Suomen Harmonikkaliitto

Nuottien säilytys

Aloittaja La Melodiosa, 31-03-2015, 08:20:31

« edellinen - seuraava »

La Melodiosa

Mitenkä yleensä säilytätte nuotit? Mapeissa, kansioissa, lehtikotelossa, muovitaskussa vai kuinka??? Kertokaa!!! ::) Terkkuja....
Vielä virtaa ja sokeri sulaa

olli

Nuottini ovat tietokoneella (ja tikulla varmuuskopiona).  Kerhon ohjelmisto on omassa mapissaan.  Lisäksi tein mapin valsseista.  Kolmantena mappina on sitten enemmän nuotteja.  Nuo mapit ovat siis "matkakäytössä".  Olen harjoitellut nuottien kirjoittamista koneelle (Capella).  Teen ns. "toivelauluversioista" nuotteja haitarille eli kirjoitan myös bassot.  Samalla on tullut opeteltua sointuja :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

Oma nuottiensäilytystapani on seuraavanlainen; mappikansiossa, muovitaskuissa, niin aseteltuina että koko kappale - (useimmiten mahtuu kahdelle sivulle) on luettavissa aina kultakin kansion aukeamalta.  Selkäpuolelle taskuun siis seuraavan nuotin ensimmäinen lehti jne. Sitten on noita yhden sivun nuotteja, joita saa taskuun kaksi kappaletta, selkäpuolet vastakkain ja niin ovat helposti luettavissa.  Tuolla kansalaisopiston kurssilla näki monenmoista nuottien säilytystä, niitä koirankorvilla olevia,  leviteltiin (vinoille pulpettipöydille) josta ne sitten leijailivat lattialle tämän tästä. Aina oli haku päällä mikä sivu kyseessä.  Itse hankin (kirpputorilta) nuottitelineen (6 €) johon saan tuon mappikansioni ankkuroitua parilla pyykkipojalla,( joissa on sellaiset tahmeat pinnat) siinä leuoissa.  Toinen kansio sisältää noita hanurikouluun liittyviä asioita sekä nuotteja. Toinen taas sellaisia `käytössä` olevia ja harjoiteltavana olevia nuottiliuskoja. En tarkkaa lukumäärää ole laskenut, mutta lienee tuolla 200 - 250 kpl tietämillä.  Joten onhan tuossa mitä soitella, sitten vielä Kultainen laulukirja lisäksi. Tietokoneella noita myös on jotain kymmenkuntakappaletta, jotka olisi tarkoitus turvakopioida tikulle.     :-\ :) ??? ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

La Melodiosa

Uudet nuotit, joita nyt on tullut tämän palstan kautta niin ovat koneella, mutta en niitä vielä ole ottanut tikulle. Vanhat nuottini ovat matkakirjoituskonelaukussa. Täytynee mapittaa ne joita ei ainakaan toistaiseksi tarvitse ja muovitaskussa varmaan on kätevintä säilyttää käytössä olevat nuotit kuten "eikkajuhani". Kiitos vinkeistä! :) ;) :D

Melodix

Liitteen kuvan Tabletilla ovat minun nuottini tallessa (muutama sata). Sieltä tarvittava nuotti auki ja kuvassa lattialla olevalla AirTurnerilla kääntelen jalalla painanen sivuja jos on tarvis.

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 31-03-2015, 08:51:21
Nuottini ovat tietokoneella (ja tikulla varmuuskopiona).  Kerhon ohjelmisto on omassa mapissaan.  Lisäksi tein mapin valsseista.  Kolmantena mappina on sitten enemmän nuotteja.  Nuo mapit ovat siis "matkakäytössä".  Olen harjoitellut nuottien kirjoittamista koneelle (Capella).  Teen ns. "toivelauluversioista" nuotteja haitarille eli kirjoitan myös bassot.  Samalla on tullut opeteltua sointuja :D

Olli, Toivelaulukirjojen nuoteissa on bassot, ne ovat pianosovituksia, joista bassot ovat kyllä soitettavissa.

