Suomen Harmonikkaliitto

Huolehdi harmonikastasi

Aloittaja mrasanen, 08-01-2015, 21:41:47

« edellinen - seuraava »

Johan

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 26-01-2015, 18:59:40
Korrekilla ei luonnonvahaa ole ollut saatavilla enää vuosiin, itse tuota yritin metsästää jo monta vuotta sitten tuloksetta. Nuo huonekalu/luonnonvahat lienevät lähinnä vastaavia jota kannattaa käyttää, itse olen ainakin saanut niillä melko hyvän tuloksen. Mitään puhdistusaineita en itse käytä esim. tuota plediä, normaali sormista irtoava rasva lähtee kyllä säämiskällä pyyhkimällä mikäli vahapinta on kunnossa eivätkä sormet ole varsinaisesti rasvassa.

Oma vahapulloni on loppumaisillaan, en muista tarkaan koska sen ostiin sen -98, ja nyt tein tuon saman havainnon uutta etsiessäni, tuote ei enää ole markkinoilla.
Pitää siis etsiä uusi vaha joka toimii vastaavasti. Pääasiallinen käyttö sille minulla on ollut noiden vanhojen pinttyneiden soitinten puhdistus hankinan jälkeen jossa käytössä se on ollut erinomainen apu.

Johan

Johan

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 28-01-2015, 18:47:08
En ymmärrä, miksi haitaria pitäisi vahata millään aineella. Vahattu pinta suorastaan imee pölyä itseensä. Pelkkä puhdistus riittää, esim. haaleaan veteen muutama tippa astianpesuainetta, jossa kostutetaan pyyhettä.
Kuluneen pinnan kiillotus on sitten asia erikseen.

En ole havainnut tällaista "pölyn imemistä" vahattujen soitinten kohdalla, onko Sinulle siihen kokemukseen jonkinlaista teoreettista taustaa olemassa, tai perustuuko väitteesi vaan "mutu" tuntumaan?
Tuo Ollin "öljy" esimerkki nyt oli tässä kohtaa milestäni hieman kaukaa haettu juttu, kun kyseessä harmonikan puhdistus.
Luonnonvahan ja ruokaöljyn reagointi pölyyn on hieman kaukaa haettu vertaus, kun keskustellaan harmonikan huolehtimisesta;-)

Kyllä tuo tiskiaine ja kostea riepukin toimii, silloin jää vaan saamatta se suojaava kalvo joka vahasta saadaan käsistä tuleevaa likaa ja hikeä vastaan.
Olen kyllä kokeillut tuota tiskiainetta ja kosteaa kangaspalaakin joskus kun yritin saada vanhaa pintynyttä vuosikymmeniä käytössä ollutta soitinta puhtaaski, mutta käytäntö on osoittanut, että juuri tuo mainittu luonnovaha on osoittatunut huomattavasti tehokaammaksi tässä tarkoitusessa.
Vahan kanssa pitää toimia siististi kuten vedenkin, molemmilla pitää vaan kostuttaa se puhdistuseen käytetty kangaspala, kuten vedelläkin, liika ei kummassakaan tapauksessa oel hyväksi.

Johan

pianohessu

Sattuneesta syystä minulle on hamstraantunut "karnauba -vahaa". Onko kenelläkään tietoa tällaisesta? Jotenkin olen kääntymässä sellaiseen ajatukseen että tällä olisi jotakin tekemistä luomun kanssa?

mrasanen

Tällaisen löysin Kirjovärit Oy:n sivulta:
Karnaubavaha johdetaan Pohjois-Brasiliassa kasvavan karnaubapalmun lehdistä ja se on tunnettu "vahojen kuningattarena". Karnaubavahan sulamispiste on korkeampi kuin mehiläisvahan, joten se kestää lämpöä paremmin.
Vahalla saadaan aikaan kiiltävä pinta ja sitä voidaan käyttää mm kitaran, lattian ja huonekelujen kiilloituksessa, erityisesti silloin kun sitä sekoitetaan mehiläisvahaan.

