Suomen Harmonikkaliitto

Savitaipaleen polkka/ Ievan polkka

Aloittaja Suatami, 26-11-2013, 13:34:48

« edellinen - seuraava »

Suatami

Olisiko kenelläkään nuotteja kyseiseen polkkaan?

olli

Laitoin nuotin tulemaan.  Mulla se on nimeltään Ellin polokka,jota myös Ievan polokaksi kutsutaan.  Tuolla youtuubissa Maria Kalaniemi kumppaneineen soittaa mielestäni tuohon tyyliin. :D
http://www.youtube.com/watch?v=9voJve6hLC0
eli tähän tyyliin! :P
Lisään vielä venäläisen tyylin:
https://www.youtube.com/watch?v=fW7EFDDhYe0
että silleen 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Veksi

Laittaisitko mullekin kyseisen nuotin?
kiinnostaisi kokeilla
Veksi

tahvo

olli

Veksi

Kiitos Olli hyvästä nuotista, nyt vaan sormia notkeaksi.
Veksi

Johan

Otsikon aiheesta liikkuu monenlaisia papereita, Violan äänitteellä ja nuottivihossa teema kulkee nimellä Ellin polkka, ja nimen alla suluissa Ievan polkka.
Tuo Kalanimen esittämä "Ellin polkka" ei ole aivan sama kappale, eikä myöskään tuo yleisesti Ievan polkkana laulettu versio.
Kalvolalainen pelimanni Uuno Latvala on soittanut "Ellun polkka" nimistä kappaletta, josta on selkästi myös löydettävissä samoja elkeitä, vaikka kulkeekin melko lailla toisilla raiteilla.

Johan

olli

Kansansävelmä. ;)  Wikipediasta lukasin tietoja, mutta eihän sekään mikään luotettava tietolähde sinänsä ole.  Sieltä jäi mieleen, että sama kansansävel on ollut molemmin puolin rajaa.  Niinpä löysin tuon venäläisenkin version.  Savitaipaleelaiset pitävät sitä omanaan, josta tuo otsikonkin nimi lienee.  Minulle sopii mikä tahansa, mutta tuo Ellin polkan tulkinta Kalaniemen tyyliin on minusta mahtavin esitys kaikkiaan :D

Johan

Kyllä trad. kappleesta on kysymys ja nuo eri versiot ovat sitten sovituksia ja tulkintoa siitä.
Olen soitellut tuota Kalanimen versiota viimeaikoina sillä se on myös pelimanniporukamme repertuarissa. Muutkin ovat tuttuja, joskus joutuu säestelemään tuota Ievan polkkaa laulettuna.

Johan

Hannu S

Yllättävän paljon on suosittuja sävellyksiä, joista voi selvästi löytää vanhan kansanlaulun sävelkulun tai osia siitä. Kuinkahan monessa sävelmässä on esim säkkijärvenpolkan sävelkukua mukailtu. Esimerkkinä vaikka Souvaripoikia vs Säkkijärven polkan 1. osa.

Johan

Paukun polkassa on myös selkeästi säkkijärveläisiä oireita ja siitä inspiroituneena tein siihen joskus kolmiäänisen sovituksen pelimanniporukalle, siten, että viimeisen osan III-stemana on yksi säkkijärvenpolkan osa.

Pelimannien soittelemat kappaleet juontuvat usein samoista "alkuperäisistä" joita eri pelimannit ovat sitten soitelleet muistista ja lisäneet omiaan. Näin on syntynyt monia lähellä toisiaan olevia eri nimisiä kappaleita usein ympäri maata levinneinä.

Hyvänä esimerkkinä voin mainita jossakin keskisuomessa soitetun Valssi purpurista, pieni kaunis valssi jota Kemiössä on taas soiteltu samaa teemaa himean toiseksi sovitettuna ja siihen liittyvää b-osaa nimellä Vals från Kimito.
Liitteenä nuotti jossa olen kirjoittanut ne samalle lapulle, mielenkiintoinen yhdistelmä, tuota kemiöläisen B-osaa kuunnellessa tulee mieleen varhainen kirkkomusiikki ja olisi kiva tietää mistä sekin loppujenlopuksi on kotoisin.

Tällaisia samalaisa havaintoja tulee vastaan aina silloin tällöin, kun koluaa läpi traditionalista pelimannimusiikkia josta myös monet laulelmat ja vanhempi iskelmämusiikkikin on ammetanut paljon aineksia.

Johan

olli

Minä olen ihmetellyt kappaletta "Kokomaailman polkka".  Lasse Pihlajamaa on se levyttänyt.  Siinä on osia "Tuusulan polkasta", joka lienee kans trad.  No sain kuulla sen YLE1 kansanmusiikki-illassa.  Totesimme juontajan Sirkka Halosen kanssa, että on siinä osia siitä Tuusulan polkastakin, mutta kokonaisuus on eräänlainen polkkapotpourri. :D