Suomen Harmonikkaliitto

Hungaria

Aloittaja tahvo, 02-12-2014, 12:52:53

« edellinen - seuraava »

tahvo

Löytyisikö tähän keneltäkään haitarinuotteja? säv. Franz Liszt, sov. Clément Doucet

Laitetaas vielä linkit vesterisen ja clement doucetin esityksiin  :D

https://www.youtube.com/watch?v=D3Gou5Pli6k

https://www.youtube.com/watch?v=YhlAx28TlP0

ftamt

Näin vaikeasta kappaleesta ei ole harmonikkanuotteja, koska Viljo Vesterinen
on ainoana hanuristina sen levyttänyt. Sävellys on alun perin Fanz Listin, jonka
Doucet on sovittanut. Sitäkään ei taida olla nuottina. Listin nuottina se näkyy
olevan Ebayssa myynnissä. Vesterisen Hungaria on vuodelta 1934 ja se oli aikoinaan kansainvälinen myyntimenestys. Ruotsissa se julkaistiin Odeon-levyllä
Englannissa Parlophone-levyllä maininnalla Viljo Vesterinen accordion virtuoso.
Toivo

pietrodeiro

Kyllä noista Lisztin (ja myös Chopinin) unkarilaisten rapsodioiden niin sanotuista kevytversioista löytyy myös nuotit, jopa useampina sovituksina. Voin tutkia jossain välissä nuottilaatikoita että vieläkö tuollaiset oheisten kuvien 1920-luvun sovitukset sattuisivat olemaan tallella vai ovatko kaikki tulleet jo myytyä. Alkuperäisistä Lisztin ja Chopinin rapsodioista ja muistakin unkarilaisista muunnelmista minulla löytyy kyllä useita erilaisia sovituksia niin pianolle kuin harmonikalle mutta ne ovat sitten kymmeniä sivuja, joten kopioinnit ei kyllä oikein onnistu. Setäni soitteli näitä Lisztin, Chopinin yms. juttuja aikoinaan paljon myös yleisradion kantanauhoille. Tosin en ole onnistunut jäljittämään kaikkea, ja kysyessäni aiheesta niin kuulemma ainakin osa noista 50/60 luvun vaihteen nauhoituksista on tuhoutunut tai sekoittuneet mm sitten että nauhoille on nauhoiteltu jotain muuta päälle, ja lisäksi kiusana/hidasteena ovat myös nuo tekijänoikeudelliset asiat.

tahvo

Kiitos vastauksista :)  Mulla on muutamia nuotteja näitä Clement doucetin sovituksia. mm tuo Chopinata. Mutta tuota Hungariaa en ole löytänyt mistään. Jos pietrodeirolta löytyy niin olen kiinnostunut. :D

ftamt

Vesterinen levytti myös tuon Chopinatan vuonna 1930 Berliinissä Fenno-levylle.Se on siirretty Artie Musicin julkaisemaan Viljo Vesterinen vol.1 CD-levyyn,mutta ainoa löydetty Fenno-levy on niin surkeassa kunnossa, että Vilin soitosta ei tahdo saada selvää.
Toivo