Suomen Harmonikkaliitto

VHS-nauhan "pelastaminen"

Aloittaja olli, 05-09-2013, 13:52:08

« edellinen - seuraava »

olli

Minulta hajosi VHS-nauha.  Kotelo käyttökelvoton, pelkkä nauha keloineen jäljellä.  Onko olemassa tekniikkaa, jolla nauhan sisältö voitaisiin vielä "pelastaa" eli siirtää esim. DVD-levylle?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Mä oon ollu kirjastossa tekemässä itse. Siellä on vhf-nauhurit ja dvd-laitteet kytketty toisiinsa, niin voi ihan ilmaiseksi itse kääntää formaatin dvd:lle.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Ensin pitää kuitenkin koota ehjä kasetti siitä nauhasta. Tuskin se muuten onnistuu missään.

olli

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-09-2013, 14:36:56
Mä oon ollu kirjastossa tekemässä itse. Siellä on vhf-nauhurit ja dvd-laitteet kytketty toisiinsa, niin voi ihan ilmaiseksi itse kääntää formaatin dvd:lle.
Mutta, kun sitä kasettia ei enää ole, pelkät kelat vain :D

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 05-09-2013, 15:19:54
Ensin pitää kuitenkin koota ehjä kasetti siitä nauhasta. Tuskin se muuten onnistuu missään.
Löytyykö mistään tähän tekniikkaa?  Onko olemassa yrityksiä, jotka tähän pystyisivät? :P

Viljo

jaa'a. Luin väärin ensin. Eihän tässä tarvitse muuta kuin löytää jostain toinen kasetti, purkaa se varovasti (jos pystyy) ja vaihtaa rullat sinne sisälle. Yrityksistä en tiedä. Digisointeihin erikoistuneita yrityksiä kyllä on.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-09-2013, 16:20:24
jaa'a. Luin väärin ensin. Eihän tässä tarvitse muuta kuin löytää jostain toinen kasetti, purkaa se varovasti (jos pystyy) ja vaihtaa rullat sinne sisälle.

Just näin. Kyllähän tämmöistä joutui tekemään jo c-kasettien aikana. Ehjä kasetti, mielellään semmoinen mikä on koossa ruuveilla. Ruuvit auki, avataan varovasti, katsotaan miten kelat ovat siinä ja mitä reittiä nauha kulkee, ja sitten vaihdetaan se irrallaan oleva nauha sinne, kelat paikalleen ja nauha sitä reittiä kuin sen kuuluu mennä. Varmuuden vuoksi voi ottaa vielä valokuvan siitä kasetista heti avaamisen jälkeen.

Ihmettelisin jos youtubessa ei löydy tästäkin opetusvideota :)

htoyryla

Tuossa videossa korjataan poikkimennyt nauha, mutta siitä näkee myös miten kasetti avataan, miten nauhakelat ovat siellä, ja kuinka kaikki pannaan taas kasaan.

http://www.youtube.com/watch?v=RUNMjeESM9g

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 05-09-2013, 17:17:09
Tuossa videossa korjataan poikkimennyt nauha, mutta siitä näkee myös miten kasetti avataan, miten nauhakelat ovat siellä, ja kuinka kaikki pannaan taas kasaan.
Kiitoksia!  Täytyy nyt etsiä tarpeeton vanha nauha, josta saa ehjän kasetin - ja sitten vain hommiin.  Siinä nauhassakin on poistettava (kierteelle mennyt) osa, joten tuo video neuvoi hyödyllisesti senkin! :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 05-09-2013, 19:22:44
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 05-09-2013, 17:17:09
Kiitoksia!  Täytyy nyt etsiä tarpeeton vanha nauha, josta saa ehjän kasetin - ja sitten vain hommiin.  Siinä nauhassakin on poistettava (kierteelle mennyt) osa, joten tuo video neuvoi hyödyllisesti senkin! :D

No, mä olin vähän epäluuloinen tuossa näytetyn teippauksen suhteen. Ääninauhoja olen aikoinaan teipannut paljonkin, mutta niihin oli omaa erikoisteippiä ja sen rasiassa semmoinen ura, jolla nauha tuli ehdottoman suoraan ja tasaisesti kun se teipattiin, eikä tarvinnut saksilla viimeistellä.

