Suomen Harmonikkaliitto

Kulta brokaidi

Aloittaja pillimees, 29-12-2014, 19:55:43

« edellinen - seuraava »

pillimees

Moro! Kiinostais tietää onko kouvolantehdas valmistanut kultabrokaidi kravattia pianomallina?
Olis muuten unelmien täyttymys saada syliinsä sellainen ja vielä soittokuntoisena!

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

pillimees

Voi jee ollappa tuollainen itsellä..niin a,vot! Olen kerran päässyt kokeilemaan tuollaista,tosin se oli näppäinmalli, mut ihastuin sointiin Samaan aikaan alkoi tulla näitä soinnin matkioita mm traviata mut ei niissä sitä sointia ole mitä tuossa kravatissa on. Vähän sinne päin, mun mielestä.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 29-12-2014, 20:08:42
On valmistanut. Tässä yksi yksilö http://www.vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Oy_Harmonikka&spgmPic=63&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic

Niin, tämä pianoharmonikka tehtiin aikoinaan Suomen kaikkien aikojen parhaalle ksylofonistille Eino Katajavuorelle. Koska otin tuon kuvan, niin näin kuinka loistavassa kunnossa tämä soitin vieläkin on. Eikös se Johanin ostama Kouvolan vientimalli pianopelinä ollut myös päällystetty kultabrokaidilla? Kaikki nämä kantikkaat 50 cm Kouvolan pelit soivat aivan samalla tavoin. Kravatti-malli vain on jättänyt muut mallit varjoonsa, vaikka soitin on sisältä ja rungoltaan täsmälleen sama. Hyviä pelejä kaikki, jos sellaisen löytää hyväkuntoisena.
Toivo

Toivo

Johan

Olen kerran päässyt kokeilemaan pianokravattia harmonikkamessujen yhteydessä Ikaalisten museolla käydessäni.Siellä oleva kravatti on Toivon hienosti entisöimä ja esittelijänä silloin ollut Jukka Nikka tarjosi soitinta syliini olessani siitä suuresti kiinnostunut.
Soittotuntuma lähes sama kuin kultahäkki maestrossani, mutta saundit sitten noiden äänikertavalintojen, kielien ja virityksen takia ne perinteiset karavatin heleät saundit.

Mielyttävä kokemus, käyppä katsomassa tuo peli, mikäli liikut Ikaalisissa!

Käytössäni on hyväkielinen Traviata -85, mutta kravattissa on ilmeisesti enemmän tremoloa viritysessä ja saundi sopii paremmin ainakin minun korvalleni. Traviata on yksi "ulkoilutettavia" pelejäni.

Viimeisin hankintani, kouvolan kukkamalli, on kultaprokaidi pintainen ja saundeiltaan melko lupaava, kunhan se joskus saadaan tiiviiksi ja kielien vahaukset uusittua.

Johan

ftamt

Huomasin juuri, että Suomalaisen Harmonikan historiakirjassa Rytmi-lehden
Kouvolan harmonikkamainoksessa on vuosilukuvirhe. Kuva onkin vuoden 1937 Rytmi-lehden vuoden viimeisestä numerosta. Kuvan malleissa voi silti olla jo vuonna 1936 valmistettuja. Jokaisesta mallista otettiin erikseen heti valokuva myyntiä varten ja mainos on valokuvakokoelma kuvatuista harmonikoista. Itselläni on kaikki vuosien 1936-1937 Rytmi-lehdet ja ainoastaan yhdessä lehdessä on tämä mainos.
Toivo