Suomen Harmonikkaliitto

Raggie

Aloittaja mahu, 16-01-2015, 13:52:52

« edellinen - seuraava »

mahu

Tunteeko joku näiden Raggie merkkisten haitarien historiaa tai laatua? Niitä näyttäis olevan välillä myynnissä, jopa kravattimalliakin. Jostain syystä miellän ne tähän Hagström kastiin.

Johan

Pelit ovat peräisin jo kolmekymmnetäluvulla toimitansa aloittaneelta Ragnar Sundqvist Dragspels Central firmalta, joka oli samannimisen ruotsalaisen harmonikansoittajan yritys ja toimi muistaakseni Tukholmassa.
Tarkempaakin tietoa on, mutta ruotsalaisen harmonikan historian kirjani on kotona, joten joudun "heittelemään" näitä hiemman "hatusta".
Firman  -30 luvun pelit ovat varsin kiehtovan näköisiä ja olen etsiskellyt juuri tuollaista kravattimallista, joita on pianokahvallanäkynyt -40 lukulaisia, mutta en ole vielä löytänyt -30 lukulaista.

Minulla on hyllyssäni yksi Raggie, se on jostakin -30 .... -40 luvun vaihteesta eikä ehkä mikään varsinainen kaunotar, soittimena ehkä samaa luokkaa kuin Hagströmin tuon ajan soittimet joiden saundeja olen kyllä joidenkin kuullut kehuskelevan. Itse en tuolla omallani ole paljon soittanut ja siinä on vielä hieman askarettakin mm paljesolkein uusiminen yms muuta pientä.

Käsityseni mukaan merkin pelit liikkuvat sellaisella kursilla, että pienellä etsimisellä kyllä saat rahoillesi vastinetta.

Mikäli kaipaat tarkempaa tietoa merkin taustoita pistä minulle yksityisviestillä sähköpsotiosoitteesi, niin  voin skannata Sinulle kirjasta sitä koskevaa tietoa.

Johan

Lisäsin tuon Raggieni kuvan, tarkkaa ajoitusta en ole pystynyt tekemään, saattaa olla, että se on noita jossakin alihankintana "raggie" kauppanimellä tehtyjä soittimia.
Sama

ftamt

Itselläni oli ensimmäinen haitarini 3-rivinen Raggie special Kravatti-malli 1940-luvulta kahdella automaattikoplarilla diskantissa ja yksi bassossa. Siinä oli päällä läpinäkyvät silmät, joista näki mikä neljästä äänenväristä oli päällä. Tämä peli oli kyllä hyvä ja italialaisilla kielillä. Pidin sitä paljon pa-
rempana kuin Hagströmejä. Se oli paksumpikuorinen, kuin vastaavat suomalaiset ja niin muodoin siinä ei ollut yhtä railakkaita ääniä. Myin sen pois saadakseni vielä paremman kouvolalaisen 5-rivisen. Ainakin opin silloin soittamaan kolmella rivillä, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Toivo

mahu