Suomen Harmonikkaliitto

Kaunehimmat ruusut / Näin minä katseen sinisen

Aloittaja Maniskamies, 02-12-2013, 15:30:36

« edellinen - seuraava »

Maniskamies

Huomenna, jos Luoja suo, TV1 esittää Valentin Vaalan ohjaaman elokuvan Siltalan pehtoori vuodelta 1953. Kolmekymmenluvullahan Risto Orkon ohjaamana sama aihe ylitti ensimmäisenä suomalaisena elokuvana miljoonan katsojan rajan.

Vaalan ohjaamassa elokuvassa renki Aaretti esittää Kempin säveltämän valssin "Näin minä katseen sinisen kuin kotijärven pinta..." Aaretti esittää laulun haitarilla itseään säestäen.
Nuotti löytyy Usko Kempin laulelmia-kirjasta nimellä Tuollaiset sinisilmät.

Elokuvassa on muutakin musiikkia, mm. Carmenista ja Rigolettosta La donna è mobile.

Pääosan esittäjiä viehättää laulu "Kaunehimmat ruusut jos sulle tuoda vois".
Onko sävelmä kenellekään tuttu, ja onko koko laulua saatavilla nuotteina?
Vai onko kyseessä Kempin tai jonkun muun elokuvaa varten säveltämä laulelma?
Sanat lienevät Usko Kempin kynästä?

2 tuntia möhemmin:

Yllätys yllätys, Youtube yllätti jälleen:

http://www.youtube.com/watch?v=d2QrXkTEZJw

http://www.youtube.com/watch?v=-D-wyXlHFXM

Ja lisätietoja saa kertoa myös Aaretin harmonikasta!
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

PaRisto

Moi,

Eiks tuo haitari ole Soitintehtaan pyöreäkulma.. Galleriassa kuva 45.

Näytti sille että tarttee paljon ilmaa...  ;)

t. PaRisto
PaRisto

Maniskamies

Kiitokset PaRistolle infosta.

Kenties ilmaa oli tarvittu, vai olisiko kyseessä 'filmaattisempi esitys'?
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Johan

Tämän vihjeen luettuani vetelehdin tänään nojatuolissa ja keskityin esitykseen pienessä alikunnossa.
Olen vahvasti sitä mieltä, että "Aaretti" levitteli vain paljetta eikä pelissä ollut kielipenkkejä paikallaan, jolloin se näyttää vahvasti siltä, että homma käy "yli-ilmalla".Diskattikättä ei näytetty läheltä ja bassokäsi oli kovasti flegmaattinen.
Minusta taustat soitti joku harmonikkataiteilija ja Aaretin peli oli "kulissi".

Johan

olli

Lainaus käyttäjältä: Johan - 03-12-2013, 16:33:42
Tämän vihjeen luettuani vetelehdin tänään nojatuolissa ja keskityin esitykseen pienessä alikunnossa.
Olen vahvasti sitä mieltä, että "Aaretti" levitteli vain paljetta eikä pelissä ollut kielipenkkejä paikallaan, jolloin se näyttää vahvasti siltä, että homma käy "yli-ilmalla".Diskattikättä ei näytetty läheltä ja bassokäsi oli kovasti flegmaattinen.
Minusta taustat soitti joku harmonikkataiteilija ja Aaretin peli oli "kulissi".
Johan
Olen samaa mieltä.  Youtuubin tekstissäkin todettiin, että haitariosuus oli playbackina soitettu, eikä varsinaista soittajaa ole tiedossa.  Eräs harmonikkatuttuni oli myös takavuosina jossain Päätalon tekstiin perustuvassa elokuvassa.  Häntä pyydettiin haitarinsoittajan rooliin.  Hänelle sanottiinkin sitten kuvausten yhteydessä, ettei tarvitse soittaa, senkun näyttelee soittamista.  Musiikki otetaan playbackina joltain "paremmalta" haitaristilta.  No tämä kaverini oli tietysti pahoillaan (mestaritason soittaja kuitenkin).  Hän totesi, että jos olisi etukäteen tiennyt, olisi poistanut kielipenkit.  Olisi ollut helpompi näytellä haitarinsoittajaa.  Nyt piti varoa, ettei tule ääntä laisinkaan (ilmanappi olikin ahkerassa käytössä) ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Aaretti oli näyttelijä Ari Laine, joka viimeisinä vuosinaan ohjasi näytelmiä Floridan suomalaisille.
Toivo