Johan

ftamt

Muovitasku se on vihonviimeinen säilytyspaikka etenkin valokopioiduille nuoteille, jos nuottia ei pitkään aikaan käytä. Valokopion väri tarttuu niihin ajan kanssa. Olen surukseni nähnyt myös paljon muovitaskujen pilaamia papereita, valokuvia ja äänilevyjä tutkiessani eri yksityisiä arkistoja. Muovitaskuja voi käyttää lyhytaikaisesti, mutta niistä lähtevät kemialliset yhdisteet pilaavat pidemmän päälle niissä säilytettävät esineet. Niinpä missään valtakunnallisesti tärkeässä arkistossa ei hyväksytä tällaista säilytystapaa. Tarkimmissa paikoissa papereita käsitellään kangassormikkain.
Toivo

olli

"Olli, Toivelaulukirjojen nuoteissa on bassot, ne ovat pianosovituksia, joista bassot ovat kyllä soitettavissa.
Johan"

Huomasitko, että sanomassani "toivelauluversioista" oli merkitty lainausmerkkeihin ;)

eikkajuhani

Se on tuo muovitasku vielä toistaiseksi se käytetyin, tosin paremman puuttuessa !  Toiveissa on että uusi teknologia toisi parempia vaihtoehtoja... Nykyäänhän puusta - (sellusta) tehdään jo melkein vaikka mitä, jopa eräänlaisia näyttöjä ... se voisikin olla (pienen muistin kanssa) tosi hyvä.  :) ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Hannu S

Hei Melodix. Kerrotko lisää. Onko sinulla joku ohjelma, mistä saat nopeasti valittua haluamasi nuotin? missä muodossa nuotit ovat valokuvina, PDF, vai jokin muu? Kinnostaisi. Onko tuo Ipad vai windows tapletti? minulla on Ipad, mietin voisiko sitä käyttää?

La Melodiosa

Melodix:llä on tosi hieno systeemi. Kerrohan kaikki mahdollinen tarkistus asiaan. Eikös sen näytön pidä olla tuota A4 kokoa, että siitä näkee soittaa. Itselläni ei vielä ainakaan toistaiseksi ole tablettia muuta kuin apteekin purkeissa. :)

okkim

Itselläni  on  pieni osa (n. sata nuottia) Wordin tiedostossa.
  Ensin aakkosellinen luettelo,ja kappaleen nimeä klikkamalla
  näkyy pdf kuvake josta avautuu nuotti normaalikokoisena
  pöytäkoneen näytöllä. Useampisivuisen nuotin kanssa kyllä
  vähän hankalaa, kun täytyisi rullata  ylös  alas.Soittaessa
  täytyisi hiiren rullaa saada pyöritettyä(vaikka isolla varpaalla)
  No  kyllä siihen varmaan parempi keino löytyy,kun ehtii paremmin
  paneutua asiaan.
  Pääasiassa  nuottini  on kuitenkin  kansioissa aakkoslehtien lomassa(löytyy helposti)

Melodix

Lisätietoa...

Käytössäni on Samsung Galaxy 10,5" -tabletti, (tottakai myös iPad toimii) ohjelmana PDF Reader. Siihen olen ladannut  nuotit pdf -muodossa. Olen myös tehnyt tabletille muutamia kansioita joissa kappaleet ovat aakkosjärjestyksessä.
Joskus kun noita "Keikkojakin pukaa" niin ennakkoon valitsen soittamamme kappaleet ja laitan yhteen "kansioon" valmiiseen järjestykseen. Sitten vain ko. kansio auki ja tuolla PageTurner -jalkapalikalla (toimii bluetooth yhteydellä)
siirtelen sivuja tarpeen tullen.
Tablettiin ´mahtuu´ toki myös valmista musiikkia soitettavaksi (esim.taukomusiikki)
PS. Tuo tabletti on myös hyvä ´treenikaveri´ kun hankkii vielä kunnollisen (n.100€)  bluetooth -kaiuttimen (itelläni
JBL Charge 2), sen kautta kappale soimaan ja hanurilla mukaan.

Ei kun pelit soimaan...

olli

Tabletti on varmaankin näppärä ratkaisu "keikkailijalle" ;)  Olen aikoja sitten luopunut nosta muovitaskuista.  Tulostan nuotit normaalia kopiopaperia (80g) paksummalle kartongille 120g tai 150g.  Näin nuotit pysyvät "pystyssä" joko mapissa tai sitten nuottitelineellä ;D

maukka

Papereista luovuin jo vuosia sitte.. Mulla on kaikki nuotit PDF tiedostoina ja matkalla on mukana 17 " läppäri. Siitä näkee 2 sivua kerrallaan kuten kotikoneestakin, matkalla soitan omaksi iloksi Musitechin Music Makerilla ja kuuntelen  korva kuulottimilla. Mieluisimmat nuotit olen muuttanut midi muotoon ja soitan niitä Band in a Boxin kautta, niin matkallakin on taustaorkesteri mukana. Olisko muuten jollakin tähän systeemiin Suomalaisia humppataustoja?