Suomen Harmonikkaliitto

lukot Wiipurin peliin

Aloittaja PaRisto, 19-04-2013, 11:53:47

« edellinen - seuraava »

Viljo

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 31-05-2013, 08:51:30
Tarttuisin tuohon Wiipurilaisen vahaamiseen.... Meinaatko laittaa siihen kielilaatat kiinni vahaamalla vaikka varmaankin alunperin ne on laitettu nauloilla kiinni.... En tiedä miten tuo vaikuttaa pelin ääneen tai vaikuttaako mitenkään?

Cooperativoissa käytettiin aika pitkälle kielilaattojen kiinnittämiseen nauloja, ihan 1930-luvun alkupuolelle asti. Tietojeni mukaan Viipurissa vahat keitti Nestor Kukkola itse ja sen vahan koostumus oli salaisuus. Todellisuudessa kielet pysyivät kiinni ruuveilla (Kouvolassa käytettiin harmillisesti nauloja!) ja vahan ainoana tehtävänä oli tehdä kielet kiinnitys vain ilmatiiviiksi. Vahan laatu vaihteli paljon.

Itse olen todennut saman kuin Aarre Lievonen aikoinaan, että nauloja ei voi oikein uudelleen käyttää, ellei tee jotain pientä kikkaa. Kyse on siinä, että ne eivät yleensä pysy samoissa rei'issään tiukkoina. Naulan pituudesta pitää olla vähintään 2/3 puussa. 1/3 on siis kielilaatan paksuus. Tällä suhteella naula tarraa kiinni pysyvästi naulan koosta riippumatta. Mikäli naulauksen uusii, niin tässä vaihtoehtoja:

1) Naulan reiät pitää tukkia ja pyrkiä laittamaan naulat samoihin paikkoihin uudestaan
2) Naulaa uuteen kohtaan. Riskinä on kielipenkin kammioseinämien halkeaminen, en suosittele.
3) Naulan vääntäminen lisäkitkan saamiseksi
4) Naulan pinnoitteen puristamista karheaksi (esim. pihdeillä) lisäkitkan saamiseksi
5) Naulojen poistaminen, vahaaminen
6) jos tilaa, naulojen vaihtaminen ruuveihin.

Itse ostin saman kokoisia viipurin peleihin meneviä ruuveja. Olivat pirun kalliita, mutta niitä saa minun kauttani, jos on tarve. Ruuvin koko on 1,6 x 12 mm.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

poikkikulma

Terve taas !
Tuossa Viipurilaisessani on kielilaatat vahattuna kiinni nauloja siinä ei ole eikä ole muissakaan Toivokin on nähnyt nuo kielipenkit ja kielet ja hänen mielestään siinä on vielä Viipurin aikainen vahaus sekä osa nahkojakin joitain kielilaattoja on korjattu kiinni jollain eri värisellä vahalla mutta nauloja niissä ei ole kyllä yhdessäkään Viljo itse vahasi nahoitti ja viritti Poikkikulmani siinä on keskeltä kiinitetty laatat ruuveilla ja vahattu ja siinä on italialaiset kielet alún alkaen ja se soi helkkarin kovaa Pasi Raukolakin soitti sillä Ruosniemessä ja totesi että lujaa soi ja voimakkaat bassot  :D heillä on myös kaksikin täysikokoista Cooperativaa itsellään rappukahva ja tasakahva joihin on laitettu ne kielilaatat nahan päälle naulaamalla ja ne soi kyllä tosi lujaa mutta kuulema tarvii enemmän ilmaa kuin vahatut , itse kertoivat ja kyllä niillä soitettiinkin sielä ja ääntä kyllä lähti ylitse muiden  ;D . Kyllä minä ajattelen että vahataan ne uudelleen , ainakin nuo muutkin Viipurilaiseni soi vahauksella ihan riittävän lujaa ja on tiiviimmästi laatat kiinni ei taatusti falskaa , no jokainen itse päättäköön miten laittaa ne kiinni minusta ne soivat ainakin vahauksella hienosti eihän sitä vaahaa sinne tarvi ylen määrin laittaa hee . Kyllä ne nahan päälle naulattuna soi taatusti paremmin ja kovaa sen myönnän ei siitä ole epäilystäkään mutta mutta hyvin ne soivat vahattuinakin ei valittamista  :D Mukava näitä vanhoja pelejä on tutkia ja kunnostaa ja jos josain vastaan tulee jokin kiinnostava vanha peli vaikka huononkin näköinen niin ainakin tutkin sen ilman muuta ihan mielenkiinnon vuoksi . ::)

PaRisto

Moro,

Täytyy tunnustaa että muistin väärin. Kun tarkemmin asiaa muistelin niin vahallahan ne on tuossa kotona olevassa aurikomallissa kielilaatat kiinii (eikä naulaamalla!).

t. PaRisto
PaRisto