Soittimien vahaamisessa on se idea, että pinta säilyy parempana ja on helpompi puhdistaa, juuri niin kuin täällä on kommentoitukin. Selluloidipinta on jonkin verran huokoinen ja vaha tukkii pintaa ja tekee siihen kalvoa. Näin ollen soitin myös naarmuuntuu vähemmän. Pakollistahan se ei ole, niin kuin ei autonkaan vahaaminen, mutta vuosien saatossa eron kyllä huomaa hoidetussa ja hoitamattomassa pinnassa. Hyvin kiillotettuun vahapintaan pöly ja lika ei myöskään tartu niin kovaa kiinni ja lähtee helposti pyyhkimällä pois.
RytmiHarmonikka- blogi - Eväitä harmonikkaharrastajan reppuun - rytmiharmonikka.blogspot.fi

Giulietti

Juuri näin se on kuten nimimerkki mrasanen tuossa edellä toteaa. Hyvin vahattu soitin on helppo pitää puhtaana, sama asia kuin auton kanssa. Itse olen silloin tällöin soittimiani vahannut kun pinta on uutta käsittelyä tietyistä kohdin tarvinnut. Ja viedessäni soittimiani huoltoon, olen aina saanut kommenttia että ompa hyvin pidetty soitin.   Tälläisen soittimen jälleenmyyntiarvokin on parempi.

Rokka

Lainaus käyttäjältä: Johan - 29-01-2015, 06:59:24
Lainaus käyttäjältä: Rokka - 28-01-2015, 18:47:08
En ymmärrä, miksi haitaria pitäisi vahata millään aineella. Vahattu pinta suorastaan imee pölyä itseensä. Pelkkä puhdistus riittää, esim. haaleaan veteen muutama tippa astianpesuainetta, jossa kostutetaan pyyhettä.
Kuluneen pinnan kiillotus on sitten asia erikseen.

En ole havainnut tällaista "pölyn imemistä" vahattujen soitinten kohdalla, onko Sinulle siihen kokemukseen jonkinlaista teoreettista taustaa olemassa, tai perustuuko väitteesi vaan "mutu" tuntumaan?
Tuo Ollin "öljy" esimerkki nyt oli tässä kohtaa milestäni hieman kaukaa haettu juttu, kun kyseessä harmonikan puhdistus.
Luonnonvahan ja ruokaöljyn reagointi pölyyn on hieman kaukaa haettu vertaus, kun keskutellaan harmonikan huolehtimisesta;-)

Kyllä tuo tiskiaine ja kostea riepukin toimii, silloin jää vaan saamatta se suojaava kalvo joka vahasta käsistä tuleevaa likaa ja hikeä vastaan.
Olen kyllä kokeillut tuota tiskiainetta ja kosteaa kangaspalaakin joskus kun yritin saada vanhaa pintynyttä
vuosikymmeniä käytössä ollutta soitinta puhtaaski, mutta käytäntö on osoittanut, että juuri tuo mainittu luonnovaha on osoittatunut huomattavasti tehokaammaksi tässä tarkoitusessa.
Vahan kanssa pitää toimia siististi kuten vedenkin, molemmilla pitää vaan kostuttaa se puhdistuseen käytetty kangaspala, kuten vedelläkin, liika ei kummassakaan tapauksessa oel hyväksi.

Johan

Olen ammatiltani pintakäsittelijä, joten kiillotukset ja vahaukset on lähes joka päiväistä hommaa.
Vahapinta ei sinällään ime pölyä, vaan juuri vahan levitys ja kiillotus. Kiillotuksessa syntyvä staattinen sähkö esineen pinnassa imee pölyä.
Tietysti vahattu pinta on helpompi pitää puhtaana, kuin vahaamaton.

Karnaubavaha on sellaisenaan käytettäväksi kovaa ainetta, eikä sitä saa levitettyä pintaan ilman lämpöä. Karnaubavaha vaatii yleensä koneellisen kiillotuksen, elikkä esim. porakoneen rättilaikkaan sulatetaan vahaa koneen pyöriessä, jonka jälkeen rättilaikalla kiillotetaan pinta.
Karnaubavaha sekoitettuna esim. mehiläisvahaan on hyvä aine moneen käyttötarkoitukseen, myös käsin kiillotus onnistuu.
Erilaisten muovien kiillotukseen ja vahaukseen on aineita tarjolla:
https://www.google.fi/search?q=clear+plastic+polish&biw=1536&bih=770&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=w3XKVLCvFcGBU8ncgoAI&ved=0CAYQ_AUoAQ

olli

Minulla on varaa antaa periksi tuota "pledistä".  Nyt kun hankin tuon harvinaisuuden "Kouvolan Fantasian", haluaisin pitää siitä erityisen hyvää huolta.  (Samalla noista muistakin eli Bugari ja Titano sekä luonnollisesti Kouvolan Kravatti).  Sopiva vaha, siis kauppamerkki, jolla voisin ostaa turvallista tavaraa ;)  Kravattiani en vahaa, mutta nuo muut voisivat tykätä.

Lisäkysymys tuohon Fantasiaan liittyen; voiko "kellastumista" enää mitenkään "kirkastaa"?  Valkoinen on ajan saatossa kellastunut.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!