Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikansoiton opetus - oppikirjat

Aloittaja olli, 02-08-2014, 21:35:36

« edellinen - seuraava »

olli

Selasin läpi, en tätä otsikkoa löytänyt, joten aloitetaan.  Vaikka oppikirjoista; "Jokamiehen harmonikkakoulu" Viljo Vesterinen ja George de Godzinsky.  Hieno teos haitarimusiikin opetteluun.  Itse tykkäsin eniten sointujen käsittelystä (vaikkakin haitarin bassot oli merkitty täysin soinnuin).  Myös kappaleita löytyy kokonaan nuotinnettuina (usein oppaissa on vain joku alku).  Olen tutustunut myös Lasse Pihlajamaan "Harmonikkakoulu 1" -teokseen.  Hieno opas kaiken kaikkiaan.  Itseäni häiritsi lähinnä tangojen opetus.  Veikko Ahvenainen on ansiokas harmonikkamestari.  Hän on julkaissut oman opetusaineistonsa.  Aloitin vuonna 1982 hänen kirjansa perusteella kansalaisopistossa.  Opin paljon, joten on hankalaa arvioida hänen ansioitaan.  Jotenkin "rassaa" hänen ehdottomuutensa omaan metodiinsa nähden.  Viimeisen oppiaineistoni on ollut Kimmo Mattilan ABC, Oulu-opistossa joitain vuosia sitten.  Kun vertailee Ahvenaisen ja Mattilan opetusmetodeja, pistää silmään; Ahvenainen lähtee c-duurista (ei ristejä eikä alennusmerkkejä), Mattila lähtee f-duurista (yksi b).  Perusteluita en muista.  Itse 1980-luvulla oma kokemukseni oli, että ne ristit ja b:t haittasivat opettelua, tulevat sitten myöhemmin.  Ne haittasivat ;)  Nyttemmin - seniorina (68 v) en erityisemmin enää pyri mestarisoittajaksi, mutta uuden opettelu kiinnostaa aina vaan ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!