Suomen Harmonikkaliitto

asiaa säestämisestä

Aloittaja mrasanen, 25-01-2015, 21:52:09

« edellinen - seuraava »

mrasanen

blogissa uusin kirjoitus käsittelee säestämistä. Tervetuloa lukemaan!

http://rytmiharmonikka.blogspot.fi
RytmiHarmonikka- blogi - Eväitä harmonikkaharrastajan reppuun - rytmiharmonikka.blogspot.fi

Johan

Hyvä yhteenveto aiheesta!

Johan

eikkajuhani

Komppaan Johan`ia !  Ihan kiitettävää yhteenvetoa !
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

mrasanen

RytmiHarmonikka- blogi - Eväitä harmonikkaharrastajan reppuun - rytmiharmonikka.blogspot.fi

htoyryla

Itse en ole juurikaan joutunut säestämään... omat moniraitaäänitykset ovat sitten eri juttu... niissä teen ensin taustan ja sitten laulan sen mukana niin monta kertaa että alkaa mennä kohdalleen.

Mutta omista vähistä kokemuksista tulee mieleen että temponkin on hyvä olla kohdallaan.

Monena vuotena olen kuitenkin joutunut säestämään yhden laulun Meänmaan lipun noston yhteydessä Torniolaaksossa. Pari kertaa mulla oli aivan liian hidas tempo ja jouduttiin aloittamaan alusta. Soitin sen mukaan miten olin itse laulun mieltänyt. Alkusoittokaan ei auttanut, kun laulu lähti kuitenkin sillä tempolla mihin väki oli tottunut. Nyt olen nähnyt alkuperäisen kuoroesityksen videolta, Bengt Pohjasen ja Kaj Chydeniuksen Joppausoopperasta, ja nyt se oikea tempo on minullekin selvä.

Ensimmäinen kerta tuolla oli aika erikoinen. Olin sopinut että tulen paikalle mutta mistään soittamisesta ei ollut puhetta. Ensimmäisenä kysyivät kuitenkin onko haitari mukana. Mulla oli yksi karmoska mukana, ja suostuin sitten säestämään. Ihan hyvin se meni, paitsi että kun soitin oli diatoninen jouduin soittamaan sen fis-mollista. Ruotsin radion mies oli paikalla ja tilaisuudesta tuli osia radiosta, myös tuosta laulusta pätkä. Siitä kuuli että radiotoimittajan lähellä seisoneet naisäänet lauloivat eri vireessä. Ilmeisesti d-mollista, niinkuin alkuperäisesitys ja nuotit menevät. Että kyllä sillä on iso vaikutus kuinka laulu on totuttu esittämään. No, kyllähän klarinetinopettaja tuon tuosta joutui mulle sanomaan että etkö sä voisi soittaa noin kuin nuotissa lukee, kun mulla oli mielessä miten kappale oli levyltä mieleen tarttunut.

kultakala

No niin, pitääpäs testata jossain vaiheessa. Vaikka youtubesta joku helppo laulu pyörimään taustalle, jos ei itse kehtaa lauleskella  8)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!