Mutta kaipa noinkin onnistuu, kunhan tekee tosi tarkkaa työtä.

olli

Nauha korjattu, poistin alusta - ennen ruttukohtaa - pätkän (ei tallentamisen arvoista tavaraa), teippasin ja laitoin ehjään kasettikoteloon.  Nyt sitten vain kirjastoon siirtämään dvd:lle :D
Tällä nauhalla on muutama v. 1989 soittamani kappale vanhalla Ramses Atlaksella, joten se on eräänlainen dokumentti ;D

Ps. Oulusta näkyy löytyvän firmakin, joka hoitaa homman.  Hinta kasetilta vajaa 18 euroa.  Paljousalennustakin lupaavat.  Taidankin teettää homman ammattilaisilla, laatukin kuulemma paranee  8)

ftamt

Itselläni on Panasonickin vehje, joka kopioi VHS nauhalta useamman tyyppiselle DVD levylle ja myös päin vastoin. Se oli viimeinen, mitä Suomesta sai ostaa ja on toiminut erinomaisesti, joten olen ollut tyytyväinen hankintaani. Useampi sata kasettia on nyt DVD levyillä.Olen myös
teippaillut kelanauhoja, c-kasetteja ja VHS nauhoja saaden ne toimimaan.En halunnut sot-
keutua aikaisemmin keskusteluun, kun olitte jo tiedon alkulähteillä. Nauhassa vain on se
paha vika, että jos katkaisee pätkänkin, niin siihen tulee hyppy.Itse en ole katkaissut ryppyistäkään nauhaa, vaan oikaisen sen takapuolelta teipin päälle suoraksi.Hyvää siitä
ei saa, mutta ei jää mitään poiskaan.
Toivo

olli

No tämä minun nauhani oli "dokumentti" kotioloista, joten se alusta poistamani pätkä ei ollut tallentamisen arvoinen (vaimonikin tykkäsi, että se poistuu). Ne hanurikappaleeni alkavat "Metsäkukista" (luonnollisesti), joten sen osittainen häviäminen ei aiheuta murheita! :D  Tuo kirjaston ilmaispalvelu on hyvä, ei siinä mitään.  Käyttöaika kerrallaan on vaan sen verran lyhyt, ettei voi muuta kuin kopioida.  Editointi jäisi sitten itselle omalla koneella tehtäväksi.  Tuo oululainen firma editoi toiveiden mukaan, tekee etiketin ja kotelon etiketteineen samaan hintaan.  Näin ollen käyn maanantaina ko. firmassa teettämässä muutaman projektin.  Mikäli homma tyydyttää, voin teettää lisää.  Mulla on tv-taltiointeja sekä "Hopeisesta että Kultaisesta Harmonikasta" VHS-kaseteilla.  Kasettien "häntiin" on sitten nauhoitettu televisiosta erilaisia haitariohjelmia.  Mikäli ei tule kohtuuttoman kalliiksi, teetän sitten näistäkin editoidut (turhat löpinät pois) dvd-levyt  ;D

olli

https://www.youtube.com/watch?v=tJr1rvXb3Ps
Nauhalta "löytyi" muutama harjoitelma vuodelta 1989.  Tämä "llta Syväjärvellä" oli paras, joten laitoin sen jakeluun.  On se mukavaa katsella väliin "nuoren" miehen soitonharjoittelua :D

Maniskamies

Nostalgiaa totta tosiaan.

Ahvenainen näkyy levyttäneen 1976, joten aika pian olet tallentanut esityksesi vaihdettuasi Ramseksen Ramsekseen. Onko harmonikanvaihdossa tarvinnut turvautua samanlaiseen ultimaatumiin, jollaisesta Timo Roos kertoo Säkkijärven perilliset-kirjassa?
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Nyt on kaikki VHS:t siirretty DVD:lle.  Kaikkiaan 17 kasettia sai uuden formaatin.  On Hopeiset ja Kultaiset harmonikat sekä muutama kotivideo jälleen katseltavissa.  Hintakaan ei ollut paha 13,50 euroa/kpl :D