkasta n. - 25 ! :) :) ;)
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Julia

Heippa!
Itse asun kans kerrostalossa. Minulla on sattunut ihan hyvät naapurit, ainakaan tähän mennessä ei ole kukaan valittanut (vielä).  :)
Oon kuitenkin huomannu että soiteltua tulee paljon varovaisemmin, kun asuu kerrostalossa. Vielä pari kuukautta sitten asuin kotona vanhempien luona omakotitalossa, eikä silloin tarvinnu pelätä että aiheuttaisi muille häiriötä.
Mutta on kyllä muutaman kerran ollut niin että jos oon pitemmän aikaa soittanu kerralla, niin yläkerran tyyppi on pistänyt samaan aikaan stereot aika kovalle.
Oon kuitenkin sitä mieltä, että normaaleja "elämisen ääniä" saa päiväsaikaan kerrostalossakin kuulua.
Julia

Viljo

Kuulin joskus vuosia sitten tapauksen soittamisesta kerrostalossa. Kyseessä oli ammattipianisti, jolla oli kotonaan flyygeli. Harjoitustunteja päivässä tuli hyvin paljon, työpäivän verran ellei enemmänkin. Ilmeisesti jotain konserttia varten piti harjoitella. Tämä meni sitten valitusten kautta vissiin ihan raastupaan asti, jossa päätös oli soittajalle harmillinen. Hänen soittonsa ei enää ollut normaalien elämisen äänien rajoissa, vaikkakin harjoitteli sääntöjen määrämissä aikarajoissa. Eli vaikka on ne tarkat kellonajat, niin pitää huomioida se määrä myös. Pari tuntia päivään on vissiin vielä ihan normaalia, mutta kahdeksan tuntia päivään ei.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

pianohessu

Krafti kymmenen vuotta sitten oli Vantaan Sanomissa juttua Kalle Palosen "häiriköinnistä pirunkeuhkon avulla". Muistaakseni oikeuden päätös oli että harmonikansoitto päivällä ei riko kenenkään kotirauhaa. Lehdessä oli kuviakin Kallen kotoa. Juttu on minulla arkistossa, mutta en löytänyt sitä tähän hätään. Vaikkei tämä mikään hätä olekaan.

Lörpyksen Veikko asui Ylöjärvellä kerrostalossa ja oli laittanut lämpöradiaattoriin akustolevyn. Ilmeisesti ainakin vähän hillitsi äänen kuulumista.

Hanuri on kovaääninen soitin, se on totta, mutta luulenpa osan tästä narisemisesta johtuvan instrumentin nimestä, ei äänestä. "Se on taas se saatanan vanha kääkkä joka vetelee jotain Mettäkukkia..." Kellarissa kitarabändi harjoittelee monta kertaa viikossa helevetillisellä melulla ja kommentit ovat: "Kyllä niistä pojista vielä kuullaan, on se hyvä että on harrastus..."

Jonska

Itsekin olen kerrostaloasuja ja kurttua tullee päristeltyä sen puitteissa. Varasin heti alusta pitäen itselleni soittohuoneekseni sellaisen, ettei naapureita satu kuin yläpuolelle. Heti alkuvaiheessa varoitin yläkerran naapuria, että harrastelen hanurinsoittoa ja sanoin, että jos yhtään alkaa harmittamaan jossain vaiheessa niin heti vain sanomaan suoraan minulle. Sovittiin samalla, että kun yläpuolella sattuu olemaan lastenhuone, niin en soita 1900 jälken jos nukuttelevat lapsia.

Ei kuulemma ole häirinnyt eikä tähän päivään mennessä ole tullut kiistaa. SIitä kiitos naapurille ja lisäksi 90-luvulla rakennetussa kerrostalossa on hyvät äänieristykset. Hanurinsoiton lisäksi meillä seitsenviikkoinen mukelo "laulaa" kilpakuorossa yläkerran yksivuotiaan kanssa :)

PaRisto

Moro,

Tarkkailkaa hyvät kerrostalo soittajat (haitaristit ja jopa ihmiset), ettei rappuun ilmesty ostoilmoitusta soittimesta!

OSTETAAN
Harmonikka / haitari mieluiten tästä rapusta!

Hinta ei ole ongelma.
t. nm. Jo riittää

;)
PaRisto