Suomen Harmonikkaliitto

Tee-se-itse korjausta

Aloittaja ftamt, 06-01-2020, 15:23:43

« edellinen - seuraava »

ftamt

Ryhdyin vihdoinkin korjaamaan Viljo Vesteriselle vuonna 1939 Viipurissa tehtyä harmonikkaa. Soitin on kokenut kovan kohtalon. Ensin se varastettiin sota-aikana ja oli vuosikymmeniä kadoksissa. Yllättäen se löytyi Itä-Suomesta, josta kävimme sen nykyisen omistajan kanssa ostamassa. Harmonikka on todella järkyttävässä kunnossa, eikä sillä voi nyt soittaa. Se on ollut monella omistajalla, joten sen vaiheita ei ole pystytty jäljittämään kovinkaan pitkälle taakse päin. Mennäkseni Viipurin pelin soittokuntoon, niin se on pilannut todellinen tuhokorjaaja. Diskanttikoneiston varret on väännetty suomalaiseen järjestelmään, bassovaihtajan koneisto on tuhottu ja osin hävitetty, bassokoneiston varret on käsitelty koneöljyllä ja koko sistusta läppiä myöten on ryvetetty kontaktiliimalla. On luultu, että sillä muka soitin saadaan tiiviiksi. Vika näyttäisi olevan väkisin väännetyissä läppävarsissa, josta hiukan vuotaa vähän jokaisesta. Kaiken kruunaa Kouvolan tehtaalla teetetty kirkuvan punainen palje, jossa on väärän malliset kulmaraudat. Viipurilaisen palkeet olivat hillityn värisiä lähes aina sinisiä paljekankailtaan. Asiantuntematon korjaaja on pientä vikaa korjatessaan saanut aikaan suurta vahinkoa ja saanut haitarin heikkoon kuntoon. Kontaktiliimasta olen aiemminkin varoittanut ja tässä on esimerkki väärästä haitarin liimauksesta. Runko on kuitenkin ehjä ja sisällä alkuperäiset italialaiset kielet, joten tämä historiallinen soitin kannattaa aikaa ja vaivaa säästämättä palauttaa alkuperäiseen kuntoon. On aikamoinen homma puhdistaa tuo rähmä puu- ja metalliosista pois. Varmaan runkokin alkaa paremmin värähtelemään, kun kumimainen liima on saatu kaavittua pois. Järjestelmää en aio palauttaa takaisin, sillä varret eivät kestä uutta vääntämistä. Tuhotöiden korjaamisessa menee paljon aikaa, mutta teen työn ystävän palveluksena ja harvinaisen histotiallisen soittimen pelastamiseksi. Vanhassa kuvassa on tämä harmonikka hyvin käkyvissä. Kuva on Helsingistä Maaottelumarssista 1941, jota tahditti Dallapé harmonikansoittajineen. Toivo Mannisenhan kaikki tästä myös tuntenevat. Sitten on pari tänään otettua kuvaa konehuoneesta.
Toivo

Viljo

Ohhoh. Siitä sitä projektia piisaa! Laita kuva sitten minulle, niin laitetaan galleriaan. Nyt pöytäkoneversio toimii aika ok, mobiilissa on vielä tekemistä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 06-01-2020, 16:53:30Ohhoh. Siitä sitä projektia piisaa! Laita kuva sitten minulle, niin laitetaan galleriaan. Nyt pöytäkoneversio toimii aika ok, mobiilissa on vielä tekemistä.
Lähetän kuvan, kun Vesterinen on joskus valmis.

pietrodeiro

Hieno homma että nämä historialliset nostalgiapelit saavat uuden elämän – menestystä askarteluun!

Elikkä onko kyse siis tästä mm oheisissa kuvissa (ja myös sota-aikaisessa filmissä) esiintyvästä harmonikasta?

ftamt

Joo, kyllä kysymyksessä on sama peli, kun näissä kahdessa filmiltä otetussa kuvassa.
Toivo

Teme

Toivo, onko tuo tumma mönjä noissa kuvissa kontaktiliimaa? Aika karsean näköinen.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

ftamt

Juuri sitä ihteään. Voi sopia johonkin muuhun, mutta ei haitarinkorjaukseen. Tulee olemaan kova homma saada tuo mönjä pois ja puupinta entisen veroiseksi.
Toivo

Pepelis

Onneksi minulla on vielä tallessa nuoruusvuosiltani oikea huopahattu, että voin sitä nostaa sinulle ja projektillesi! Suurin piirtein olen tietoinen tuon aineen poistamisen työläydestä. Saattaisipa nousta omat käteni pystyyn.