Suomen Harmonikkaliitto

Raimon Ramses super fantasia

Aloittaja PaRisto, 17-04-2015, 20:00:07

« edellinen - seuraava »

PaRisto

Moro
Polttelee ostaa otsikon peli 3 äk. Onko kokemusta? Vehkeen kompastuskivet tms.
T. PaRisto
PaRisto

olli

Ramses Super Fantasiasta ei ole kokemuksia.  Mallihan on otettu Kouvolan Fantasiasta.  Koneisto lienee kuitenkin perinteinen Ramses.  Minulla oli aikoinaan Ramses Atlas2-merkkinen peli.  Se oli kuitenkin ollut ilmeisen huonolla ylläpidolla.  Diskantin nappulat alkoivat "juuttua" ja haittasi soittoa.  No vaihdoin sen sitten pois ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johannes 49

Minulla on Ramses Atlas 2, joka on 4-äk. Siinä oli sama liimavika, kuin Ollin pelissä ja lähes kaikissa Ramseteissa. Johtuu italiaanojen silloin käyttämästä liimasta, joka ei kuivu ja ajan kanssa tulee läpi läppänahoista ja takerruttaa läpät kiinni välipohjaan. Ei johdu huonosta hoidosta.
Minun soittimeni laitettiin Ikaalisten soitinrakennusoppilaitoksessa, en muista mitä maksoi silloin.
Laitoksen opettaja Nysten sanoi soittimeni olevan erinomainen yksilö, "älä myy koskaan, et saa siitä sitä minkä arvoinen se on".
Ostimme kaverien kanssa Ramsetit -80 luvulla uutena Ahoselta Tampereella (3 kpl). Yksi ei omistajansa mukaan soinut yhtä hyvin, kuin meidän kaksi muuta ja "viritytti" sen "ammattilaisella", siitä ei sitten toisetkaan ammattilaiset senjälkeen hyvin soivaa peliä saaneet.
Toisen, nuorisomallin Ramses Petiten 3 äk. annoin hiljattain vaihdossa Traviattaan, siitä samoin jouduin liimavian ensin korjauttamaan. 200€. Täysikokoista ei tehdä samalla rahalla.
Edellisellä yritin sanoa: Varaudu liimavikaan, ellei ole nahkoja uusittu. Eri yksilöiden välisten erojen vuoksi käy ensin koesoittamassa. (kuten aina).

Johannes 49

ps. Tuo liimavikaongelma riippuu valmistusajankohdasta.
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

Hannu S

Tosiaan tuo liimavika kohdentuu sinne 70/80 taitteeseen eikä ollut ainoastaan Ramsesin vika. Itse ostin silloin uuden Bugarin Casoton ja sama vika. Ostin soittimen osamaksulla. Soitin loppu ennen kuin velka. Laitoin soittimen maahantuojan huoltoon. Siellä vain puhdistettiin diskanttivälipohja. Toimi kuukauden, mutta VR:n kuljetuksessa soitinta oli heitelty, joten bassorunko hajalla. Seuraavaksi laitoin soittimen toiselle korjaajalle. Hän hioi diskanttivälipohjan karkealla viilalla pilalle. Toimi jälleen kuukauden ja sen jälkeen soitin vielä vuoti kuin seula. Ei ollut enää varaa eikä uskallusta antaa soitinta kenellekkään "korjattavaksi".  Siihen loppui minun soitot yli 10 vuodeksi, kun ei opiskelijapojalla ollut varaa uutta soitinta hankkia, kun entinenkin oli maksamatta. Sitten yksi joulunaika otin soittimen ja purin. Hommasin uudet huovat ja nahat ja vaihdoin ne, korjasin myös sitä välipohjaa. Onnistui jollain tapaa, muttei minulla ollut ketään viisaampaa neuvojaa hommassa. Hankin sitten uuden soittimen ja aloin uudelleen opettelemaan harmonikan soittoa. Kun silloin olisi vain ollut joku viisas, joka olisi neuvonut oikein osoitteen kenelle soitin viedä, olisi säästynyt paljolta eikä olisi tullut vuosikymmenen taukoakaan soitossa.

olli

Laitanpa linkin soitostani vuodelta 1989, jolloin Ramses Atlas2 vielä toimi hyvin.  Ääni oli hieno ;)
https://www.youtube.com/watch?v=tJr1rvXb3Ps

Olisihan se hienoa minunkin hyllyssäni rinnakkain kaksi Fantasiaa, alkuperäinen ja kopio.  Veikkaan, että tuon Ramseksen kanssa pitää varautua vielä toiseen tonniin eli 1000 euroon perusteellisen huollon teettämiseen :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johannes 49

En tuolla aikaisemalla kirjoituksellani tarkoittanut pelotella PaRistoa , jonka muuten luulen paremmaksi asiantuntijaksi, kuin itseni.  ;D
Onhan tämä SeperFantasia eri tehtaan tuotantoakin kuin nuo muut Ramsetit ja jos on kysymys tuosta oheisessa palkissakin olevasta yksilöstä, niin hyvältähän se kuvassa näyttää. Samoin myyjä vakuuttaa,ettei ole kulumia eikä nahkavikoja.
Yleisesti ottaen mielestäni nuo Ramses-harmonikat ovat kyllä keskimäärinkin mainettaan parempia.
Soivat raikkaasti, ehkä hieman metallisesti, mutta eiväthän nämä minulla olleet mitään Cassottoja olekaan. Onhan niitäkin.
Ja tuo Fantasiahan umpimaskillaan on muutenkin erilainen.
Oma Atlas 2 on -80 luvun alkupuolelta ja se yksi huolto on tehty, ja on mittarinkin mukaan edelleen vireessä ja tiivis.

Liitän kuvat tuo Petite ei siis ole minulla enää.

ftamt

Noita nahkavikoja oli useissa harmonikkamerkeissä, jotka ostivat kansiläppiä samalta italialaiselta alihankkijalta. Kun asia huomattiin, niin se korjattiin vaitamalla liima takaisin entiseen.Olen tullut
käyneeksi vuonna 1999 samaisen alihankkijan pajalla, joten tiedän mistä ja miksi tämä harmi lähti liikkeelle.
Toivo

Johannes 49

Onko Toivolla tarkempaa vuosilukutietoa, millä aikavälillä tätä liimavikaa oli.
Kuinkahan pian se siellä huomattiin ?
Omien Ramsettien vika tuli vasta vuosien päästä, en nyt tarkkaan muista edes tuon Atlaksen ostovuotta. Ennen vuotta -85 kuitenkin. Paikkakunnan muuttovuosista ja ostopaikasta tiedän, että oli vuosia ennenkuin ilmeni.
Alkoi ensi niin, että kun oli ollut soittamatta jonkun päivän, niin näppäimet (läpät) "napsahtelivat auki" ja sitten toimi sen soittokerran ja vika paheni pikkuhiljaa, kunnes soitto ei enää käynyt.
Tuohon Petiteen vika oli vaan ilmaantunut, oltuaan pari vuotta soittamatta.
Täytyisi tietysti tietää aina yksilön valmistusvuosi, ennenkuin sillä tänä päivänä olisi mitään merkitystä.
Kunhan uteliaisuuttani vaan kyselen.
Sen tiedän näistä senaikaisista Ramseteista, 5-6 kappaletta, niin kaikkiin se vika enemmin tai myöhemmin tuli.

Johannes 49

ftamt

Enpä jaksa enää muistaa, milloin liimaviat alkoivat paljastua, mutta useassa tunnetussa italialaisessa
harmonikkamerkissä tätä ilmeni.
Toivo